Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 359 visningar
3 svar

Vilken biskopsmössa?

Irene A

27 okt 2008 kl. 21:00

Ett monster från Medelpad (fotad med mobil)..
På den andra bilden har jag letat upp en av de största sporerna i 400x förstoring, det innebär att varje skalstreck är 2,5 my. Går det att avöra då vilken art det är..?

0 308 visningar
0 svar

här är Otto och.....

Bo Johnsson

28 okt 2008 kl. 11:56

det han inte kan om svamp är inte värt att veta!

0 314 visningar
5 svar

Frost

Karin Hedén

28 okt 2008 kl. 09:18

I natt första ordentliga frostnatten i Täby (norr om Stockholm). Gräsmattan alldeles vit ännu vid 08.30-tiden.

0 272 visningar
2 svar

Tomtens parabol!

"JAS" Helsingborg

27 okt 2008 kl. 22:01

Hittade tomtens parabol i Smålandsskogen förra veckan och även hans klubbkompisar om än lite medtagna efter for mycket tv tittande och glöggdrickande :)

0 273 visningar
0 svar

riddarmusseroner

Bo Johnsson

28 okt 2008 kl. 01:22

tyvärr vågade jag inte äta dem!.

0 259 visningar
2 svar

Ostronmussling?

Madde Småland

27 okt 2008 kl. 11:39

Såg de här för en vecka sen första gången och eftersom vi köpte igår började jag jämföra. Den till vänster är från affären och de 2 till höger satt på en död björk.
Än är de inte stora och inte många som växer där men den större på bilden har vuxit ca 3 cm sen förra helgen.
Jag tycker att den jag hittat luktar och smakar som den ifrån affären men mildare.

0 336 visningar
6 svar

Mör i kroppen

"JAS" Helsingborg

27 okt 2008 kl. 22:15

Jag var i Växjö och gjorde ett jobb i förra veckan och blev lite mör i kroppen och mer ont i hälsenorna men vad gör man inte för pengar;) Några miljöbilder från höstsmåland och en bild från “jobbet” sedan kommer det en del svampbilder, hoppas att det är ok att allt inte rör svamp. Jag var en runda och försökte hitta Rödgul trumpetsvamp men det blev inga och jag tyckte att det var ont om svamp i skogarna runt Helgasjön förutom då Rökslöjing som måste vara en av de vanligas…mer…

0 294 visningar
3 svar

Dagens skörd...

Jan A, Uppsala

27 okt 2008 kl. 17:44

...bidrog inte mycket till uppbyggnaden av vinterförrådet, men det var roligt att äntligen få komma ut en stund!

0 283 visningar
5 svar

Lite skålar

Tina Nordberg Kolsva

26 okt 2008 kl. 22:03

I en gammal rishög av övervägande asp finns dessa skålar både på veden och på gamla löv och barr som samlats i riset. Är det kanske 2 olika arter? De största är upp till 30mm.En del gyttrat en del enstaka.

Ber om hjälp.

0 258 visningar
3 svar

Annons i svampbladet ;-D

zingo

26 okt 2008 kl. 20:48

Blyg skogschampinjon söker mykologintresserad för närmare bekantskap.
Jag känner mig lite blek och skrumpen efter en allt för blöt sommar och höst.
Söker därför Dig - som kanske också är lite övermogen -för trevligt umgänge.
Tycker du om svampplockning så är det ett plus -då vi kan plockas tillsammans.
Jag är modeintresserad och klär mig gärna i hatt och vackra ringar.

Svar till:  “Står med båda fötterna i jorden”

0 240 visningar
1 svar

På samma ek

H-O T på Hvilan

27 okt 2008 kl. 20:58

I fårorna på ekbarken bara några dm ifrån varandra, vad kan det vara?

0 2052 visningar
22 svar

Fråga om trattkantareller

Jenny

15 sep 2008 kl. 20:10

Jag ska säga direkt, att jag tar 100% ansvar för att jag själv bestämmer om jag ska äta svamp eller inte. ;)

1. Finns det någon risk att man kan förväxla en trattkantarell med någon giftig svamp?

Jag har kollat i en bok och sett bilder på Internet och är säker på att det är antingen trattis eller rödgul trumpetsvamp, men som sagt var - finns det någon giftig svamp man kan förväxla dessa med?

Har tyvärr ingen bild att visa…

0 258 visningar
3 svar

Vad är detta?

Ulla Skeå

27 okt 2008 kl. 12:02

Fotade lite svampar på stubbar igår och undrar vad dom heter?

0 387 visningar
5 svar

Tre svampar?

NadaL, Umeå

27 okt 2008 kl. 06:34

Behöver hjälp med 3st.
Första 3 bilder på någon mycena men viken?

0 287 visningar
1 svar

Broskskivling?

Magnus

27 okt 2008 kl. 14:04

Hej,
hittade denna strax norr om Stockholm förra veckan. Är det någon form av broskskivling?

Tack,
// Magnus;
http://home.livingat.org

0 519 visningar
5 svar

Rökslöjskivling

AEN i Degeberga

27 okt 2008 kl. 10:04

Jag har hittat massor som jag tror är Rökslöjskivling, men de är väldigt röda/oranga på hatten. Vad tror ni?

0 1920 visningar
6 svar

Reishi/Ling zhi

Svampsmurfen

20 okt 2008 kl. 23:46

Reishi, Ling zhi eller glänsande lackticka (Ganoderma lucidum)verkar vara en väldigt bra medicinalsvamp, men var kan man köpa svampen, eller går det att odla den?
Har hittills bara provat te med den, i en blandning med två andra ingredienser.

0 276 visningar
2 svar

Vedlevande

H-O T på Hvilan

26 okt 2008 kl. 18:50

Rosa-lila ovansida och musslingundersida, bild 1 & 2, på lövträdslåga. Bild 3 & 4 på hassel. Naturreservatet Linnebjer, endast lövträd. Kanske inte så populärt med vedlevande när marksvamparna fortfarande är på gång, men vad kan det vara?

0 1099 visningar
11 svar

Frostvaxing

Tanja i Gagnef

25 okt 2008 kl. 09:35

Hej!
Jag har förstått att många blir glada när ni hittar Frostvaxing. Jag hittar den ofta men har bara plockat den en gång, provstekte men tyckte den var riktigt läbbig - slimig o smaklös. Man är inte sämre än att man kan ändra sig :-) så hur tillagar ni den, ni som tycker den är så god?!

0 698 visningar
26 svar

Vanlig ticka??

Gula

23 okt 2008 kl. 11:24

Växte vid dikeskanten i mossa. Nästan svart, svår att upptäcka. Ingen lukt, smakade inte, inga droppar då man pressade! ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone