Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 167 visningar
4 svar

Kan detta vara Klibbtickor ?

Britt-Marie

18 feb 2008 kl. 21:40

Jag undra om detta kan vara klibbtickor.

0 182 visningar
4 svar

Dagens

NadaL, Umeå

16 feb 2008 kl. 16:58

Några bilder från dagens promenad vid Umeälven.Ni kan gärna gissa.

0 200 visningar
6 svar

Mina älskade Hättor

"JAS" Helsingborg

18 feb 2008 kl. 20:58

Gud, jag tycker de är så underbart vackra dessa Vinter Hättor.

0 196 visningar
8 svar

Hej på Er!

Brittis NV skåne

16 feb 2008 kl. 21:51

Hej alla!
jag har inte varit inne på ett bra tag nu!
Hoppas att allt är bra med Er! Här lunkar det framåt, och jag längtar till våren, som känns nära nu :o)
Och årets svampsäsong!
Hur är det med Er alla?

0 538 visningar
9 svar

Eldtickor

NadaL, Umeå

18 feb 2008 kl. 18:16

Anitha och jag såg dom har vackra Eldtickor,men det var livsfarligt att klättra upp på isig snö, så vi skickade min man och han överlevde och tog bra bilder.Ska man kalla dom Eldtickor eller Björkeldtickor? Någon som vet?

0 197 visningar
2 svar

Trött på Tickor, här är lite annat

"JAS" Helsingborg

18 feb 2008 kl. 20:45

Lite annat från i höstas.

0 202 visningar
4 svar

Vad är detta ?

Britt-Marie

17 feb 2008 kl. 22:13

Hittade dessa på en mossbevuxen bok, vad kan det vara för svamp ?

0 325 visningar
10 svar

Vilken ticka

SkåneLotta

15 feb 2008 kl. 17:03

Har hittat den 2 ggr. På grova boklågor. Verkar växa både resupinat och hattbildande. Har tyvärr förlorat bilderna från växtplatsen. Doftar mycket av nån grönsak eller krydda som jag har svårt att definiera, anis, fänkål, selleri, lakrits ??
Nån som vet för jag har ingen aning.

0 191 visningar
2 svar

Dagsfärska

gunhild

17 feb 2008 kl. 12:13

Vilket vårväder! Fåglarna vaknar till liv och det är underbart att lyssna till dem. Tickorna visar sig från sina bästa sidor och man kan ta av sig handskarna utan att frysa bort fingrarna. Här några bilder från morgonens promenad.

0 640 visningar
2 svar

Vindelgröppa, algröppa ??

Alf Pallin

17 feb 2008 kl. 14:13

Håller ni med om vindelgröppa, resp. algröppa. Växer på sälg och gråal.

0 705 visningar
59 svar

klimatbluffen

Trompette des Morts

10 feb 2008 kl. 10:50

detta borde intressera de flesta svampplockare !
http://www.moderna-myter.se/2008/01/rysk-forskare-varnar-fr-ny-istid.html

0 191 visningar
1 svar

Vilken art?

Andreas

17 feb 2008 kl. 14:19

Denna växte på en granstubbe i barrblandskog Kungsbacka Halland. Går den att arta?

0 310 visningar
2 svar

Grönskål?

NadaL, Umeå

16 feb 2008 kl. 20:53

Är det myceliet från grönskål som har färgat sälgved? Vet någon?

0 180 visningar
0 svar

Trattisar!

mcke kantarell

17 feb 2008 kl. 00:20

Oj oj!
Vad har vi hittat? Jo en liten trattkantarell i februari går den att röka?
bir man kreativ?

0 572 visningar
7 svar

Torkad vsamp på Arlanda?

Björn H

28 jan 2008 kl. 11:20

Jag ser att det skrivs om goliatmusseron och kom då att tänka på en fråga kring Arlanda flygplats.

Jag har hört via bekantas bekanta att det ska gå och köpa torkad goliatmusseron (och även annan torkad svamp) i småförpackningar i någon av Tax-free butikerna på Arlanda. Finns det någon här som vet om detta stämmer?

Jag ska nämligen hälsa på släktingar i Spanien under våren och skulle gärna vilja ha med mig lite torkad svamp som present till dem då.

0 640 visningar
9 svar

Bara en Luktticka

Enelie, Linköping

14 feb 2008 kl. 16:09

Hittad idag.

Luktticka är väl rätt vanlig och inte så märkvärdig.
Men, det är min första så då blir man exalterad.:)

0 178 visningar
7 svar

Ingen Svamp- men kul

Dieter Endom

15 feb 2008 kl. 09:49

Jag ska köpa ny bil men har svårt att bestämma mig för något märke.
Nu säljer IKEA även bilar och jag är benägen att nappa. Någon som har erfarenhet av kärran!!!!

0 448 visningar
14 svar

Lite funderingar

Tina N Kolsva

14 feb 2008 kl. 10:21

över det jag hittade i januari på en rönn. Tycker de ser ut som piggplätt, men de är så små max 20mm o runda plättar.En variant ? Eller är det bara jag som inte sett den här formen förut?

Den bruna bollen på andra bilden finns på en björkstam och är ca 50mm.
Tips?

0 336 visningar
7 svar

Frågetecken

gunhild

14 feb 2008 kl. 19:07

Hittar fortfarande svampbilder utan namn. Är detta möjligen läderskål (växer på al)?
Kan nästa vara rynkskinn?
Den tredje tror jag på vintermussling.

0 184 visningar
1 svar

Enelie, Linköping

Dieter Endom

15 feb 2008 kl. 13:58

Har monstret kommit fram än?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone