Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 315 visningar
5 svar

Bestämningslitteratur

Andreas

19 feb 2008 kl. 22:36

Hej! Har just köpt utmärkta Tickboken och undrar om det finns böcker med bra bildmaterial om andra grupper av svampar. Särskilt skinn vore intressant.
Tack på förhand!

0 658 visningar
8 svar

Violskinn?

NadaL, Umeå

22 feb 2008 kl. 08:09

Är det violskinn på alla 3 bilder?Vexer på gråal.

0 298 visningar
6 svar

Märklig svamp

Aliens???

22 feb 2008 kl. 10:04

Jag fann en svamp som var jättelik, den var lite gråfärgad och stor som ett dasslock och ca 1dm hög. Den växte på grus och växte vidare upp på däcket på en bil och en bit på fälgen. Vad var det?

0 532 visningar
18 svar

Svampbok på rean

gunhild

18 feb 2008 kl. 20:05

Svampar i naturen, kulturen och köket av Olle Persson,Sven Nilsson och Bo Mossberg säljs på rean för 79 kronor. Den boken som utgavs 1989 var den första kursbok jag skaffade. Studiecirkeln 1990 i Umeå leddes av Lasse Nitare.
Det har nog tillkommit en del matnyttiga saker i boken sen dess.

0 266 visningar
12 svar

Under gamla

Lena M

20 feb 2008 kl. 18:39

granar i hagen fanns denna samling brödkorgar växande på en
komocka. Annars är det mest fnösk- klibb- och björktickor jag ser häromkring.

0 214 visningar
5 svar

Bland trattisar

NadaL, Umeå

21 feb 2008 kl. 19:04

Vet ni vad är det som står bakom trattisar?

0 316 visningar
9 svar

i vøntan på svamp...

Trompette des Morts

21 feb 2008 kl. 11:58

har jag nu planterat hela växthuset med potatis, solist. blir intressant att se vad kilopriset är på torget när det att dags att skörda. någon annan som är igång med potatis ?

0 271 visningar
2 svar

Krös och fågelbo

gunhild

21 feb 2008 kl. 11:27

Det här fågelboet fanns på en tall med sockerkrös och verkar vara gjort av sjögräs.
Det andra är ett skinn som jag skrapat på och det tredje är en granticka som nog sett bättre dar.
Allt fotat vid älven i morse.

0 214 visningar
0 svar

FOOOTSVAMP.

Bo Reyer

21 feb 2008 kl. 15:39

Enligt TV-reklamen finns nu ett fantastiskt preparat som sägs fungera i tretton dagar! Jag förutsätter att man inte tar allt för många fotbad under konvalescensen. Funkar detta fantastiska preparat även om det slunkit med någon vit flugsvamp i champinjonkorgen? Ska man även då ta det utvärtes eller ska man svälja den beska medicinen?

0 580 visningar
3 svar

Granticka?

NadaL, Umeå

21 feb 2008 kl. 09:54

Kan det här vara Granticka?

0 238 visningar
2 svar

Vad är detta?

NadaL, Umeå

20 feb 2008 kl. 09:25

Jag har försökt hitta namn på denna fina skinnet och grubblat länge,men förgäves.Kan någon hjälpa mig?Trädet är murken gråal.

0 1116 visningar
29 svar

Stenmurkla VS sandsopp

"JEF"

6 feb 2008 kl. 21:39

Har hört att torkad sandsopp skall smaka som stenmurkla!  Är det nÃ¥gon som har smakerfarenhet att dela med sig av?

0 504 visningar
42 svar

Miljöbluffen 2

"JAS" Helsingborg

16 feb 2008 kl. 10:22

Jag har väldigt lite vetenskapliga länkar att bidra med men nog är det sÃ¥ att köttproduktionen bidrar med 20 % av all CO2 utsläpp. det är vad Chalmers i Göteborg har kommit fram till nyligen. Och dÃ¥ är det inget liten miljöinsatts jag har gjort sedan 1972 dÃ¥ jag slutade helt med köttdiet. Jag har varit grovarbetare i nästan hela mitt liv och har klarat mig alldeles utmärkt utan kött. Äter för övrigt knappast nÃ¥gra sojaprodukter heller och har aldrig gjort det. Om jag skulle Ã...mer…

0 1729 visningar
8 svar

jordsvamp, eller vad ?

Anki Heidmark

17 feb 2008 kl. 20:31

Hej! Finns det nÃ¥gon svampkunnig som vet svaret pÃ¥ denna frÃ¥ga. Jag har tre hundar som varje gÃ¥ng när de är i skogen letar fram nÃ¥gon slags jordsvamp som de snabbt mumsar i sig med stor aptit. Svamparna växer ca 5 cm under marken och ser ut som mörkbruna bollar och har ungefär samma storlek som smÃ¥ kastanjer. När jag letar i min svampbok hittar jag nÃ¥got som heter hartryffel. Den pÃ¥minner en hel del om mina hundars “skogsgodis”  men jag är inte helt säker. Finns det nÃ¥gon som ve…mer…

0 2843 visningar
24 svar

Allemansrätten

Dieter Endom

18 feb 2008 kl. 12:14

Hittade ett två år gammalt urklipp ur en tysk dagstidning. Bifoga originaltexten som bild.
Översättning följer här!
“PLOCKADE FÖR MYCKET SVAMP! 400 EURO I BÖTER.”
Freiburg - En italienare plockade svamp i skogen nära Steinen (Badan-Württemberg). Vid en kontroll hittade polisen fem kg svamp i hans ryggsäck - alldeles för mycket! Enligt (den tyska) naturskyddsförordningen får man endast plocka ett kg svamp per dag. 400 euro i böter!
Läser man sÃ¥dana notiser uppskatta man vÃ¥r alle…mer…

0 307 visningar
0 svar

Spara bilder på nätet.

gunhild

20 feb 2008 kl. 18:14

Du kan spara dina bilder på en näthårddisk. http://www.diino.se Diino är ett program på svenska, som är gratis upp till 2GB. Du kan visa bilderna för dina vänner genom att dela ut ett lösenord. Du kan också visa dem på en webbsida, genom att välja Webbåtkomst.
Har någon erfarenhet av detta program?

0 896 visningar
9 svar

EFTERLYSNING Färgsvampar

Elisabeth Jansson

17 feb 2008 kl. 23:36

Hej!

Har fått sådan inspiration att färga sedan jag fick blå färg på rutten tallgråticka.
Finns det någon som har tallgråticka och lystickor?

Jag kan betala eller byta till annan torkad svamp, olika sorters spindelskivlingar,grovticka m.m.,eller byta med färgat garn eller något tovat!
Portokostnaden betalar jag förstås!

Mvh Elisabeth

0 310 visningar
5 svar

Böcker

"JEF"

15 feb 2008 kl. 14:18

Det finns jättemånga fina svampböcker på både TRADERA och BUDERA just nu. Har själv fyndat till bra pris flera gånger. I väntan på högsäsongen kan det ju vara gött att kura ner sig med en bok.

0 266 visningar
7 svar

Mest annat än tickor…

Jan A, Uppsala

17 feb 2008 kl. 21:04

Norma har i en annan trÃ¥d ledsnat pÃ¥ tickor.  SÃ¥ här kommer först en liten riska och sen en spindling, bÃ¥da frÃ¥n september -06.
Till slut iaf en dekorativ ticka och ett skinn?, bÃ¥da frÃ¥n “skogen med de röda svamparna”. ‘Skinnet’ bodde pÃ¥ en klen, halvmeterhög björkstubbe.
Tacksam för förslag på alla!
Inte lÃ¥ngt därifrÃ¥n finns ett inverterat “kulturminne” som ändrar utseende till varje besök!

0 203 visningar
10 svar

Blickfång

anithaumeå

18 feb 2008 kl. 19:45

Kanske något att titta på.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone