Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2814 visningar
10 svar

Grön eller gul?

Hanzzon

5 maj 2007 kl. 16:23

Vad är det för skillnad mellan grön och gulsåpa? (grumme)
Innehållsförteckningen är exakt lika.
Båda är baserade på tallolja.
Någon som vet?  :)
Mvh

0 220 visningar
1 svar

Svampverk

Mossning

5 maj 2007 kl. 21:29

Det här verket skulle jag vilja vara ägare till:

http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/175/183246.html?1178390681

0 276 visningar
15 svar

En doublé!

Bengt Sandh

4 maj 2007 kl. 21:54

I dag hade jag glädjen att hitta både toppmurkla och stenmurkla. Tyvärr var toppmurklorna bara två till antalet mot 15-20 tidigare år men det beror nog på den envisa torkan. Stenmurklorna var stora som hus och var jättegoda råa men jg ha läs at dåm e giftklkj knske int bra lsölekldfö. Puuuuh!

0 273 visningar
1 svar

Svamp och skalbaggar del2

Johnny

3 maj 2007 kl. 15:13

Sälgticka, Phellinus conchatus är ganska vanlig på sälg. Om ni hittar sådana, ta gärna loss några och ta med hem. Knacka tickans undersida mot ett vitt papper och möjligen ramlar det ut ett antal “dammkorn”. Bli inte förvånade om damkornen plötsligt börjar krypa iväg. Då har ni haft turen att stöta på en av världens minsta skalbaggar, 0.4 mm lång.
Baggen påträffades för första gången i Sverige, och beskrevs som ny för vetenskapen 1997. Den fick namnet Baranowskiella enstr…mer…

0 274 visningar
2 svar

ticka

Lisa G

5 maj 2007 kl. 22:43

Hejsan
Var ute ikväll och kikade efter björn men hittade en tjusig ticka istället, vilken?

0 276 visningar
21 svar

Ett Klick För Skogen

Hanzzon

27 apr 2007 kl. 15:07

*Klick*
mvh

0 275 visningar
5 svar

Dagens färgklick

Tina Nordberg

5 maj 2007 kl. 18:00

En ensam röd bland hundratals gula har återkommit under 20 års tid.Har någon tips om hur man skulle kunna få den att föröka sig.

0 316 visningar
6 svar

Björnfrossa

Lena M

5 maj 2007 kl. 07:20

I dagens tidning står det om en kvinna som mötte björn på sin morgonpromenad. Den kom ut ca tre meter framför henne och hon lade sig ner vid en enbuske och spelade död.Förmodligen kände björnen inte vittringen av henne för den fortsatte sin tänkta färd, men kvinnan tog sig till en granne och ringde sin man som fick hämta henne och det här skedde ca två mil härifrån.
Undras hur man själv skulle reagera vid en sådan situation ?

0 271 visningar
14 svar

Skrik i skogen!!!!!!!

PiaFia

4 maj 2007 kl. 15:20

det blev det idag, fattar ni, stenmurklor (är det väl?) På måndag blir det tillbaka till alla rotvältor.

0 376 visningar
1 svar

Bläcksvamp?

Fungus Bonus

5 maj 2007 kl. 09:29

Tack Hans för Entoloma-svaret!
Här är ytterligare en bild från slutet av augusti! Svamparna växer i gräsmatta, kommer upp väldigt fort och bryts också ned fort när de kommer till det stadiet. Vilken art kan det vara?

0 237 visningar
1 svar

Murkeltorkning

Morgan

4 maj 2007 kl. 20:58

En erfarenhet jag införskaffat mig den senaste veckan är att murklor torkar oerhört fort.
(fortare än tex. Trattkantareller mm.)
Någon annan som observerat samma sak?

0 286 visningar
8 svar

Är det en

Lena M

4 maj 2007 kl. 13:20

murkla av något slag eller en skålsvamp ?
Växte på mager mark en delvis igenvuxen skogsväg. Tack på förhand !

0 244 visningar
7 svar

Dagens fynd

Tina Nordberg

3 maj 2007 kl. 22:09

Bild 1 känner alla igen nu.

Bild 2 visar platsen där jag hittade ganska mycket idag.

Men vad föreställer bild 3.
Någon som orkar?

0 242 visningar
8 svar

Första jag hittat...

PiaFia

3 maj 2007 kl. 12:53

i hela mitt liv!! Det måste vara en murkla. Efter att ha letat i 1000 tals rotvältor, mil av stigar hittade jag denna. Nu blev den hemtransporterad i en hundbajspåse i magväskan, kanske ska ta något annat med på nästa jakt ;) men jag hittade en i alla fall (tror jag?!?!)

0 358 visningar
1 svar

Vilken art är detta?

Fungus Bonus

4 maj 2007 kl. 09:19

Går det att med hjälp av dessa bilder säga vilken art denna svamp tillhör? Tacksam för hjälp

0 243 visningar
3 svar

toppmurklor

Annika

3 maj 2007 kl. 18:50

jag har hittat fyra små, vad jag tror är toppmurklor i gräsmattan i vår trädgård. Är det vanlig att de växer så? Vad kan jag göra med dem?

0 304 visningar
9 svar

Bäckmurkling och humla

Ingemar

2 maj 2007 kl. 22:12

Det är inte lätt att hitta så mycket annat än ticker och skinn men jag såg att bäckmurklingen var på gång.
Tänkte visa den akrobatiska humlan också som klamrar sig fast upp och ned på blivande blåbär. Hur den nu bär sig åt kan man undra.

0 535 visningar
3 svar

När är det dags att plocka svamp?

Stina

3 maj 2007 kl. 15:32

Hej!
Jag undrar om detfinns svamp i skogen nu? eller kanske det kommer om en månad?
Kram / Stina

0 205 visningar
4 svar

Årets första..

gunhild

2 maj 2007 kl. 16:04

Jag har hittat årets första marksvampar. Kan det vara grankotteskivling?

0 253 visningar
1 svar

röksvamp?

Johanna

3 maj 2007 kl. 07:57

Är detta en gammal röksvamp? Fjolårets. Och nästa bild är det en platticka?
Tack på förhand

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone