Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 291 visningar
1 svar

Mussling?

Enelie, Linköping

15 jun 2009 kl. 20:23

Här har jag inga egna förslag.
Tacksam för hjälp.

0 532 visningar
7 svar

Knölticka ell. ngt. annat?

Enelie, Linköping

12 jun 2009 kl. 14:37

Den här växer på undersidan av gammal granlåga.
Ca. 2 porer/mm.
Tjocklek: 2 mm.
Problemet är att jag tycker att det ser ut som vitröta på baksidan men jag kan ha fel.
(Både gamla och unga ex hade samma tjocklek.)

0 970 visningar
3 svar

Identifiera svamp!

Patric

1 jul 2009 kl. 17:53

Hej!

Jag var i en park och hittade dessa svampar i barrmarken under en gran, tyckte de liknade fjällskivlingen så jag hoppades på att den var ätbar dock så är det väldig mycket kraftigare…

Vore tacksam att få svar för jag är ingen expert eller ens amatör =)

0 375 visningar
3 svar

Hartsticka.

svampstaff

1 jul 2009 kl. 18:49

Kontra platticka!
Tog en tur till motala ströms ravin idag, för att plåta ÄKTA bleka ostronmusslingar, men dom hade icke dykt upp ännu.
Plattickor får inte min uppmärksamhet annars, men dom här såg så annorlunda ut? Väldigt bruna med kraftiga vita kanter?
Troligtvis på en ek eller almlåga mkt.gammal i botten på ravinen. (gick ner 12kg på att ta mig ner o upp)

0 345 visningar
8 svar

Vårens sista musseroner

Jan A, Uppsala

30 jun 2009 kl. 20:18

- eller en blek studie i chamois.

Idag flydde jag de goda dofterna från hustruns bak för att på fri fot uppsöka vårmussegranskogen.
Det började med ett massivt myggangrepp redan vid vägen. Sen blev det bara värre. Men vad gör väl det när det finns svamp!
Det började med ett gäng vitsprödingar kring och i en ledsen sälg och fortsatte med flera vårmussar nedanför en glad sälg och en ensam feg en som krupit intill en gran men ändå blivit gnagd!

Om det var torrt och varmt? Giss…mer…

0 957 visningar
14 svar

Kantareller på tomten

Hasse

28 jun 2009 kl. 17:47

En rejäl mängd kantareller tittar upp på en bekants tomt, allt från knoppar till större, men de verkar torka ut i hettan. Vad rekommenderas? Kan man vattna dem eller täcka över på något sätt för rädda denna potentiellt rika skörd undan torkdöden?

0 311 visningar
6 svar

Litet fynd!!

Ewa lilliesköld

30 jun 2009 kl. 16:29

Har blivit så fascinerad av stiftsvamparna och tror jag hittat en till. Kanske samma som de andra men kul i alla fall. Ska kolla upp dem igen om några timmar!!
:-)

0 848 visningar
9 svar

Veckad bläcksvamp?

svampstaff

28 jun 2009 kl. 18:54

Får jag den sista till, under avenbok i en park(när jag jobbade)
växte i tuvor dom späda stackarna.
Sista bilderna är det vackraste jag sett, mellan motala och vadstena, fält med vallmo!

0 283 visningar
6 svar

Bengt Sandh

anithau

30 jun 2009 kl. 14:17

Hej!
Tack för tipset om Google Earth.
Kan du beskriva för mig hur jag kommer in på den sidan.

Jag orkar inte tänka i denna värme.
Tack på förhand.

PS Jag tackar dig även för det givna löftet
Jag litar på att du håller det.DS

0 547 visningar
11 svar

Gissa dom?

svampstaff

28 jun 2009 kl. 18:51

Den klotrunda förbryllar mig?
TUNG, som en dubbel golfboll, sämsskinnad och fullständigt vidrig att obducera i! stenhård.
Den med blå fot var i dåligt skick, med metallic silverhatt, både växte i en löv/mullkomposthög i en ädelpark.

0 597 visningar
13 svar

Småfjös?

svampstaff

28 jun 2009 kl. 18:45

Ligger lågt i solen ett tag, men har sett ett par vid några kissepausar som jag undrar över.
Bild 1-2 tror jag kan vara mjälmussling? på en asplåga, men på en levande tunn gren?

0 293 visningar
2 svar

Kan jag ha rätt betr denna svamp?

anithau

30 jun 2009 kl. 07:01

Jag hittade bl a denna svamp när jag strosade längs Vassaraälven i Gällivare, den 16/6.

Jag tror att det kan vara älvkragskivling. Har jag rätt?

Blir glad för respons, TACK.

0 319 visningar
2 svar

Tickboken. Klas

Elisabeth Bååth

29 jun 2009 kl. 23:01

Tickboken är svår att få tag i. Vad gör vi i höst på tickkursen utan en tickbok.Klas har du förslag, maila mig gärna
elisabeth.baath@emg.umu.se

0 354 visningar
2 svar

Ticka

Ingvild

29 jun 2009 kl. 22:21

Fant denne i dag, vokste på levende løvtre. Ukjent for meg og tar i mot alle gode forslag

0 220 visningar
0 svar

Svampexplosion(mini)

Jimmy Lindberg

29 jun 2009 kl. 22:24

Var ute och gick med vär tibbe i skogen och hittade otroligt nog svamp, inget som jag vågade äta, men fantastiskt att det växer svamp när det rådar sådan här torka.
Sorter som jag hittade var:
En sorts riska med svartgrå hatt, luktade fisk. Någon sorts röksvamp(troligtvis vårtig rösvamp)men alldeles för torr för att vara säker, hittade även övermogna ängschampinjoner och en torr knappnålstor kantarell.
Det enda jag tog tillvara var champinjonerna som jag ska försöka odla up…mer…

0 207 visningar
0 svar

Hjääälp vad är detta??

Philippa

29 jun 2009 kl. 19:47

http://i27.photobucket.com/albums/c155/mariamp/DSC00184.jpg

Snälla ni som är duktiga kan ni artbestämma denna åt mig??

0 389 visningar
6 svar

Osäker2?

svampstaff

28 jun 2009 kl. 18:47

Nya svampar på björk?
Lysticka?

0 478 visningar
2 svar

Et lite knippe

Ingvild

29 jun 2009 kl. 15:58

Fant disse i går utenfor Oslo. Vokste på råtten stamme. Noen som har forslag?

0 338 visningar
2 svar

Festlig blommande buske

klas jaederfeldt

28 jun 2009 kl. 23:21

Denna träffade jag på i skokloster,har sett och luktat på den en gång förut.,Busken heter Flockoxbär Cotonea´ster multiflora enl. min botaniska hustru, i boken står det att blommorna luktar illa, vilket är fel, de luktar ljuvligt tycker jag, samma lukt som min älsklingssvamp MANDELRISKA

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone