Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 346 visningar
6 svar

Ny svampförfrågan?

Nilla59

22 okt 2008 kl. 13:23

Vilken svamp kan detta vara? Den växte i centrala Göteborg under en mycket stor Rhododendrum. Bild 1 visar unga ex, bild 2 gamla.

0 363 visningar
3 svar

Fotogenisk ticka

Tanja i Gagnef

23 okt 2008 kl. 11:20

Sitter och går igenom mina svampfoton och jag tycker det här blev en så bra bild! Är ingen “tick-letare” men den här Klibbtickan på en granlåga var för vacker för att gå obemärkt förbi!

0 271 visningar
2 svar

ledig helg!

stisse/mjölby

23 okt 2008 kl. 18:12

ledig helg fy f-n vad skönt!.fredag morgon packas det ner ostmackor och stekta äggmackor samt en termos rykande hett kaffe.sedan ställs färden mot skogarna runt ödeshög i östergötland.här har jag ett kanonställe för kantareller!.jag har inte vittjat stället på minst tre veckor,och det har inte varit ngn frost ännu.gissa om jag har högt ställda förväntningar.skulle det mot förmodan bli en bomtur så kan jag säga att utsikten vid den lilla skogssjön omgiven av skog i alla fär…mer…

0 1044 visningar
6 svar

Blomkålssvamp?

Lasse L

21 okt 2008 kl. 19:16

Kan någon bekräfta (eller motsäga) att det här är en blomkålssvamp? Priset går att diskutera =:)

0 289 visningar
7 svar

Sol och plus 8

Lena M

22 okt 2008 kl. 15:00

så det blev en liten sväng här hemma och jag förundrades över att det fortfarande fanns kantareller trots flera frostnätter här i Gästrikland.( endel hade frosten tagit )
Såg ett gryt som gick djupt ner i marken , vilket djur har detta som boplats ? Vågade inte gå så nära utifall att någon lömsk figur skulle komma uppfarande :=) därav dålig bild.

0 348 visningar
9 svar

skönt att svampsäsongen.....

Bo Johnsson

21 okt 2008 kl. 00:25

går mot slutet annars hade man inget att längta efter när den nya börjar!.Kommer att sakna myggen,skoskaven,gått vilse och alla sena renskvällar!,visst är det något att se fram emot…..

0 623 visningar
9 svar

Mussling?

Enelie, Linköping

22 okt 2008 kl. 11:07

Vad kan det här vara?
Växte på ved, gren, troligen lind.
Hatt: 7x4 cm
Fot: Saknas
Lukt: Ingen
Smak: Ingen
Kött: Vitt, poröst.

0 632 visningar
4 svar

Väldoftande ticka, vilken?

gunhild i Kåddis

22 okt 2008 kl. 17:24

Den här tickan luktar väldigt gott nästan som anistickan fast svagare. Kan det vara en rökticka som växte på lövlåga. Den är ganska blöt och nog brunare än normalt det gick att trycka vatten ur den.

0 12005 visningar
18 svar

Äta murklor säkert, hur gör man?

Susanne, Björkvik

28 sep 2008 kl. 07:18

Gjorde en efterforskning på vad det var som jag hittade häromdagen.Vilket visade sig vara “BRUN HATTMURKLA/BISKOPSMÖSSA” Många skriver om den här och de bilder som är utlagda stämmer precis med de murklor jag hittat.
Jag blev avrådd av mina närmaste att ta vara på mina hittade murklor och det vildaste, men skulle själv gärna vilja veta ... På vissa ställen rekommenderas det att tillreda den precis som den giftiga “STENMURKLAN”.
Minns att vi med glädje åt stenmurkla som barn, till…mer…

0 338 visningar
9 svar

Är det frostvaxing alltihop?

Lena i Luleå

19 okt 2008 kl. 22:05

Jag var idag ute för mest troligt sista gången för i år och hittade en massa fin svamp.
Jag tror att det mesta är frostvaxing, men jag behöver få fler omdömen. Eftersom ni hjälpt mig så många gånger tidigare så hoppas jag på er hjälp än en gång. Utan detta forum hade jag aldrig vågat mig ut i svampskogen. Så stort tack till er alla! Ingen nämnd ingen utesluten :-)

0 521 visningar
11 svar

Vad är detta för svamp?

Tomas Forsberg

17 okt 2008 kl. 12:54

Svampen kommer sent på hösten och växer i massor på och intill en gammal ek-stubbe.
Vad är det för svamp och hur blir jag av med den.

0 268 visningar
3 svar

Sporer från spindelskivling

Monika B

22 okt 2008 kl. 15:35

Hej
Hur farligt är det om en trattkantarell stått tätt under en spindelskivling så att sporer hamnat på trattkantarellens hatt?

0 314 visningar
5 svar

Sista seriösa svampturen för mig i år

Micke Löberöd

21 okt 2008 kl. 14:02

Gårdagen genererade ca. 2L Trattkantareller utanför Önneköp, under en halvtimmas dagsljus mellan 17.00 och 17.30.
Gissar att detta var sista turen för mig i år.
Nu får man börja “tulla” på förrådet.

0 322 visningar
2 svar

Willys

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 19:06

Jag tänkte publicera en bild på ostronmusslingarna på willys i uddevalla idag, men efter moget övervägande kom jag fram till att det hade varit rent oförskämt mot svampen att visa upp den i ett sådant skick! ;)

0 335 visningar
9 svar

Hvilken sopp?

Hans Myhre

21 okt 2008 kl. 21:22

En at gissa på

0 422 visningar
6 svar

Fjällig tofsskivling??

Gula

21 okt 2008 kl. 14:51

Kan det här verkligen vara fjällig tofsskivling?
Enorma hattar, c. 30cm breda. Växer på en gammal stubbe (antagligen ek)
Kom mig inte för att ta bilder på undersidan men dom ser precis ut som fjällig tofsskivling!

0 292 visningar
3 svar

Behöver tips

Godis är gott

22 okt 2008 kl. 10:16

Hej! Har hittat en hel del rökslöjskivling och skulle vilja ha lite tips om vad jag ska göra med dem.

0 1011 visningar
22 svar

En rejäl omvärdering.

Salasias

20 okt 2008 kl. 19:19

Jag har inte på många år plockat blek taggsvamp.  Förr plockade jag rödgul och blek ihop och tyckte de smakade tvättmedel. I år har jag, i brist på annat, plockat blek taggsvamp, men undvikit den rödgula, och blivit helt såld. Minst lika god som kantareller. Yippee!!
Bara en fråga i sammanhanget: Kan den, med fördel, användas annat än stekt?

0 323 visningar
9 svar

gastronomisk höjdare

stisse/mjölby

20 okt 2008 kl. 20:38

rotade i helgen fram en påse fryst svamp.tänkte stuva och lägga i krustader.jag hade glömt att jag hade en påse med enbart kungschampinjon.det var den jag fått tag i .herregud…... jag hade nästan glömt hur otroligt god kungschampinjonen är.ni som inte provat.gör det .det är en kulinarisk resa,stuvad med enbart lite salt.finns det fler kungschampinjonfrälsta på forumet?.jag kan väl knappast vara ensam om att älska den?

0 6977 visningar
6 svar

Hållbarhet av trattisar i frys.

Camilla i Hälsingland

22 okt 2008 kl. 09:32

Hej!
Har plockat massor av svamp och kan nog äta svamp minst 2 dagar i veckan i ett helt år…
Men frågan är:
Hur lång hållbarhet har den förvällda trattisen i frysen?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone