Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 400 visningar
11 svar

*Medlems-undersökning*

Maric

1 maj 2007 kl. 08:32

En liten undersökning :-) (Klipp ut frågorna och klistra in dina egna svar)

1. Vad heter du? - Ann-Maric

2. Var bor du? - Vid Arlanda

3. Vad arbetar du med? - Just nu sjukskriven, annars i blomsterbranshen

4. Anser du själv att du är *svamptokig*? - Jepp

5. Vilka svampar plockar du? - Trattkantareller, kantareller, Karl johan, pepparriska, Skäggriska och ibland även taggsvamp.

6. Vilken svamp skulle du vilja hitta, som du ej plockat än? - Blomkålssvamp och Goliatmusseron.

7. Finns…mer…

0 246 visningar
2 svar

Murkelfråga

Ingemar

2 maj 2007 kl. 21:24

Jag har inte ägnat mig åt den här typen av murklor så det var bäst att fråga vad detta kan vara?
Jag gissar vilt på esculenta, fast den är ju lite väl toppig. Den växte i kanten av en grusväg.
Jag har en svag aning om (var jag nu fått det ifrån) att det kan vara lite av “namnröra” i släktet.
Har man plockat bort rotunda och kallar dem för esculenta?

0 278 visningar
8 svar

Toppmurkla?

Bello

2 maj 2007 kl. 14:52

Är det någon kunnig person som kan verifiera om detta är toppmurklor eller inte, om inte vad är det då?
De växer i massor i vår gräsmatta under bl.a. en björk. En del är små och ganska mörkbruna nästan lite gröna i nyansen, andra lite större och ljusare, något toppiga men ändå ganska runda. oregelbundna vindlingar.
Finns det några murklor/svampar som de kan förväxlas med som inte är ätliga?

0 263 visningar
2 svar

Vad är det för svamp

G.G

2 maj 2007 kl. 19:49

Växte på gammalt hö, o hästskit

0 266 visningar
4 svar

Grodkonserten

gunhild

2 maj 2007 kl. 12:07

Har jag missat grodornas vårlek i år? Jag gick som vanligt förbi dammen och fick se detta. Det är flera veckor tidigare än i fjol.

0 213 visningar
0 svar

Dagens promenad

gunhild

2 maj 2007 kl. 16:07

Jag har gått en tur längs älven, för tidigt för sch.röd vårskål som jag tittade efter, men det fanns gott om björk och allågor med tickor och skinn.
Hittade också min första marklevande för i år.

0 285 visningar
11 svar

För torrt

Lena M

1 maj 2007 kl. 12:30

och kallt tror jag att det är, för det är ingen fart på murklorna här. Kollade ett ställe där jag förra året plockade ett fyrtiotal, men inte en enda. Tre på ett tvåårigt hygge såg jag och blåbärsris som börjar att blomma. Mängder med skogsviol i de sandiga spåren efter skogsmaskinen.

0 229 visningar
4 svar

Funderar

Lena M

1 maj 2007 kl. 18:36

ibland på varför det är SÅ tyst på guiden trots att den visar att flera hundra besökare är ute.
Det är som om alla sitter och väntar på att något skall hända.
Men inget händer om inte du/ni skriver något. Forumet är ett givande och tagande och nu när just ingen svamp finns att rapportera är det kul med lite annat naturrelaterat.
Säkert är det många av er som kan delge oss ett och annat ifrån vår fantastiska natur, så skriv tycker jag.

0 265 visningar
14 svar

tulpaner?

Lisa G

29 apr 2007 kl. 20:39

hejsan alla otroligt duktiga svampmänniskor, jag delar ert intresse, men har långt kvar innan jag får nån asterisk, , ,
vad har jag hittat?

0 184 visningar
6 svar

Hos grannen

Lena M

29 apr 2007 kl. 10:35

Såg från mitt fönster det här, så jag smög över och tog ett foto.
Visst är det vackert och ni ser nog vad det är .
Nu skall jag ut ett tag och se vad som bjuds av upplevelser.

0 223 visningar
6 svar

???

Lena M

29 apr 2007 kl. 07:58

När vi gissar på blommor så undrar jag namnet på denna perenn som följde med gården. Växer på samma kulle som svalörten, den har vintergröna blad och blommar nu .

0 326 visningar
6 svar

Vad är det för tickor?

Morgan

1 maj 2007 kl. 17:58

På plommonträd…

0 232 visningar
4 svar

Har ni hört.......

Tina Nordberg

1 maj 2007 kl. 21:19

frasen: Skulle vi motionrea eller plocka svamp? Min Gubbe kan den alldeles utantill.Om vi bestämmer oss för att gå ut på en motionsrunda, slår det aldrig fel, jag hittar svamp. Då kan jag inte bara gå förbi dem. Detta retar Gubben. Alldeles nyss var ute och motionerade. Vad tror ni hände? Just det murklor, inga massor men… gott o väl 1 kg, som jag rev åt mig i förbifarten. Sedan bar jag hem dem i luvan.
Gubben lurade mig.Fick bara den där: Skulle vi motionera eller…..Blicken. Sn…mer…

0 382 visningar
42 svar

Det blommar

Tina Nordberg

28 apr 2007 kl. 15:11

överallt i Orsta nu. Men vilka skönheter är det?

0 304 visningar
5 svar

Artbestämningshjälp tack

Helena Carlsson

30 apr 2007 kl. 11:28

Hej!

Håller på med ett projekt där jag ska artbestämma allt inom ett utsatt biotopområde. Har hittat denna svamp men vet ej vad det är för art. Någon som skulle kunna hjälpa mig?
Tack på förhand Helena

0 523 visningar
1 svar

Silversvamp?

Peter

30 apr 2007 kl. 19:09

Hej,
hittade denna vid promenad i blandskog igår. Den växte på vad som föreföll vara ett dött/skadat gammalt lövträd, men jag kan inte avgöra vilket.

Alldeles silvrig, något elastisk. Vad kan det vara?

0 315 visningar
4 svar

Röksvamp ??

Svamptokig sen Barnsben

30 apr 2007 kl. 11:48

Hej alla pâ formet !

Hittades igàr i en vârflodsbedd, växte i sanden under en liten klippa, cirka 4 cm i diameter.
Den var tyvärr ganska angripen av maskar.Gissade först pâ nâgon slags Hjort tryffel? Men pâ bilderna känns det mer som en typ av röksvamp…(Ort Valencia)

Tackar pâ förhand

0 481 visningar
7 svar

Rund toppmurkla

Karin Hedén

30 apr 2007 kl. 16:47

Här kommer bilder till rapporten om rund toppmurkla. Det har inte funnits rund toppmurkla på denna fyndplats på åtminstone 50 år. Kan det plötsliga uppdykandet hänga samman med fällningen av lindarna?

0 285 visningar
5 svar

Orange Stjärna

Svamptokig sen Barnsben

30 apr 2007 kl. 16:25

Denna är rikigt fin, blir ett äpple till hösten, vilket?

0 325 visningar
20 svar

det surrar så härligt i luften nu

klas jaederfeldt

29 apr 2007 kl. 17:51

Kollade igenom min enda levande bikupa i dag, det ser bra ut för framtiden

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone