Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 153 visningar
2 svar

Dagens fynd

Dieter Endom

4 jun 2008 kl. 21:11

För en gångs skull hittade jag i dag denna svavelticka i fotogarferingsvänlig höjd (ca 70 cm). Annars sitter de alltid 3 - 4 meter upp på stammen.
Med bilden på den vackra svampen vill jag önska er alla en trevlig Nationaldag.

0 200 visningar
4 svar

Trompette des Morts

Dieter Endom

4 jun 2008 kl. 20:27

Du tycks visst gilla både sten- och toppmurklor. Skicka därför en liten hälsning från vår murkelsafari till Hälsingland med dessa bilder. Du borde åka dit någon gång och plocka murklor, det är en upplevelse för livet.

0 211 visningar
3 svar

Föreläsningstips

Michael Krikorev

3 jun 2008 kl. 15:37

Tänkte bara tipsa om ett intressant föredrag om svampar av Paul Stamets:
http://www.ted.com/talks/view/id/258

På ted.com kan man även hitta massor av andra intreessanta föredrag om allt möjligt.

0 245 visningar
7 svar

På två granlågor

NadaL, Umeå

2 jun 2008 kl. 07:07

Hittade vi dessa skinn,som jag tror är samma.Har gissning,men är osäker.
Har någon förslag?

Den första skinnet växte under mossan.

0 236 visningar
3 svar

Jag är osäker ....

Dieter Endom

4 jun 2008 kl. 20:42

Hittade dessa i gräsmatta/mossakanten mot skogen på vårt sommarställe på Hållnäs.
Jag tror att det är både Pokalmurkla och svart pokalmurkla!
Ni som kan dessa arter, rätta mig om det är fel!.

0 427 visningar
2 svar

Efterlysning!

anithau

4 jun 2008 kl. 15:58

Är det någon som bra bilder på tallstockticka el kan tipsa mig om var jag kan hitta bra bilder på denna ticka.

Jag lyckas inte få fram någon bra bild.
Tack på förhand

0 531 visningar
6 svar

Norrbottningar..

Jeanette P, Lulé

3 jun 2008 kl. 10:01

När har ni tidigast hittat kantareller?
Bara skoj att veta om någon hittat tidigare än det som står i rapporterna alltså tidigare än i mitten på juli =)

0 215 visningar
8 svar

nygammal fråga???

anithau

2 jun 2008 kl. 16:44

Är det björnen som varit framme?
Tacksam för svar.

0 219 visningar
5 svar

Torkade gula trumpeter

Dalkullan

1 jun 2008 kl. 16:54

Hej alla ni fantastiska svamporakel! Många bra tips får man, men jag har ett STORT problem! Hur får man den torkade svampen att smaka bra och inte torrt papper?
Själv plockar jag alltid “färsk” svamp men fick för ett tag sen en stor burk torkade gula trumpeter, som ska vara “proffsigt” torkade.
Jag blötlägger på alla möjliga vis men det vill sig inte alls. Vad gör jag för fel? Eller försvinner alltid en hel del smak vid torkning? Hjälp!

0 301 visningar
1 svar

JAS!

Bengt Sandh

3 jun 2008 kl. 00:38

Hej JAS!
Om du är medlem i ett rockband är jag tacksam om du mailar mig.
bengtsandh@hotmail.com

Förlåt alla svampdiggare, jag vet att inlägget är helt offside men nöden har ingen lag.

0 169 visningar
3 svar

får jag bjuda

klas jaederfeldt

3 jun 2008 kl. 18:01

på lite Grå bläcksvamp till kvällsdrinken

0 284 visningar
3 svar

Litet stinkfly med stort ego!

Jan A, Uppsala

3 jun 2008 kl. 20:38

Gjorde en bildserie med blommande piplök och hittade då den här segersäkre typen - men inte förrän på datorskärmen!  Gick ut och kollade om den fanns kvar - men icke. Så de här oskarpa är de enda.

0 184 visningar
3 svar

nr 16

klas jaederfeldt

3 jun 2008 kl. 16:55

jag bor i nr 16 på min gata, i dag öppnade min fru locket till brevlådan,och skrämde bort nyckelpigan som höll på att lägga ägg.
Synd att hon störde annars kanske hela nr, stått inne i brevlådan

0 238 visningar
1 svar

förolyckad

Lena M

3 jun 2008 kl. 11:12

Är det en trastunge ?
Fann den i växthuset och den hade förmodligen flygit mot fönstret, tyvärr.

0 222 visningar
5 svar

torkar svampen bort ???

Trompette des Morts

3 jun 2008 kl. 11:01

inte en droppe regn hær nu på 33 dagar. undrar just vad som hænder med de kantareller som brukar komma till midsommar ???

just nu får man vara nøjd med alla næsslor som plockades i våras.

gør ett experiment i dag. plockade våtarv i trædgårdslandet i morse och i afton skall den tillberedas som spenat, snabbt stekt i rapsolja och vitløk. någon som provat det ??

0 296 visningar
0 svar

Konstig vivel?

Jan A, Uppsala

3 jun 2008 kl. 20:19

Den här något fågelskitliknande gynnaren var nära att bli ingrediens i en rabarberpaj för några dar sen. Några timmar i frysen höll den stilla några minuter. Storlek; ligger mellan tändstickor. Långa, raka antenner. Någon som vet?

0 1007 visningar
6 svar

"Svarta prickar" på Fäbodmossen

Jan A, Uppsala

30 maj 2008 kl. 08:55

Irene undrar om vi hittade något spännande.  Jag tycker det mesta var spännande, så här är de “svarta prickar” vi såg i/på NR Fäbodmossen i Jumkil 24 maj 2008!

Värdväxt/svamp

Rosling
Rhytisma andromedae Roslingtjärfläck

Bladvass
Lophodermium arundinaceum Stråsprickling

Tall
Therryia pini
Lophodermium pinastri Barrsprickling
Lophodermium conigenum

Ek
Colpoma quercinum Eksprickling

Skvattram
Colpoma ledi Skvattramsprickling
Lophodermium sphaeroides
Coccomyces ledi

Odon…mer…

0 244 visningar
1 svar

Murklor

Rolf Libelius

2 jun 2008 kl. 17:53

I ett tidigare inlägg sa jag att man inte känner till några cancerogena (långtids) effekter av murklor på människa. Så är det förvisso men eftersom djurförsök har visar cancerogen effekt är det ju klokt att vara försiktig. Svårigheten att tolka detta är att det kan finnas skillnader mellan arter och sedan är det ju en dosfråga. Jag delar uppfattningen att till äldre personer är problemet mindre.
Ett annat klargörande är att torkade murklor skall blötläggas i rikligt med va…mer…

0 952 visningar
10 svar

Inte svamp

Enelie, Linköping

2 jun 2008 kl. 19:25

Upptäckte ikväll att “någon” håller på och “kalhygger” hela krusbärsbusken.
Jag hittade de här gynnarna + svarta “ägg” på bladen.
Det måste vara de som har haft en rejäl brakmiddag ett tag. :((

0 396 visningar
6 svar

Ticka på asp.

Alf Pallin

1 jun 2008 kl. 19:31

Vad tror ni det är för ticka jag hittat på asplåga, undersidan. På en bergsluttning med övervägande granskog med några grova aspar som dödats med hjälp av randbarkning och sedan fallit. Alla aspar helt avbarkade, naken ved och i olika förmultningsstadier. Jag har en gissning på art.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone