Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 419 visningar
3 svar

Vad är det här?

Maria B

15 aug 2007 kl. 21:15

Hittade den här i Töreboda. Lövskog, mest björk, tall och mossa. Ett yngre exemplar hade skivor som gick i gult. Luktade inte något speciellt, men vid kokning doftade det som skollad mandel och vattnet blev orangefärgat. Färgsvamp? Varken jag eller min kollega, båda från västkusten har aldrig sett den här. vi hittade den inte heller i vårt letande i svampböcker.

0 1044 visningar
22 svar

Goliat?

Elsy Markstedt Sjödin

5 aug 2007 kl. 16:26

Hej alla glada svampplockare!
Visst är det Goliatmusseron jag har hittat?
Det finns väl ingenting som liknar den som vi kan förväxla den med?
I så fall hoppas jag ätlig!
Tack!
//elsy

0 252 visningar
2 svar

förvaring

Alf Jansson

15 aug 2007 kl. 21:01

hur många år kan man förvara kantareller frysta?

0 298 visningar
5 svar

Okända svampar

Patrik

10 aug 2007 kl. 18:40

Nu har nybörjaren varit ute - vad kan jag ha hittat?
Svampen på bild 1 är någon form av sopp hittad i blandskog, grå med kött som rodnar och sedan blir grått. Gallsopp? Smakade dock inte bittert.

Bild 2 vänster liknade en taggsvamp, orangeröd undertill. Foten likaså och mycket hård och kompakt.
Bild 2 höger liknade sotriska men jag är litet osäker.
Dessa hittade jag i den torra barrmattan i granskog.

0 292 visningar
6 svar

Vad är detta ?

Lena M

15 aug 2007 kl. 17:01

Orkar inte engagera mig i studier just nu men den här gruppen växte efter en gammal körväg.Svagt gula skivor , ngt. ljusare kött och ingen doft men lite smak av ( kanske ) såpa.
Jag hade bilen parkerad vid vägkanten ca: en timma och när jag kom tillbakaså var en ruta krossad . Lite småsaker stulna, men en massa bestyr att polisanmäla, försäkringsbolag , glasmästeri e.t.c.
Man går aldrig säker var man än bor, om så ute på landet.

0 264 visningar
6 svar

vad för svamp?

reuben

13 aug 2007 kl. 15:01

Vad är detta för en svamp?

0 239 visningar
2 svar

En liten färgklick...

Tina Nordberg

15 aug 2007 kl. 13:35

i väntan på det kommande regnet som ska ge oss goda soppar.De här Lärksopparna är ju vackra men fullt bebodda.

0 264 visningar
4 svar

Välkomna!!!

Bo Reyer

14 aug 2007 kl. 19:03

Eftersom så många “nya” hittar hit vill jag bara säga ett stort VÄLKOMMEN hit. Hoppas att det blir ett unisont välkomnande till detta fantastiska forum från alla gamla rävar.

0 244 visningar
5 svar

Spindlingar?

Totte Gbg

14 aug 2007 kl. 21:38

Hej!
Kan jag få hjälp med vad detta är för tre olika arter.
Den första är ingen spindling….växte mitt på en gräsväg i blandskog. Doftade gott.
De andra två är spindlingar men vilka? Har tyvärr inga bättre bilder då nr 3 är lite suddig.

0 325 visningar
7 svar

Kremlor...

Andreas F

13 aug 2007 kl. 12:50

Postade lite frågor om kremlor här för en tid sedan. Fick bara ett svar, så jag klistrar in frågan igen och hoppas på bättre respons nu =)

Jag tänkte höra lite angående kremlor. Det finns ju så sjukt många olika sorter, och jag har svårt för att avgöra vilken som är vilken. Dock kan jag genom det traditionella testet avgöra vilka som är ätliga. Mitt problem är att jag vanligtvis hittar, säg, 2-3 vinkremlor, 1-2 guldkremlor, någon kantkremla och någon mandelkremla. Tillsam…mer…

0 266 visningar
6 svar

Vad?

Anttu

14 aug 2007 kl. 20:07

Vad är detta?

0 256 visningar
2 svar

Att gissa på

Tina Nordberg

14 aug 2007 kl. 21:22

Inte svår,men sååå söt.

0 223 visningar
0 svar

Goliatmusseroner

gunhild

14 aug 2007 kl. 23:11

I dag hittade jag höstens första goliatmusseroner. Jättekul!
Återkommer med bilder när jag har fixat min dator. Jag har också en del frågetecken bl.a. en brun ticka med fot som växte som en blomma på vedrester på marken och på stubbar. Den var gul på porlagret och ganska stor.

0 296 visningar
0 svar

Tack Anita i Umeå

gunhild

14 aug 2007 kl. 23:07

Tack för den trevliga skogspromenaden i kväll när vi hittade karljohan, gulkremlor,grönkremlor,björksoppar,rimskivlingar,kantareller,pepparriskor,gallsoppar, en ticka som jag inte sett tidigare,gråblå fingersvampar,en anisdoftande blågrön skivling och mycket annat spännande. Och du Anita grattis på födelsedagen i morgon!

0 315 visningar
12 svar

Vilken svamp???????

Helena A

14 aug 2007 kl. 12:56

Vad är det för svamp på bilderna?
Växte i supskog på gammal väldigt rutten trädstam.
Alla svampböcker nedpackade pga flytt.

0 323 visningar
9 svar

I vilket släkte

Lena M

14 aug 2007 kl. 07:43

här den här svampen hemma? Jag hittade den igår på en gräsmatta, foten snedställd, ingen doft och aningen syrlig tycker jag. De blågrå på skivorna förmodar jag är mögel.

0 318 visningar
2 svar

Vilken Museron ?

Tina Nordberg

14 aug 2007 kl. 21:16

Det är väl en sådan. Fanns i barrskog i mossan, doftade sötaktigt, mjölliknande.

0 537 visningar
7 svar

Rabarbersvamp?

oskarlisa

11 aug 2007 kl. 14:12

Ursäkta en tjatig amatör, men är nästan 100% säker. Två ** av tre i mina böcker, men kan den förväxlas med någon annan?

0 258 visningar
6 svar

tack för detta underbara forum

carina i piteå

14 aug 2007 kl. 17:16

Hit går jag varje dag, flera gånger, finns så otroligt mycket att lära här. Själv är jag en naturälskare av stora mått och har här i piteå hittat både kantarell, trattkantarell, svart trumpetsvamp med mera, hade aldrig vågat mej på en del av dessa svampar, om det inte varit för detta forum.
Tack för all kunskap ni delar med er av

kram från carina i piteå

0 253 visningar
0 svar

Svampligan...

Bengt Sandh

14 aug 2007 kl. 20:22

...eller Champinjon League som det nästan heter är extra het i dag för alla som håller på Elfsborg. Match i kvalet i dag mot Valencia med avspark kl. 22.00 i TV 6.

Hjälp mig att hålla tummarna för en bra insats för svenska mästarna i kväll! Hoppas att det inte blir problem med larver i fötterna som det ibland kan vara hos våra icke fotbollsspelande vänner svamparna.

Heja Elfsborg, blivande champinjoner!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone