Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 452 visningar
19 svar

Från Arboretum

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 00:04

Det var spännande utflykt idag för Anitha,Zelimir och mig. Vi hittade tickor på lite ovanliga träslag.
1. Sibirsk ärtbuske
2. och 3. Skolsolvon från Västerbotten

0 430 visningar
5 svar

tickor

klas Jaederfeldt (är på firefox så det blir ingen stjärna

25 feb 2008 kl. 13:28

vuliminia coryli Frätskinn

phellinus laevigatus Valkticka

Sprängtickaknölar (det är ett symtom på att trädet är angripet,själva tickan (det fertila) bildas under barken

0 530 visningar
44 svar

Skrivbordsunderlägg.

Bo Reyer

20 feb 2008 kl. 20:54

Vad har ni som skrivbordsunderlägg just nu? Själv har jag Mickes stenmurkla från databasen. Undrar om även svampsäsongen kommer igång tidigare än normalt efter denna säreget milda vinter. I slutet av mars får man kanske klä sig i kraftigare kläder så att man inte blir helt sönderklöst av mur-KLORNA!

0 506 visningar
4 svar

Mycel till ostronskivning

Ann-Britt

24 feb 2008 kl. 15:18

Ursäkta att jag börjar på en ny tråd om detta ämne.
Jag riktar mig främst till Elisabeth och frågar om hon har något mycel till salu och vad det då kostar. Det var lite stora förpackningar där du Lotta köpt och jag har inte fått svar på om man kan köpa mindre.
Annars kanske någon annan har förslag på var man kan köpa.

0 197 visningar
1 svar

Arboreta i Sverige

Jan A, Uppsala

24 feb 2008 kl. 22:36

Den som vill veta var olika trädslag, inhemska och utländska, finns planterade i stor eller mindre skala, kan googla “arboretum” och “arboreta”. Det finns förvånande många. Dessutom hyser många slottsparker planteringar av främmande träd- och buskslag.

0 276 visningar
6 svar

Orm smakar som svamp?

Geraldine Vällingby

23 feb 2008 kl. 17:03

Hörde på lokalradion igår morse om en kille som käkat orm. Han sa att det smakade som svamp. Undra vilken svamp han menade då? Är det någon som provat?

0 246 visningar
8 svar

Månförmörkelsen.

Bo Reyer

21 feb 2008 kl. 04:48

Igår kvälll ställde jag två väckarklockor på ringning kl. 3.30 men ingen ringde. Skit samma, jag vaknade ändå en kvart före, bara för att upptäcka att det var igenmulet i Sala! Om det finns någon i vårt avlånga land som lyckats fånga detta fenomen på bild, så lägg snarast in den på forumet. I annat fall får man väl vänta till december 2010!

0 1664 visningar
6 svar

Mikroskop

Lena M

24 feb 2008 kl. 08:13

Dagens fråga gäller mikroskop, är det svårt att lära sig att mikroskopera ???
Vad skall man tänka på vid ev. köp?
Bäst med två okular, hur många gånger skall det förstora för bästa resultat?

Jag vet ingenting om de här men är intresserad eftersom jag kan få ett sådant. Kan någon tala om för mig vad man skall tänka på ifall jag nu vågar mig på att försöka.

0 540 visningar
10 svar

svamp på träd och träd att gissa på!

Bo E

5 feb 2008 kl. 16:47

Vet någon vilken ticka det kan vara på bild 1?
Växer på död alm nära golfbana söder om Örebro.

bild 2.
Strax sydost därom uppe på en vacker höjdrygg finns detta mnärkliga träd.

Gissa arten!

OBS!
Trädet i bakgrunden är oxå mäktigt men av annan art!

0 214 visningar
2 svar

Soliga glädjeämnen

gunhild

24 feb 2008 kl. 18:06

Hittade ett fint krös och andra soliga skinn och tickor i dag vid älven.

0 418 visningar
3 svar

Rotplätt eller vårplätt?

gunhild

24 feb 2008 kl. 12:24

Har återigen hittat en bild på nåt utan namn, kan det vara rotplätt?

0 289 visningar
9 svar

Nu börjar det.......

anitha/nada/zelimir

23 feb 2008 kl. 18:49

I dag på vår utflykt hittade vi bla detta. Nu har våren börjat även här i Umeå.
Känns alldeles perfekt.

0 217 visningar
0 svar

hans

klas Jaederfeldt (är på firefox så det blir ingen stjärna

24 feb 2008 kl. 16:22

firefox är en sökmotor på internet som jag laddat ner, ibland så vill inte mitt internet explorer funka så bra, och då kör jag firefox, du kan ladda ner å ha bägge på datorn ifall det ena skulle lägga av. sök på Mozilla firefox

0 270 visningar
0 svar

fjällen

Bo Nilsson

24 feb 2008 kl. 11:17

har fått återbud på uthyrning av fjällstuga vecka 9 och 10 i Grövelsjön pga sjukdom och kan därför erbjuda svampguidens läsare att hyra för en billig penning!!

Booze@boozebridge.se

0 687 visningar
6 svar

Vad växer på ladan?

gunhild

23 feb 2008 kl. 15:58

Tyvärr inte så bra bilder men den här tickan växer på en gammal lada på naket timmer tall eller gran. Den är vit.

0 289 visningar
17 svar

Fredagslek

Tina N Kolsva

22 feb 2008 kl. 08:44

Känner ni igen de förvrängda svamparna. de har varit utsatta för lek i photoshop.

0 630 visningar
21 svar

Lo djur

Britt-Marie

22 feb 2008 kl. 01:13

Jodå Lo djur finns i skåne högst upp på Linderödsåsen bl.a. För ett par år sedan såg vi ett lite innan skymning kom det gående på en stenmur på väg till en plats där rådjuren brukar hoppa över. Det kom och gick lugnt och stilla stannade till och tittade ner på oss som satt i uterummet. Det var mäktigt vi trodde inte våra ögon, dagen där på var vi i Skånes djurpark och tittade på Lo djuren. Och dom såg likadana ut som det vi sett. Förra vintern när vi hade snö såg vi ...mer…

0 254 visningar
7 svar

I brist på annat-Tickor igen

Enelie, Linköpin

23 feb 2008 kl. 00:26

Även om det var någon här på forumet som var lite trött på alla tickor just nu så finns det ju inte så mycket annat för tillfället.

Igår hittade jag en “skräphög” igen alldeles i närheten. Det växte ganska många olika vedlevande på högen.
Många platt-tickor, några kommer här på bilderna.

6 bilder.

Bild nr.5: är jag osäker på (glömde att kolla under). Kan en Platt-ticka växa så här hovformat?

Bild nr. 6; Gissar jag på att det är en liten av samma sort på gång.

0 258 visningar
7 svar

Jag längtar......

Dieter Endom

23 feb 2008 kl. 13:59

Här behövs det ingen kommentar.

0 385 visningar
1 svar

selen i svamp

anita b

23 feb 2008 kl. 10:56

Vet någon hur det ligger till med selenhalten i svamp? och…är det olika mycket i olika delar av landet? Västerbotten t.ex.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone