Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Vad är detta för märklig sopp, som är så karaktäristisk och nu växer i min trädgård (Närke, helt nära Hjälmaren).
Är nybörjare i svampskogen som vill lära mer. Hittade svampar som växte i en perfekt cirkel med ca 1 meters diameter. Vad är detta?
Göran
Jag hade stämt svampträff med Dieter Endom här på forumet.
Och ut i skogen gick vi och hittade massor av svamp.
Riktigt roligt att få lära sig mer om svampar som är goda men som jag aldrig ätit och vågat plocka tidigare.
Bland annat hittade vi sotvaxing, rosenslemskivling samt olivvaxing
Detta ska vi göra om.
Sen gav han mig ett ex av Svamp kokboken som han har tillsammans med Pelle och Ingrid Holmberg.
Riktigt roligt har det varit, verkligen.
Det som nästan var roligast (tror att Di…mer…
För skogen!!
Klicka på =)
Smakar stora välväxta svampar mer än små, blir smaken mer intensiv när den växer och utvecklas eller mattas den av, det kanske rent av inte är någon skillnad på stora och små exemplar ???
Någon som vet vad denna märkliga sopp kan vara för någon?
Var i går ute och skördade kantareller, hur snart är det idé att besöka samma platser igen, dvs, hur lång tid tar det för de små jag lämnade kvar att växa till sig?
Undrar om detta är stolt fjällskivling? Den stora är ca 18 cm i diameter över hatten, den lilla 8 cm. Båda hattarna har ljus botten och mörkare fjäll, dock är de även strimmiga. Puckeln på den stora är mörkt brun. Båda har en vitaktig ring på foten och är bruna (den lilla svampen är mer strimmig och den stora mer jämnt brun). Är tacksam för svar.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=12-AV_ID=795068,00.htmlUNT
Skulle gärna vilja ha en kommentar från er på Forumet när det gäller ovanstående länk
Läser era inlägg med stor behållning. Klockan närmar sig 2 på natten och inte en svamp i sikte!Har inte plockat en enda på 5 dygn! Jag är på jobb i Norge i 5 dagar till och det enda jag tänker på är svamp. När jag klickar upp era bilder blir jag grön av avund ;-) Ha de, alla svampentusiaster och spara lite svampåt mig tills jag kommer hem…
I dagarna har det spridits i media att Umeåforskare (inte mykologer) spekulerar i att fynd av kantarell på ett fjäll i Jämtland skulle kunna vara orsakat av klimatförändringen.
Det är en ren amatörspekulation som helt saknar vetenskaplig täckning. Onekligen är det ett tacksamt ämne och subjekt som blir uppmärksammat och jätteroligt att svamp och mykologi kommer fram i media. Men jag blir bedrövad när det det är en ren amatörspekulation som förmodligen är helt fel.
Som for…mer…
Jag läste ett inlägg för ett tag sen att man i princip kan torka all svamp utom kantareller, stämmer det? Jag plockade mandelriska i helgen, och nu är den torkad o klar att läggas i fina glasburkar. Men sen tänkte jag att det kanske inte alls blir bra att torka den? Har någon provat? Jag har även torkat blod- och brunsopp, rimskivling och kj, men det vet jag att det går bra.