Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 385 visningar
34 svar

A-Ö utan bild familjenamn!

Elisabeth Jansson

21 nov 2007 kl. 22:52

Ska vi köra en ny variant A b c med släktnamn Jag börjar med

Agaricus=champinjon

0 217 visningar
10 svar

Kolla vilka svampar!

Elisabeth Jansson

25 nov 2007 kl. 23:49

Hej !
Kolla vilka svampar det finns!
Helt otroligt!
I Australien verkade det var många annorlunda sorter!

http://www.environment.gov.au/biodiversity/abrs/publications/fungi/images/aseroe-rubra-lg.jpg

0 216 visningar
5 svar

Åstrandssvampar

Jan A

25 nov 2007 kl. 20:28

Här kommer några bilder på svampar vid en å med smeknamnet “Den vita ormen”, välförtjänt när häggen blommar.  Det är Jumkilsån, som rinner ut i Fyrisån när dennas vatten redan en tid sett Uppsalas silhuett från NV.  De två första bilderna är från 1 maj i år, de övriga från 19 maj.
En trevlig miljö med bl.a. näktergal och vissa år rosenfink, för 30 år sen kungsfiskarhäckningar i strandbanken, bl.a. i år sommargyllingbesök; kungsängslijor på en äng.
Träd nere vid ...mer…

0 251 visningar
6 svar

Smal svamp

H-O.T. på Hvilan

25 nov 2007 kl. 19:04

Får svamp se ut såhär? På en död bokkvist i Gabelljungsskogen norr om Trelleborg.

0 216 visningar
6 svar

De som håller ihop

Tina N Kolsva

25 nov 2007 kl. 20:28

är starka.

0 264 visningar
3 svar

Rovdjur på TV nu kl 23

Ola / Kil

24 nov 2007 kl. 22:55

Barn/Kunskapskanalen. Vet inte vad det ska handla om.

0 285 visningar
9 svar

Lite i hatten

Lena M

19 jul 2007 kl. 16:52

Idag så såg jag en lustig svamp, det såg ut som om den satt på sig en hatt.Svampen hade inga synliga skivor, foten var liksom vriden ( skruvad )och trådig. Ingen utpräglad doft och smak kände jag och den växte i ett stenrös med närhet till blandad lövskog på ena sidan och granskog. Ett större ex. strax bredvid hade brunbeiga skivor. vad var det för en svamp ?

0 384 visningar
3 svar

En berättelse Del 7

"JAS" Helsingborg

24 nov 2007 kl. 22:08

Här kommer ett avsnitt till sedan är jag borta några dagar.

Mötet.
19

Hon märker inte att en våldsam storm tornar upp sig vid horisonten. Solen försvinner hastigt i en explosion av blodröda färger i de mörka hotfulla molnbankarna vid världens rand.
Hon har bara ögon för den som närmar sig från ovan, ned genom rymderna sänker sig milsvida gnistrande segel. Mörkret faller snabbt denna varma fuktiga sommarkväll, blixtar ljungar över himlen, stormen bryter med våldsam kraft in…mer…

0 243 visningar
16 svar

Silkig

Tina N Kolsva

24 nov 2007 kl. 19:06

Under äppelträdet på gräs/mossmattan fanns de här skönheterna. Lena o blanka som dyraste silke.Foten såg ut som en bunt silkestrådar.Hattbredd drygt 2,5 cm.Ingen utpräglad lukt.
Känns den igen?

0 549 visningar
25 svar

Artportalen, äntligen

Irene A

23 nov 2007 kl. 12:31

Jag måste säga att jag gillar den nya utformningen av Artportalens rapportsystem!

http://www.artportalen.se/

Det har blivit betydligt enklare än förut att göra manuella inmatningar av fynduppgifter, och nu finns möjlighet att ladda upp bilder som är kopplade till fynden.
Bildfunktionen har nyligen kommit igång, så det finns inte så många växt- och svampbilder än, men kika på avdelningen för småkryp:
http://www.artportalen.se/bugs/default.asp
Där finns just nu över 12000 bil…mer…

0 220 visningar
3 svar

Julklappstips

MDN

25 nov 2007 kl. 10:41

Jag har just läst Marie Hermansons “Svampkungen son”.
Mycket trevlig läsning !

0 342 visningar
9 svar

Phellinus men vilken?

gunhild

23 nov 2007 kl. 18:49

Den här tickan växer resupinat på en björk. vilken sort kan det vara?

0 230 visningar
2 svar

hjälp med bestämning

buffy

25 nov 2007 kl. 13:23

Nu sorterar jag mina svampbilder, den här svampen har jag aldrig kunnat bestämma. Växte på en trädstock på en golfbana i nov 2005. Min hand är mkt röd på bilderna, kanske för att det var kallt, svamparnas färg är nog rätt ok. Tar tacksamt emot både gissningar o expertutlåtanden!

0 294 visningar
5 svar

Stubbsvamp ?

Enelie, Linköping

24 nov 2007 kl. 21:26

Den här bilden är tagen för ca. 1 mån. sedan.
Några förslag på vad det kan vara?

0 280 visningar
9 svar

Gissa svampen

Alf Pallin

23 nov 2007 kl. 22:28

Vad är det för svamp?

0 234 visningar
10 svar

Från gräsmattan

Jan A, Uppsala

23 nov 2007 kl. 20:32

Här är några svampar från gräsmattan.  Den vackra gruppen från 2006-06-30, den lilla (några mm bara) randiga från 2006-09-14.
Vad är det för nåt?

0 180 visningar
3 svar

Gårdagens

Tina N Kolsva

25 nov 2007 kl. 11:03

Den här gör skäl för sitt namn, och så doftar den gott åxå.
Vill ni gissa? Ni som inte har stjärna asså.

0 207 visningar
6 svar

Större bild

PiaFiaGBG

24 nov 2007 kl. 19:22

Ok hoppas att denna bild är bättre ;)

0 251 visningar
6 svar

Hyphoderma radula Piggplätt

klas jaederfeldt

24 nov 2007 kl. 16:13

denna svamp startar upp på våren med små runda fruktkroppar på Lövved, sedan växer dessa ihop till en enda svamp som kan vara rätt praktfull så här års

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone