Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 485 visningar
61 svar

Svampguideen-träff inatt!

Mimmi, Mjölby

4 okt 2008 kl. 09:51

Inatt var jag på Svamguiden-träff.
Vi skulle träffas på nån mässa nånstans, och det var några stycken som kom. Enelie och jag hängde ihop och gick omkring och pratade med alla andra. Svampstaff satt i en fåtölj i en liten stuga och drack öl. Brenko stod och pratade om bilar med Jan A. Boman och Gunhild i Kåddis satt på en gräsmatta och diskuterade något. Och Peter, Linköping blev jag lite kär i…  :-D

Jag är så pass torsk på Svampguiden att ni hemsöker mig i mina drömmar…mer…

0 412 visningar
2 svar

gul kremla

Sigge Fleischer

3 okt 2008 kl. 20:57

under många år har jag plockat och ätit en gul kremla som kommer sent på hösten, i dag har jag tagit och ätit de första. Jag tycker den liknar en gaffelkremla men den sägs ju växa i lövskog. Jag tar den alltid i mossan i uppvuxen kulturgranskog. Stämmer det att gaffelkremla alltid är bunden till lövskog, och vad är det i så fall för svamp? Den är mycket vanligt förekommande. Man får kanske revidera en del svampars växtplats, hittade för en månad sen en blomkålssvamp vid fo…mer…

0 343 visningar
2 svar

Pär E-holm vill ha hjälp *

"JAS" Helsingborg

5 okt 2008 kl. 23:32

Pär Engelholm vill ha hjälp med en sopp, han väntar på en

0 240 visningar
2 svar

Mitt bland Ängsvax...

Kjell Jogrenius

6 okt 2008 kl. 20:49

Violett fingersvamp,vacker svamp mitt bland alla Ängsvaxskivlingarna.

0 347 visningar
3 svar

Streckmusseron - doft

Peter, Linköping

5 okt 2008 kl. 19:51

I min “Nya svampboken” står att streckmusseronen luktar svagt, av mjöl (är det motsvarigheten till att smaka “kyckling” i svampvärlden…?). Nu råkar det sig så att jag lagt vantarna på ett gäng streckvaxingar och om arttillhörigheten råder inga tvivel.

Men doften…det luktar så tydligt av ostron! Hav, sälta, friskt. Kunde inte placera det först.

Alla luktar likadant, och är i bra skick så det handlar inte om några dåliga exemplar (förmodligen).

Kan ni inte ta en sniff på...mer…

0 409 visningar
18 svar

Korgen full...

Stefan HBG

6 okt 2008 kl. 18:48

av olivvaxingar. Fick säkert lämna 9 av 10 i skogen, måste vara larvernas favorit. Fick ihop en hel korg felfria ändå.
Vilken härlig dag.

0 429 visningar
6 svar

En riska

Tina Nordberg Kolsva

5 okt 2008 kl. 13:08

jag hittat bakom verkstan vid lönn o hassel.
Kan det vara Lactarius hysginus ?

0 688 visningar
13 svar

Vilka är dessa två?

"JAS" Helsingborg

1 okt 2008 kl. 20:23

Så vilka är dessa två, den första i bokskog gräsmark tillsammans med Svart trumpet så de vill väl ha samma miljö. Fråga inte om lukt och smak, var snuvig denna dag. Den andra som kommer växer i mängder på boklågor.

0 355 visningar
5 svar

Vad är det för sopp?

Johnny Carlsson

6 okt 2008 kl. 19:13

Tacksam om någon kan hjälpa mig med den här soppen.
Är osäker på vad det är.
Starkt gul i kött och rör.
Blånar lätt i snitt men inte vid tummning

0 295 visningar
4 svar

Nu har jag tappat bort namnet

Elsy ske-å

6 okt 2008 kl. 10:28

Jag kommer inte ihåg adressen till en sida med väldigt fina svampbilder kan heta fix, pix, eller nåt sånt!
kan nån hjälpa mig?
Tack

0 434 visningar
5 svar

Ängschampinjon

Magnus Elenborg

6 okt 2008 kl. 11:36

När jag var liten växte denna delikata svamp jämt i kohagar ute i Norrtäljetrakten. De växte i stora häxringar och man kunde säkert få en 15 liter svamp. Men sedan säkert 15 år tillbaka är kohagarna kvar men svampen är borta :( Någon som har en teori vad som hänt med svampen?

0 340 visningar
3 svar

Vilken parfymdoftande skivling?

Susanne i Dalarna

6 okt 2008 kl. 15:32

Vad är det för skivling som jag hittat? Vackert pastellfärgad begie-ljusaprikos. Skivling med kraftigt inrullad hatt som har puckel. Växte mellan åker och blandskog (gran, rönn, ek, björk…) utanför Strängnäs.

Dagen efter hade de en kraftig parfymdoft. Det äldre exemplaret parfym och sur disktrasa (!). Efter ett dagar har foten mörknat och blivit strimmig.

0 302 visningar
4 svar

Scharlakan eller vad?

Lova

6 okt 2008 kl. 14:54

Är detta scharlakansvaxing….10 cm hög fot ungefär…?

0 247 visningar
5 svar

Vad är dett för svamp?

Frida

6 okt 2008 kl. 09:25

Denna svamp är fotograferad den 20 sep. Är det någon som vet vad det är? Tack på förhand

0 381 visningar
7 svar

Foto av stolt fjällskivling

Sofia, Skåne

4 okt 2008 kl. 00:22

Är inte denna bild underbar? Det finns fler än vi som gillar stolt fjällskivling :)
http://hellfirediva.deviantart.com/art/Regenschirm-99610467

0 247 visningar
0 svar

Snopet

Lena M

6 okt 2008 kl. 17:37

Skogen jag går igenom till mitt rödgula trumpetställe håller på att staplas efter vägen nu för vidare transport.
P.g.a att den mindre skogsvägen var så sönderkörd genade jag igenom ett tallbestånd och kunde plocka en hel del frostvaxskivling ialla fall.

0 203 visningar
7 svar

En svampguiden-träff

Tina Nordberg Kolsva

6 okt 2008 kl. 09:15

Öppnar en ny tråd i ämnet så alla ser vad det handlar om.
Såg i tråder “svamppromenad i skärholmen” att intresse finns för en större riksomfattande träff, eller som föreslagits 4 minder.
Jag slår naturligtvis ett slag för Kolarbyn i skinnskatteberg.
Se:http://www.kolarbyn.se/start.asp?lang=sv
Där finns 54 sovplatser, 24 i kolarkijja och 30 på i vanlig säng.Stora underbara skogar o en av mellamsvariges renaste sjöar.
Dit är vi välkomna nästa höst.

0 1554 visningar
1 svar

pepparkremla?

gammeltackan

6 okt 2008 kl. 17:13

Hej, jag smakade troligtvis en ca halv cm pepparkremla för att utgöra om det var en sådan eller en mandelkremla. den var väldigt pepprig så jag stoppade fingrarna i halsen. jag undrar nu om jag ändå bör vara orolig? är pepparkremlan dödlig?

0 283 visningar
2 svar

Nu har dom kvicknat till!

Elsy ske-å

6 okt 2008 kl. 16:46

Dom har legat i träda på grund av törst, men nu är dom i farten igen!

0 347 visningar
10 svar

Blodsopp eller vad?

Bosse

1 okt 2008 kl. 16:59

Hej alla. Varit i New York City på semester och fann bland annat en grann sopp i New York Botanical Garden - som består av flera hektar orörd urskog (http://www.nybg.org/gardens/test_garden.php?id_gardens_collections=49).
Är det en blodsopp eller någon art som inte finns i Sverige?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone