Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Är det någon här som är bra på skinn?
Jag hittade häromdagen en ullticka med små gulvita fläckar på. Det är inte lönt att ta någon bild på dem; det rör sig om fläckar som är några millimeter i diameter. Jag tog med mig lite hem för att kolla om det kanske var ulltickaporing i vardande. Så var det dock inte. Men det är inte alltid så lätt att veta vad det är man har hittat!
Hymeniet är i det närmaste slätt och som sagt gulvitt. I mikroskop ser man kraftigt inkrusterade…mer…
Du som är bäst på ostronmusslingar.
Hur stora kan dom bli?
Mina senaste mätte 22cm?
Och kan man torka dom, och spruta in svampmjöl i alla alm-stammar tro?
DET vore mkt. intressant:)
(SE TRÅDEN “dieter m.fl”. Klas jaederfeldt Vad? Man kan alltså inte lita på uppgifterna i era/dina svampböcker, nu drog jag alla över en kam men vadå. Är det så att ni som skriver kopierar andra utsagor och kanske till och med gamla uppgifter som inte är relevanta längre, vad menas?? Då kan ju jag oxå göra en svampbok, foton har jag och sedan är det bara att omarbeta lite t.ex. från här och där!!!
hittade ca.10-tal ruttna fruktkroppar av svavelticka(helt säker)..Men är dom bara ettåriga?
vilken säsong är bäst för dom då da? Dom faschinerar mig lite,näst trollhand.
Fick tankar av en annans insändare om fiske. Jag har gjort fina svampfynd när jag fiskat. När man smyger efter bäcken och lagt ut sin krok och väntar på hugget av storöringen, tittar man sig omkring i naturen. En gång stod jag mitt i en massa kantareller (fiskeväskan full)en annan gång hittade jag grantaggsvamp och sillkremla (jättegoda stuvade till fiskrätter). Fuktig mark med blandad löv och barrskog är fina marker för svampar av olika slag inte minst tickor. Fisk/fiske och svam…mer…
eller Vinternagelskivling, satt och läste i den maffiga boken Funga Nordica (alla nordens skivlingar) och upptäkte att man skilde på ifall svampen växer på Sälg och Populusarter och i fall den finns på annan ved.
på sälg o asp (kollade och bild idag) lite slämmigare samt att den har större sporer
Flammulina elastica (Lasch)Redhead &Pedersen (F.velutipes (Curtis:fr.)P.Karst.f.longispora Bas)
andra lövträd, och med mindre sporer Flammulina velutipes(Curtis:Fr.)P.Karst.var.veluti…mer…
NU! (12:04)
Jag sitter och läser en nyinförskaffad svampbok. Våra vanligaste SVAMPAR ” en bestämningsbok”. Av Henning Knudsen. Är det fler än jag som har den, dum fråga så klart det är, vad har ni för åsikt om den. Min är positiv så här långt, har halva kvar att läsa.