Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 675 visningar
40 svar

provat goliatmusseron

per d

13 jan 2007 kl. 09:44

i går fick jag så provat goliatmusseron för första gången efter leverans från helena a.
och vilken upplevelse ! kantareller, murklor, tryffel och karl johan släng er i väggen !
blötla den några timmar i ganska lite vatten. hällde av den och stekte sen i enbart smör utan andra kryddor, och vilken smakupplevelse !!! den kändes långt in i hjärnans smakcentra !!
blötkläggningsvattnet användes så till att krydda upp vattnet till tagliatellan med.
om ett antal svenska stjärnkokkar…mer…

0 220 visningar
16 svar

Grattis Gunhild

Maya K. I.

30 jan 2007 kl. 07:36

Såg nog dig i vk i morse

0 237 visningar
12 svar

Naturkonst

Tina Nordberg

26 jan 2007 kl. 09:50

Detta är naturens o krafternas egen konst.
Vist ser ni vad det är. Ingen synlig svamp.

0 406 visningar
33 svar

årets första kantareller är plockade...

per d

30 jan 2007 kl. 07:22

så blev det till några liter ganska så fina kantareller på på rets första svamptur…men gick också fullständigt vilse i skogen.. men så visade det sig till slut att bara varit en dröm som till slut utvecklade sig till något av en mardröm, nästan synd att klockan ringde. hade gärna velat veta hur jag hittade ur skogen och hur kantarellerna smakade då de var aningen frostskadade !!

0 400 visningar
2 svar

Exidia glandulosa

Irene A

30 jan 2007 kl. 12:40

Jag ögnade igenom lite bilder på den här danska sidan

http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/GenusList.html

och upptäckte till min förvåning att de har bytt namn på ekkrös till Exidia glandulosa (tidigare truncata) och vårtkrös till Exidia plana (tidigare glandulosa).
Varför i all världen har de krånglat till det så? Någon som vet?

0 276 visningar
12 svar

Hjälp

Bettan

30 jan 2007 kl. 11:52

Jag tittar på era fina bilder och har en som jag vill visa er. Är det ingen som kan hjälpa mig? Mina bilder är för stora. Har tagit hjälp av paint men det hjälper inte!

0 205 visningar
0 svar

Nytt försök

Bettan

30 jan 2007 kl. 12:23

Testar igen..

0 248 visningar
8 svar

Naturens egen orienteringskarta ?

Tina Nordberg

29 jan 2007 kl. 10:20

Eller en skattkarta? Ha ha, sådant skoj kan man hitta nu under lågsäsong.En sågad stormfälld björk.Det gul/orange är väl en ticka av något slag.

0 246 visningar
5 svar

vad heter den här?

gunhild

26 jan 2007 kl. 20:54

bland mina bilder hittade jag den här, kan någon säga vad det är för svamp?

0 329 visningar
15 svar

Nya tickor

Tina Nordberg

28 jan 2007 kl. 19:49

Första växer på Lönn, är väl en mussling.

Tvåan o trean växer på Sälg.
Tacksam för namn.

0 356 visningar
16 svar

Golvet rasade på Operan i Umeå

gunhild

28 jan 2007 kl. 11:35

läs på VK vad som hänt det blev nog kö på akuten, Det är inte bara ishalkan som får folk på fall

0 182 visningar
5 svar

Barn och svampar...

gunhild

29 jan 2007 kl. 17:49

Fick en fin överraskning häromdagen att jag vunnit pris i en fotoutställning där allmänheten fått rösta på naturbilder från Bjurholms kommun. Jag fick en jättefin pläd.
Killen på bilden var en mycket intresserad deltagare i en svamputflykt som jag ledde.

0 299 visningar
4 svar

Det blir Köping ikväll

Tina Nordberg

28 jan 2007 kl. 20:16

Har ni sett En annan del av Köping
på kanal 4.En härlig skildring av hur ett gäng förståndshandikappade lever. I Köping är jag uppvuxen och bor nu alldeles utanför.Personerna i filmen är nu kändisar i stan.I kväll 20.30.

0 193 visningar
7 svar

8dm2

Morgan

29 jan 2007 kl. 06:49

Nu när jag klickade på morgonen så sparade jag 8dm2 gammelskog.

0 1074 visningar
18 svar

Ostronskivlingmycel

Charina Halland

28 jan 2007 kl. 17:52

var kan man köpa det?

0 246 visningar
10 svar

Nervgift i skogen

Theresa WQ

24 jan 2007 kl. 09:06

Här precis läst i DN om att man eventuellt vill bekämpa barkborren med hjälp av besprutning med nervgift. Om det läcker ut i vattendrag riskerar fisken att slås ut. Men hur är det med andra djur, plantor, svampar, oss människor? Någon som vet mer?

0 211 visningar
10 svar

Fjärilar och sånt

Gunilla

27 jan 2007 kl. 17:23

Ni som kan mycket om sånt kan väl gå in Cickis tråd Hallå nån där? Den byter sen namn till Larvig tävling-och det vore kul att få ett svar.

0 234 visningar
1 svar

Gunhild

Maya K. I. Hörnefors

28 jan 2007 kl. 18:37

Du har ett slags recept på älgtunga under vägrenen!!!

0 210 visningar
5 svar

Färggrannt

gunhild

27 jan 2007 kl. 23:30

men vad är det för svamp på min bild från i höstas?

0 343 visningar
13 svar

Kottar att gissa på

Tina Nordberg

27 jan 2007 kl. 13:34

Alla dessa har jag plockat vid huset nu idag. Inte så svårt, men ändå något att grunna på.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone