Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 304 visningar
3 svar

Champinjoner?

Seved

20 okt 2008 kl. 20:12

Hej!
Hittade denna och fem till i blandskog. Undrar vad det kan vara för något. Rodnar något när man skär i dem. Kanske gammal skogs- eller blodchampinjon?
Tack på förhand.

0 493 visningar
6 svar

Nån trattskivling

Lena M

20 okt 2008 kl. 08:19

skulle jag tro men vilken.
De växer ett stenkast hemifrån i ris efter avverkning, barrträd.
Ingen doft och smaken lite bitter tycker jag, fina och fräscha.

0 279 visningar
4 svar

Hur i allsin dar?

Östgöten

19 okt 2008 kl. 22:14

Vad finns det egentligen för olika metoder för att artbestämma en knepig svamp?

0 231 visningar
8 svar

Dåligt med svamp!

Robban O-hamn

19 okt 2008 kl. 17:05

Tog en tur i lövskog idag. Var nog 4 veckor för sen där mycket dåligt med svamp, dom finns men svårt att se i alla löv. Men tror jag hittat en gammmal Potatis sättare, någon som vet eller känner igen?

0 389 visningar
3 svar

Är detta chapinjoner?

Salasias

20 okt 2008 kl. 13:48

Av någon sort? Helt larvfria så jag kunde inte låta bli. Är det OK om de gått till svart på skivorna? De är fasta och fina.

0 306 visningar
2 svar

Färga med Lysticka

Nilla59

20 okt 2008 kl. 13:04

Många av våra färgsvampar färgar starkare om de är gamla nästan ruttna. Är det någon som vet om det gäller Lysticka också?

0 313 visningar
5 svar

Ticka?

NadaL, Umeå

20 okt 2008 kl. 08:19

Växer på granlåga.
Är osäker,taksam för förslag.

0 254 visningar
7 svar

Vilken ticka?

Nilla59

19 okt 2008 kl. 20:04

Denna tickan som var växte nere vid marken på en stubbe ser ut att vara tre st ovanifrån = bild 1 men undertill ser man att den är sammanvuxen = bild 2. Under denna var några gamla tickor av samma art som bara bestod av ett mörkt brunt skal bild 3.

0 316 visningar
6 svar

förvaring

mats insjön

19 okt 2008 kl. 11:04

Skall torkad svamp förvaras svalt eller går det bra med rumstemperatur?
Mats

0 295 visningar
13 svar

Ätliga?

Svampsmurfen

18 okt 2008 kl. 00:19

Jag behöver hjälp med identifikationen av denna svamp
och hoppas att det är en matsvamp.

De ser rätt gråa ut i hatten, bara något gulaktiga på stammen och luktar lite svagt av något som för tanken till champinjoner
när jag luktar under hatten.
Visserligen har de legat i kylskåp i en dag, så jag vet inte hur det kan ha påverkat lukten.
När jag bryter sönder stammen och luktar, så tycker jag att det luktar lite vattenmelon.

0 232 visningar
0 svar

taggproblem!

svampstaff

19 okt 2008 kl. 23:37

Fick ingen rätsida på dom här taggisarna!Motaggsvamp?? upp till 40-50cm stora en del…

0 238 visningar
0 svar

Dagens skörd

Maja

19 okt 2008 kl. 23:30

Dagens skörd från Runmarö-dock hade vi ätit upp hälften av den rödgula trumpetsvampen innan bilden togs!Den var utsökt!

0 246 visningar
1 svar

Efter frosten...

gunhild i Kåddis

19 okt 2008 kl. 23:11

Lite is förgyller bilderna eller hur?

0 342 visningar
9 svar

Enoidentifierad taggsvamp

Lena i Luleå

12 sep 2008 kl. 22:23

Vilken svamp är detta? Vore kul att få hjälp med identifieringen samt, om den nu är ätlig, vad jag borde göra med den.

0 425 visningar
5 svar

Trattskivling på gräsäng?

Svampsmurfen

15 okt 2008 kl. 21:31

Vad kan detta vara för svamp?
Den fanns i mängder och såg väldigt matig ut, luktade inte särskilt gott, och när man skar itu den och tryckte på fotens kött, så kom det ut lite färglös vätska (vet dock inte om det har att göra med att det hade regnat).
Otroligt svår att identifiera från böcker.

0 367 visningar
7 svar

Svamp i rotvälta

Kobbe

18 okt 2008 kl. 18:26

Denna mysko svampen hittade vi i en gammal rotvälta. Trädet som hade trillat har antagligen legat där i många år. Var i ett naturreservat som inte verkar speciellt besökt, en “urskog”. Vi kunde inte låta bli att ta med den.

Det luktar svamp :p
Vad kan det vara?

0 607 visningar
3 svar

slemmig kremla

svampstaff

19 okt 2008 kl. 21:28

Soprent i skogen:(
Är den här ätbar tro?I brist på annat…

0 255 visningar
6 svar

Kasta 750000 i sjön...

Erik

18 okt 2008 kl. 11:25

... eller samla in ytterligare 5’730’000kr före den 19 mars 2009.

Hjälp till du också!

Sprid budskapet!
http://www.ettklickforskogen.se

0 369 visningar
6 svar

Ätligt ???

Seved

19 okt 2008 kl. 18:10

Hittade denna klunga på en stubbe som stod under mossa. Kan det vara Honungsskivling. Är den en matsvamp?

Hittad även en, som jag tror, är en fjällsopp.

0 261 visningar
2 svar

Vilken vaxing och vilken sopp?

Nilla59

19 okt 2008 kl. 20:19

Bild 1 visar en vaxing som växte många på en gräsmatta.

Bild 2 en sopp i ek- och bokskog. Det är ingen strävsopp för den har en vackert röd fot. Den blånar inte.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone