Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 676 visningar
11 svar

Nordic Macromycetes 2

Skogsfrun i Obbola

5 sep 2008 kl. 09:33

Enligt SMF:s webshop skulle det komma en ny utgåva av Nordic Macromycetes 2 våren 2008.

Någon som vet hur länge det kan dröja? Jag suktar efter att komma vidare i svampstudierna…

0 315 visningar
76 svar

Nytt: Klick för skogen

Boman

4 okt 2008 kl. 06:54

Igår gjordes 7196 klick.
Klicka på duktigt!Jag gjorde mitt första för dagen nyss.

Den förra tråden blev jättelång, skarvar på med en ny.

0 304 visningar
10 svar

En liten naturupplevelse.

Tina Nordberg Kolsva

21 okt 2008 kl. 12:24

På ett hygge en höstdag så fin,
fann jag en skär balsamin.

Plötsligt hände något minsann,
en fluga kröp in o försvann.

Det var ett naturens möte,
mellan flugan o blommans sköte.

Nu vilar de båda nå´n stans i snåren,
önskar dem tillbaka igen till våren.

0 393 visningar
0 svar

järna

klas jaederfeldt

21 okt 2008 kl. 22:51

ute i en skog å tittade i dag, några vissna blåmusseroner och pudrad trattskivling samt horngrå nagelskivling, det var nästan allt, hittade även Pulverticka (bild) denna svamp sprids nästan uteslutande av att den går sönder och bruna delar av svampan (konidier) sprids ,( som t.ex klonining, eller ta sticklingar av växter) ibland så får svampen ett porlager på undersidan och då sprider den sig med sporer som vilken ticka som helst

0 398 visningar
6 svar

Kan man be om lite hjälp

Robban O-hamn

21 okt 2008 kl. 19:31

Hittade bara lite Tickor i dag, nästan. Ok trattisar går nog att plocka några hundra liter utav, men
det känns inte så intressant. Hittade även Ostronmussling och Blektaggsvamp

0 276 visningar
1 svar

Någon sorts murkla

Mårdnäs

21 okt 2008 kl. 18:30

Hittade dessa murklor(?) kring en gammal vedhög. Några växte också direkt på rutten björkved. Är dom ätbara eller ska jag kasta dom i grannens brunn?

0 1990 visningar
3 svar

Höstmurkla

Ingrid Lindqvist

21 okt 2008 kl. 16:12

Finns det inte höstmurklor som heter Biskopsmössa? Trodde att jag hittat några på en stubbe nu. Det är kastanjebruna rätt stora murklor. En har en trekantig topp. Tyvärr funkar det inte att få med ett foto. Är de ätliga och goda?

0 339 visningar
13 svar

Inte i mina svampböcker..

Maja

20 okt 2008 kl. 22:46

Vad är detta? Den största är 8cm över hatten och foten 10 cm.Fanns på avverkad mark där gräs börjar komma.Hoppas någon kan hjälpa mig!

0 1497 visningar
6 svar

Gräsmatta.

Cajsa

18 okt 2008 kl. 09:25

undrar om en svamp som fins på min sons gräsmatta,i år har han fått en massa svampar som inte fans där i fjor.Massor är det har tittat på svamparna här och i mina böcker och “tror” att det kanske kan vara föränderlig tofsskivling.Är det någon som har en bild.På bilden som fins här är den mycket ljusare än i värkligheten. Tack om ni vet. Carin

0 614 visningar
8 svar

Musseroner

Helena i Lund

19 okt 2008 kl. 16:44

Kan det vara så att jag hittat riddarmusseroner? Hittade dem på en gräsig stig i tallskog. Är förkyld och känner varken doft eller smak kan jag tillägga…

0 297 visningar
5 svar

Ääääntligen:)

svampstaff //100dar i skogen

20 okt 2008 kl. 22:57

En bok för oss vanliga dödliga:)som bara rovplockar och hämtar hem ätbart i drivor:) fick den av sambon idag…

0 306 visningar
3 svar

hjälp med svampart???

tommy p

20 okt 2008 kl. 16:23

Har fotat en svamp som växer på alm, ca 50cm hög och ca35cm bred
kan inte hitta den i någon av mina svampböcker. mvh tommy

0 499 visningar
6 svar

olivvaxing??

buffy

21 okt 2008 kl. 12:05

Är detta olivvaxing eller bara ngn skräpsvamp jag har råkat släpa hem? De växte i barrmattan i ett mkt mörkt och tätt ungt grane där det växer blodriskor tidigare på säsongen. De har mkt ljusa fötter och är inte slemmiga alls, men det var mkt torrt på växtplatsen. De är vita undertill.

0 433 visningar
9 svar

Hjälp en vän!

Putte S

20 okt 2008 kl. 18:20

En bekant har hittat det här i sin trädgård. Vad är det?

0 881 visningar
9 svar

blåmusseroner

Bo Johnsson

20 okt 2008 kl. 22:36

dagens skörd!,och en väldigt god svamp tycker jag!,tur att den smakar bättre än den luktar! (bränt gummi)

0 276 visningar
7 svar

Skinn och Tickor

Robban O-hamn

19 okt 2008 kl. 18:19

Skinnet funderar jag lite på.
Bild två till vänster Björk ticka, men den vita som ser ut som en näsa?
Bild tre gammal och ung?

0 3671 visningar
10 svar

2 KG blomkålssvamp

Johnny

19 okt 2008 kl. 20:40

Hittade en riktigt fin blomkålssvamp under en joggingtur i anslutning till Ystads sandskog. Den växte intill en tall på en delvist översvämmad mark. Bild är på väg! Tog med mobilkameran men har inte överföringskabeln med mig.

Nu funderar jag kring vad jag ska göra med denna? Lär ju inte laga till hela innan den blir dålig. Den är inte heller lämplig att torka.

Mina frågor lyder:
Finns det alternativ konserveringsmetod?
Alternativt, är någon intresserad av att köpa den? Har…mer…

0 361 visningar
20 svar

Fridfullt

Boman

20 okt 2008 kl. 20:01

Här hämtar jag lugn, nu när svamparna är lite mindre vanliga. Inte bara asfalt i Stockholm, med andra ord. Har fått en beställning dessutom som håller mig inne.

0 338 visningar
10 svar

Macro

zingo

20 okt 2008 kl. 13:33

Ville bara dela med mig av nägra bilder från myrperspektiv.
1. under en gran
2. upptäck den ännu mindre nede till vänster
3. under gran, båda sorter 2-3 cm höga

0 616 visningar
21 svar

NÄR Slutar Älgjakten i Skåne!!!!!!!!!!!!

GretheF Skåne

19 okt 2008 kl. 21:26

Någon som vet ????????  i går så jag 20/ 25 jägare ute efter en ÄLG!!!!!!!!!!!dom smilade inte där jag kom åkande

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone