Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1109 visningar
29 svar

Fundilerar ang. svampförsäljn.

Maric

1 apr 2007 kl. 18:44

Vet att många plockar och säljer svamp. Gjorde det oxå för många år sedan.
Men vad ligger svamppriset på idag om man nu skulle sälja?
Och vem köper?

0 213 visningar
0 svar

Till Elisabeth

Jonnie

8 apr 2007 kl. 19:07

Ja, när du säger det håller jag med, fingersvampen har nog ökat rejält där jag plockar också.

Men jag tycker mej även se att en del kantarellställe jag har gynnats också.

1997 kommer jag inte ihåg, men i mina trakter var det en väldigt bra men intensiv säsong 2005 för Karl-Johan, det blev väldigt varmt och torrt i slutet på säsongen så det blev nästn så att svampen förväxte sig, , ,
(bor i Otterbäcken, )

0 1870 visningar
29 svar

Murkelodling?

Enelie Linköping

3 apr 2007 kl. 22:37

Jag har fått blodad tand efter att ha plockat de första stenmurklorna i år.
(Jag har några på tillväxt också)

Jag har i flera år funderat på att anlägga en egen murkelodling efter beskrivning som jag fått:
Man ska gräva en grop 2 m i diameter och 1 m djup. Sedan fyller man den med ca. 40 cm dagstidningspapper och vattnar rejält. Därefter fyller igen.
Det lär kunna gå att börja skörda en del redan år två.

Är det någon som vet om det här fungerar?
Eller, kanske själv har ...mer…

0 323 visningar
12 svar

Helgtrafik

Tina Nordberg

4 apr 2007 kl. 23:17

Ta det lungt i morgon(torsdag) tjejer. Tänk på att rusningstrafiken kan vara STÖRTfarlig.
GLAD PÅSK

0 275 visningar
1 svar

Till Maric

cicki T Belgien

7 apr 2007 kl. 23:53

kan du maila mig, christina.terase@skynet.be

0 219 visningar
1 svar

till Grethe

cicki T Belgien

5 apr 2007 kl. 17:03

Kan inte du skicka mig ett mail, behöver fråga dig om en sak “på Dansk”.
christina.terase@skynet.be

0 291 visningar
1 svar

Klas

Tony S

6 apr 2007 kl. 14:54

Klas, du skriver i tickboken att Isabelltickan reagerar rött i ett par sekunder med KOH.
Hur är det med gulltickan då? Jag antog felaktigt att färgreaktionen i motsats skulle vara beständig på gullticka, men det var den inte. Provade på 5 torkade fruktkroppar, och det blev rött direkt, men färgen försvann på mellan 4-10 sekunder(lite olika snabbt på de olika fruktkropparna). Så det kan alltså vara en klurig sak att använda den försvinnande färgreaktionen som karaktär för isab…mer…

0 313 visningar
15 svar

Glad Påsk

Maric

5 apr 2007 kl. 09:23

Glad påsk på er alla.

img src=“http://livetpaasen.webblogg.se/images/1837521a572bc3ff4928b963b2c_1144960108.jpg”

0 268 visningar
5 svar

vacker himmel

cicki T Belgien

4 apr 2007 kl. 21:24

taget från fönstret västerut 5 min sen, så vackert!

0 325 visningar
4 svar

På murkna

Lena M

4 apr 2007 kl. 19:48

björkgrenar växte de här som jag vill ha till “vinterticka”, men en helvit med mörkare porlager ?
Och kan de här vara gammal ” vargmjölk ” ? De växte på en stock, kanske gran eller tall och när man klämde på dem var det som ett ljust rosa stoff.

0 267 visningar
2 svar

På sälg och aspstubbe

gunhild

4 apr 2007 kl. 17:21

Från dagens promenad i riktigt aprilväder, bäst solen skiner så snöar det, och blåser gör det också, tyvärr är det också ganska halkigt. Tur att jag skaffat stavar.

0 308 visningar
17 svar

Torka

Grethe F

31 mar 2007 kl. 09:42

Håller skogen på att bli torr nu ingen regn på ett tag

Jag åkar till blomstermarknad i dag i väntan på svamp en herlig lördag morgon

0 522 visningar
12 svar

Mera jordkällare - Morgan?????

Nina H, Sthlm norr

17 dec 2006 kl. 14:08

Har sökt förgäves på jordkällare bland inläggen men hittar inte tråden där någon (Morgan?) ville ha bilder på jordkällare.
Har äntligen tagit med kameran i fotat “min”. Är lite tveksam till betongpelarna i dörren. Kan det vara ett värn från 40-talet. Just intill låg militärer i beredskap i ett stort trä“slott” som rekvirerades av kronan.
Å ibland kan man hitta andra trevliga lämningar…..

0 466 visningar
12 svar

vårmusseroner

cicki T Belgien

29 mar 2007 kl. 17:28

Har någon hittat eller är det för tidigt?

0 692 visningar
15 svar

Svamp och skalbaggar

Johnny

30 mar 2007 kl. 12:41

Som en del har förstått är jag intresserad av skalbaggar, och just nu en art som enbart lever på Jättetrattskivling Clitocybe gigantea. Skulle nu vilja be om hjälp med insamling av misstänkta skalbaggar. Baggen är ca 2 mm lång och mycket sällsynt. Den är endast funnen i Småland och Medelpad, men utbredningen är troligen betydligt större.
Om någon av er svampkunniga känner till något bestånd av denna svamp, (vad jag förstår är den ganska ovanlig), och kan tänka sig att saml…mer…

0 296 visningar
5 svar

Fototävling

Tina Nordberg

2 apr 2007 kl. 08:54

Nu är det ny månad och dax att skicka in nya bilder till http://www.clickit.se

0 292 visningar
12 svar

Dagens Bilder

G.G

2 apr 2007 kl. 11:07

Bilder från gårdagens promenad

0 396 visningar
7 svar

Dagens promenad

Irene A

2 apr 2007 kl. 13:48

Den första är hittad på en häggpinne, och jag tror jag vet vad det är (hyferna har inga söljor).
Den andra som växte på al, skulle jag vilja ha namnförslag på.

0 319 visningar
2 svar

På tallåga.

Alf Pallin

3 apr 2007 kl. 19:23

På en grå tallåga helt utan bark i kanten på ett litet hygge växer den här tickan, det var flera på samma stam, jag vill ha det till tallstocksticka eller är det bara vedmussling? Storleken varierade från ca 5-10 cm lång i sidled och ca 2-3 cm bred.

0 2211 visningar
26 svar

Skalbagge?

Totte Gbg

29 mar 2007 kl. 22:41

Nån som vet vad detta är?
Jag vet det inte?
Den flög på mig i skymmningen o lät jättemycket…sen när den hamnade på marken o jag petade på den så hoppade den????!!!

Nån som kan hjälpa mig?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone