Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Här kan vi väl diskutera fram och tillbaka inför ett ev möte nästa säsong.
Satt och googlade lite och ramlade in på ett engelskt svampforum, och hittade en rolig identifikationstråd. Ni som spenderat lite tid i England kanske vet att deras starkaste sida inte är byggnadsteknik, renoveringar och hanteringar av fuktskador..
Komiskt, och så typiskt engelskt på något sätt.
Detta är alltså en bild från ett badrum. :D
Hittade stor klubbsvamp i måndags som verkligen var stor och frisk. I några böcker är den listad som enstjärnig och i andra värdelös (som matsvamp) - några åsikter bland er svampkunniga?
De största exemplaren var dryga 20 cm höga. Växtplats Värmdö i halvöppen skog av gran, asp och ek (letade trattisar).
Nu börjar den största delen av svampsäsongen lida mot sitt slut. Jag saknar fortfarande bilder av några arter jag gärna skulle vilja fota. Om ni finner fina exemplar av någon av dessa arter närmsta veckorna i Stockholmstrakten eller inom en 10-milsradie får ni gärna kontakta mig:
Stor kragskivling
Mörkringad flugsvamp
Korallticka
Grenticka
Vad är det för väääder??
Gaaah! Jag blir galen! Här har jag vankat omkring som en äggsjuk höna hela förmiddagen… Jag vill ut i skogen! Och det bara regnar och regnar och regnar… Jag tog iofs med mig dottern på en liten tur i fredags, men jag har inte varit ute på en vettig tur på två veckor. Idag skulle ju vara MIN svampskogsdag… :-( Och nu har jag häcken full hela veckan, så jag kommer inte att kunna ge mig ut förrän nästa söndag. Fy, så ilsken jag är just nu!
Skärholmens gård, kl 10 på lördag den 4/10, med Micke K. Arr. Skärholmens hembyggdsgård. Kostnad 50:-
Kan tyvärr inte gå med, vill men är upptagen av annat som inte går att flytta på. Men det var väl flera här som bor i krokarna där.
Planerar faktiskt en middag helt utan svamp. Kan man göra det?;-) Har nämligen ätit svamp till eller med varenda måltid, tom frulle, den senaste månaden, eller snart två faktiskt.
La ut ett par recept häromdan, också.
med svamp, så klart.
Här kommer lite bilder från dagens skörd.
Jag + sambo och två 8åringar va ute i ca 4 timmar och barnen va riktigt duktiga på att plocka men det kom med en hel del mossa också haha.
Nu är min fråga.
Är det taggsvamp och fårticka jag hittat?
Jag är fortfarande lite osäker men det kändes säkert när jag valde att ta hem dom.
Tror att ena är blek taggsvamp och ena fårticka..
sen blev det ju en hel del kantareller också.
Har ett tiotal fräscha stoltfjällskivlingshattar kvar sedan gårdagens skörd, önskar förslag på tillredning.
Tja inte blev det mycket svamp i korgarna men det var en mycket trevlig utflykt, underbart i skogen, fin väder trevligt sällskap, fantastisk utsikt och så klart lite svampbilder blev det. Jag tänkte mig inte för, tog ingen bild från Kopparhatten, ni som har varit där vet ju men jag tror att många skulle ha blivigt förvånade över vårt “platta” Skåne om de hade fått se en bild därifrån. Jag lovar det kommer senare, får göra en tur till men Robban kanske har en i sin telefon. Nu k…mer…
Hej
Jag är till 99 % säker på att dessa bilder föreställer silkesmusseron resp sotvaxing. Men jag skulle bli glad om någon svampkunnig person kan bekräfta detta.
Silkesmusseronerna växte i en liten grupp i blandskog, nära en gran. Om man tittar noga på bilden så ser man att åtminstone en är blåaktig på foten.
Sotvaxingarna växte i en stor grupp i mossa i barrskog. Alla hade tyvärr passerat bäst före datum och vad väldigt angripna av insekter. Jag hoppas att dagens regn gör ...mer…
Om jag ska använda stor lökbrosking som krydda, använder jag bara hatten eller kan jag använda hela svampen?
/ Stoffe, Blekinge