Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 398 visningar
6 svar

Frågetecken på al

gunhild i Kåddis

10 maj 2009 kl. 14:28

Violtickan växer på al visst stämmer det? Hittade också några små grå skålar på en alpinne när jag skulle fota vårskålar vad kan det vara?

0 258 visningar
4 svar

murkla?

sk

10 maj 2009 kl. 23:04

Stenmurklor brukar väl vara lite mörkare än den här. Kan det ändå vara en stenmurkla?

hatten är något större än en tennisboll.

0 704 visningar
8 svar

hagtornsrost?

svampstaff

10 maj 2009 kl. 19:14

+ lite annat från dagen.

0 250 visningar
3 svar

murklor

Ralf Örvi

10 maj 2009 kl. 19:47

I vilken mark växer murklor?

0 430 visningar
6 svar

Två vita hägrar

Grethe F

10 maj 2009 kl. 13:52

Utanför Helsingborg så jag i dag då jag hämtade liljekonvalj. där var månge ornitologer där ute så roligt det var att se dom gå där i vatnett

0 388 visningar
4 svar

Vad är detta???

Marie

10 maj 2009 kl. 00:28

Denna ‘maräng’ dök upp på väldigt kort tid med fäste på en stubbe av torr,död ved.Till en början med mjuk yta, därefter hårdare för att till sist spricka.Den visade sig innehålla mängder av chokladfärgade,mycket fina sporer.Inget fruktkött alls.Kan någon säga mig vad detta är för något??

0 879 visningar
19 svar

doftticka?

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:04

Tror mig äntligen ha hittat dom riktiga dofttickorna??
Vad jag hittade på lokalen sist vet jag inte, hittade den inte idag.
Men dom här väldoftande tickorna växte samtliga på mkt. gammal sälg, resupinat på undersidan dom flesta, såg totalt ett 20-tal.

0 250 visningar
2 svar

Vad växer på bänken?

gunhild i Kåddis

10 maj 2009 kl. 14:32

Ngt gult intressant på sågad sida av fura. Vad kan det vara?

0 275 visningar
5 svar

Några kändisar..

gunhild i Kåddis

9 maj 2009 kl. 19:05

Jag har inte hittat nåt nytt men kanske intressant för en del ändå.

0 280 visningar
1 svar

Bruna pulverkulor?

svampstaff

10 maj 2009 kl. 15:44

På hassel, vad är det?
Gamla sotägg?

0 1575 visningar
17 svar

Stor kragskivling

Lill

6 maj 2009 kl. 13:19

Någon som kan berätta för mej vilka rekomendationer som ges för Stor kragskivling i era böcker. Gärna både gamla och nya böcker.

0 295 visningar
3 svar

gammelskogen...

Skogstrollet

4 maj 2009 kl. 12:20

Igår gjordes 11661 klick

0 252 visningar
7 svar

Äntligen

NadaL, Umeå

9 maj 2009 kl. 16:41

tulpanskålar! :)

0 406 visningar
8 svar

Tullgarnsnäs i dag

klas jaederfeldt

9 maj 2009 kl. 15:27

svampklubben på utflykt, bl.a hittade vi i lunden 5 st.kraftiga toppmurklor, de kanske är lönt att besöka stället om ca en vecka igen, kanske regnet gjort sitt.
vet ni föresten att det ligger en toppmurkla på rixmuseet,insamlad på 40 talet i Jämtland som var (vad jag minns) 80-85 cm hög, jag tror ni kan läsa om den om ni går in på månadens kryptogam på NRM.se

0 450 visningar
22 svar

Kul dag!Med en del..

svampstaff

8 maj 2009 kl. 18:10

Frågetecken jag är tacksam över svar på:)
Först massor av blekmurklor på gamla granstammar.

0 369 visningar
10 svar

promenad i barrskog

Lena J

8 maj 2009 kl. 19:45

Hej!
Idag blev det en tur till en annan skog i närheten.
Har några frågetecken idag också som jag hoppas få hjälp med.

serie 1:
på nedfallna tallkvistar
rynkplätt/vedplätt?

0 392 visningar
0 svar

Vecknavling

G.G

9 maj 2009 kl. 11:08

Här i Gullspång finns inte mycket i svampväg. Hittade dock denna lilla navling

0 334 visningar
5 svar

Från igår?

NadaL, Umeå

8 maj 2009 kl. 07:19

Serie 1.
Aldrig sett för,växer på hägglåga.
Någon poring? Kanske klyvporing?
Tacksam för era förslag.

0 248 visningar
5 svar

VERLES GAMMELSKOG

"JAS" Helsingborg

6 maj 2009 kl. 23:09

Kanske dags att börja planera för en träff i höst i VERLES GAMMELSKOG, eller? Mitten av September kanske?

0 288 visningar
3 svar

tråkiga svampar!

svampstaff

8 maj 2009 kl. 19:56

När dom är utslagna så här års, och man måste vänta tills nya kommer:
Den första är stora svarta,tjocka tickor på en ekstam?
Bild två är vad jag envisas med gamla rosentickor?
Har inte sett klibbisar på det viset förut.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone