Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 584 visningar
6 svar

gulkremla?

Cilla Winberg

9 sep 2008 kl. 22:03

Jag har hittat några gula stora svampar som är så stora att jag inte vill kasta dem utan att kolla först. Foten är ihålig som syns på bilden. Någon som vet vad detta kan vara?

0 301 visningar
0 svar

Ovanlig sopp

Gergils

10 sep 2008 kl. 18:24

Vad är detta för märklig sopp, som är så karaktäristisk och nu växer i min trädgård (Närke, helt nära Hjälmaren).

0 422 visningar
4 svar

Cirkelsvamp???

Göran Svedjenäs

10 sep 2008 kl. 14:34

Är nybörjare i svampskogen som vill lära mer. Hittade svampar som växte i en perfekt cirkel med ca 1 meters diameter. Vad är detta?
Göran

0 336 visningar
3 svar

Riktigt trevlig svamptur idag.

Maric, Arlanda

10 sep 2008 kl. 16:08

Jag hade stämt svampträff med Dieter Endom här på forumet.
Och ut i skogen gick vi och hittade massor av svamp.
Riktigt roligt att få lära sig mer om svampar som är goda men som jag aldrig ätit och vågat plocka tidigare.
Bland annat hittade vi sotvaxing, rosenslemskivling samt olivvaxing
Detta ska vi göra om.
Sen gav han mig ett ex av Svamp kokboken som han har tillsammans med Pelle och Ingrid Holmberg.
Riktigt roligt har det varit, verkligen.

Det som nästan var roligast (tror att Di…mer…

0 345 visningar
2 svar

Ett klick!

Morgan

10 sep 2008 kl. 11:51

För skogen!!

Klicka på =)

0 1131 visningar
4 svar

Smakar stora & små lika gott?

Peter Hästveda

10 sep 2008 kl. 14:49

Smakar stora välväxta svampar mer än små, blir smaken mer intensiv när den växer och utvecklas eller mattas den av, det kanske rent av inte är någon skillnad på stora och små exemplar ???

0 299 visningar
0 svar

Ovanlig sopp

Christian Gergils

10 sep 2008 kl. 16:19

Någon som vet vad denna märkliga sopp kan vara för någon?

0 326 visningar
5 svar

Hur snart igen?

Nysvamp

10 sep 2008 kl. 12:42

Var i går ute och skördade kantareller, hur snart är det idé att besöka samma platser igen, dvs, hur lång tid tar det för de små jag lämnade kvar att växa till sig?

0 388 visningar
3 svar

Stolt Fjällskivling?

Sussie

10 sep 2008 kl. 14:16

Undrar om detta är stolt fjällskivling? Den stora är ca 18 cm i diameter över hatten, den lilla 8 cm. Båda hattarna har ljus botten och mörkare fjäll, dock är de även strimmiga. Puckeln på den stora är mörkt brun. Båda har en vitaktig ring på foten och är bruna (den lilla svampen är mer strimmig och den stora mer jämnt brun). Är tacksam för svar.

0 368 visningar
5 svar

UNT idag

Göran H

10 sep 2008 kl. 11:12

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=12-AV_ID=795068,00.htmlUNT

Skulle gärna vilja ha en kommentar från er på Forumet när det gäller ovanstående länk

0 297 visningar
1 svar

Kamskivling

Lena M

10 sep 2008 kl. 15:41

Jag tyckte att de såg så häftiga ut, brun kamskivling på väg upp ur sitt” skal “.

0 343 visningar
10 svar

Är detta en trattkantarell

Peter Hästveda

10 sep 2008 kl. 13:43

Här kommer med bild

0 430 visningar
5 svar

rosa kremla

Charlotte Borneklint

10 sep 2008 kl. 12:49

Hittade denna vackra kremla i skogen idag. Vad är det för någon?
Växte längs en grusväg i blandskog.

0 369 visningar
3 svar

Extremstor nejlikbroskskivling?!

Anna Q

7 sep 2008 kl. 15:44

Hej Alla!

Jag har plockat massor med nejlikbroskskivling. I anslutning till “häxringarna” fanns en mindre karakteristisk ring, snarare en samling, där det fanns ett antal betydligt större exemplar. De ser ut på samma sätt som nejlikbroskskivling - men kan de verkligen bli så här stora?!

0 526 visningar
7 svar

Svampabstinens

Jea

10 sep 2008 kl. 01:56

Läser era inlägg med stor behållning. Klockan närmar sig 2 på natten och inte en svamp i sikte!Har inte plockat en enda på 5 dygn! Jag är på jobb i Norge i 5 dagar till och det enda jag tänker på är svamp. När jag klickar upp era bilder blir jag grön av avund ;-) Ha de, alla svampentusiaster och spara lite svampåt mig tills jag kommer hem…

0 2340 visningar
4 svar

Lögn om kantareller i fjällen

Anders Dahlberg

10 sep 2008 kl. 10:34

I dagarna har det spridits i media att Umeåforskare (inte mykologer) spekulerar i att fynd av kantarell på ett fjäll i Jämtland skulle kunna vara orsakat av klimatförändringen.

Det är en ren amatörspekulation som helt saknar vetenskaplig täckning. Onekligen är det ett tacksamt ämne och subjekt som blir uppmärksammat och jätteroligt att svamp och mykologi kommer fram i media. Men jag blir bedrövad när det det är en ren amatörspekulation som förmodligen är helt fel.
Som for…mer…

0 679 visningar
12 svar

Vilken sopp är detta?

Stefan Jarl

9 sep 2008 kl. 17:49

Hej!
Fann några svampar som liknar Karl-Johan eller Sommarkarljohan eller gallsopp. Är det någon av dessa eller vilken är det? Är den ätlig? Den är roströd på undersidan av hatten.

MVH   Stefan

0 348 visningar
4 svar

sandsopp

Hans gbg

9 sep 2008 kl. 12:30

Är inte säker på om detta är sandsopp.
Tacksam för svar
Hans

0 587 visningar
8 svar

Konstig svamp?

Bengt Andelius

10 sep 2008 kl. 10:29

Jag hittade en svamp på stigen vid sjön lilla Gärdsken i Alingsås.
Ser ut som och känns som en potatis. Vad är det?

0 781 visningar
9 svar

Torka svamp

Helena i Lund

9 sep 2008 kl. 18:30

Jag läste ett inlägg för ett tag sen att man i princip kan torka all svamp utom kantareller, stämmer det? Jag plockade mandelriska i helgen, och nu är den torkad o klar att läggas i fina glasburkar. Men sen tänkte jag att det kanske inte alls blir bra att torka den? Har någon provat? Jag har även torkat blod- och brunsopp, rimskivling och kj, men det vet jag att det går bra.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone