Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 319 visningar
3 svar

Trollhandsutveckling

Jan A, Uppsala

12 jul 2009 kl. 23:46

Hann med alltför mycket idag, bl.a. ett besök hos trollhanden i hässlet.
Jag fann den i april -08 och kan tyvärr bara gissa att den då övervintrat (minst) två ggr.
Måtten på den var:
080413 70x46 mm
081103 82x60
081206 95x60
090712 90x60 (gnagd/död i mitten)

I november -08 upptäcktes två småttingar, 13 resp. 9 mm stora.
6/12 var jag där för att ta en bit av den stora för att skicka till Gunhild (och Kjell O) för analys och tyckte mig då ana ytterligare en liten på gång.
Idag…mer…

0 258 visningar
2 svar

Hupp, svampen eller ägget?

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:19

I ögonvrån upptäcker jag ett fågelbo, ca: 1 m. övermarken i en spricka i en bok. När jag tittar närmare so ligger dör ett ovanligt stort ägg i det, huuum måste granskas närmare men vad nu?! det är en svamp. Är det inte lustigt här på vår jord, vika fantastiska saker som man stöter på. Är det nu någon som har en aning om vad det kan vara för svamp, god smak och lukt åt Stolt fjällskivling som den oxå liknar lite.

0 262 visningar
0 svar

Helgens svampar

Lena J

12 jul 2009 kl. 22:01

Hej!
Har inte mycket i svampväg att komma med efter helgen i stugan.
Det var lika snustorrt på tallhedarna där som hemma!
Hittade vad jag tror är vargmjölk på två olika tallågor.(serie 1)
Sökte mig till myren där jag hoppades ha lite hjortron på tillväxt och hittade två små svampar (serie 2)
Några andra fynd på myren (serie 3)

0 308 visningar
4 svar

Vakra tickor

Ingvild

12 jul 2009 kl. 20:56

Men hva er det?

0 250 visningar
5 svar

Rosa kjuke

Ingvild

12 jul 2009 kl. 20:03

Dårlige bilder, men alle forslag tas imot med takk .-)

0 337 visningar
2 svar

Vilken spindling?

Jan A, Uppsala

12 jul 2009 kl. 20:46

Hittade denna spindling? idag. Växte i 55-årig planterad granskog på k-mark. (Intill vårmusseronerna.)
Luktar svårdefinierat unket kryddigt (kanel-curry?). Hatt 7cm, fot 1½-2.

0 267 visningar
0 svar

Vad för svamp? fler bilder..

Lena Willstrand

12 jul 2009 kl. 21:09

Fick ju bara med tre bilder så här kommer tre till om det kan vara till hjälp:)

0 347 visningar
4 svar

Nu sitter jag på pottkanten igen.....

anithau

12 jul 2009 kl. 19:28

Kan jag få hjälp med att artbestämma dessa två arter?

Den första känner jag igen, men kan inte komma på vad det är.
Den växer på asp.

Den andra, tror jag är en slags tryffel, liknar en potatis, men stupar även där. Den gick lite i rosa också.

Tack på förhand.

0 402 visningar
10 svar

Dagens svampar

Lena J

9 jul 2009 kl. 20:09

Fortfarande torrt i markerna häruppe!
Umeåtrakten och de södra delarna av Västerbotten verkar ha fått rätt mycket regn,men här hos mig har det inte kommit många mm så svampen har lyst med sin frånvaro.
Dessa har jag funnit idag:
serie 1 i mossig granskog
serie 2 ostronmussling (?),vad är det för “kryp” på sista bilden?

0 357 visningar
5 svar

Winbergsnäcka

RasBohlin

11 jul 2009 kl. 23:23

Trodde efter att de ej visat sig på flera år, att vi kört ihjäl dem med grävmaskinerna. Nu visar det sig att åtminståne två vita och två bruna lever och mår!!!

0 252 visningar
1 svar

Sprängticka.

svampstaff

12 jul 2009 kl. 19:53

Så nära ett fynd av sprängticka har jag aldrig varit, och då blir bilden suddig?

Andra bilden, kan det vara svedticka på ek?

0 356 visningar
10 svar

utegångsförbud!!

svampstaff

10 jul 2009 kl. 21:39

Fick jag idag av sambon?!
Var till Linköping en sväng idag i ett ärende, åkte då förbi Ledbergsravinen:)
Tänkte bara kika liiiite!
Men man fattar ju inte att naturen ändrar sig?
Sist jag gick där fanns inga nässlor?
Men nu halkade både jag o hunden nerför branten i över meterhöga nässlor!!!
Vi såg ut som spetälska när vi kom upp igen:)
Hunden vägrade gå en meter till?
Och mina nya vita gympaskor och ljusa jeans är inte nya längre?!
Fattar inte varför sambon blir så arg?

0 269 visningar
4 svar

Gott om

Helena A

12 jul 2009 kl. 12:37

Blek kantarell just nu.
Dagens fångst blev 27 liter på ett litet begränsat område.
Finns hur mycket smått som helst också.
Min otroligt duktiga svamphund Sigge har stor del i skörden.

0 569 visningar
3 svar

140 spänn..

Stefan hbg

11 jul 2009 kl. 22:14

har den här mackan kostat mig. 2 rundor till söderåsen och 8 timmars traskande. Jag vet det är för tidigt för svamp på åsen ändå var det värt varenda krona. Sambon tycker jag är galen och visst håller jag med. En liten Tegelsopp på en knäckemacka är livet….
Blir väl samma visa nästa år…

0 226 visningar
1 svar

Kantareller

micke

12 jul 2009 kl. 00:06

Har avlagt ett besök hos en god vän i den Finländska skärgården mellan Åbo Och Helsingfors. På Hättö hittade vi en hel hoper med kantareller. Det blev en underbar sås tilsammans med det grillade. Visst är naturen underbar…

0 1208 visningar
2 svar

Smakat Fjällticka

Enelie, Linköping

10 jul 2009 kl. 19:05

Jag tog tickor som var 5-10 cm i hatten. De var mycket mjuka, inte det minsta sega eller träiga.

Varken som stekta eller gräddstuvade var det någon kulinarisk upplevelse av den högre skolan. Jag kommer inte att sukta efter det i framtiden. Det smakade ytterst lite. Smaken var ungefär som de luktar.

Däremot var de utmärkta att göra vitlökschips av. Så det kan jag rekommendera.
Jag stekte/fritterade i olivolja med pressad vitlök, salt, peppar och örtsalt.
Jättegott, faktiskt.

0 345 visningar
6 svar

Vad tror ni om detta år?

Jenny

11 jul 2009 kl. 14:42

Nu har det tametusan regnat konstant i minst 1 veckas tid.
Dygnet runt..

Förra året så blev det runt 40-50kg Trattisar
Kommer det blir ett bra svampår igen?

0 554 visningar
4 svar

slemsvampar?

sk

11 jul 2009 kl. 23:41

hittade lite slemsvampar på en talllåga, någon som vet vilka arter det kan vara?

0 271 visningar
6 svar

Vad är detta?

Hanna

11 jul 2009 kl. 20:34

Hittade ett gäng svampar som jag först trodde var blek kantarell. Jag är tyvärr av med min usb-kabel så jag kan inte lägga in bilder…försöker förklara istället.

- De växte i barrskog på en slänt. Jag tycker som sagt själv att de är mycket lika blek kantarell (förutom undersidan, se nedan).

- De är ihopväxta med varandra vid foten på samma sätt som kantareller kan vara.

- De är svagt gula på ovansidan. Undersidan och foten är vita.

- De lite äldre är trattformade…mer…

0 232 visningar
1 svar

Neolécta vitéllina?

Cicci

11 jul 2009 kl. 22:48

Är detta gullmurklingar eller vad är det för något. Dom var 0,5-3 cm höga och växte i granskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone