Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 649 visningar
8 svar

Vad heter numera...

Salasias

1 jan 2007 kl. 15:11

...den svamp som förr hette “föränderlig tofsskivling”???
Förra svampattacken jag hade var längesedan, på 70-talet, och då  vågade jag ibland plocka “föränderlig tofsskivling”. Nu hittar jag (på WWW alltså..) föränderlig stubbskivling. Är de samma svamp?

0 211 visningar
3 svar

Kantareller i sthlms skärgård

Eva

30 dec 2006 kl. 22:37

Den 29/12 i år på en fisketur så behövde min bekant gå och kissa. Väl på ön, upp i skogen en bit så sprang han på fina kantareller (gula alltså). Det blev svamp till fisken.

Själv högg jag julgranen och plockade trattisar, rödgul trumpet, samt vanliga kantareller den 8/12. Julgranen och kantareller samtidigt det kändes mycket märkligt.

0 271 visningar
20 svar

GOTT NYTT ÅR!

Susanne E

31 dec 2006 kl. 15:48

Ett riktigt gott nytt år till alla svampforumister och tack för i år!

0 243 visningar
5 svar

Tacksam för hjälp.

Tina Nordberg

1 jan 2007 kl. 13:19

Det är väl en mussling. Men vilken.
Hittad på tallkvist i granskogen.

0 212 visningar
3 svar

Fnöskticka.

vetgirig.

1 jan 2007 kl. 17:40

Finns det några dokumenterade fynd av självantändande fnöskticka söder om dalälven?

0 201 visningar
4 svar

vad kan detta vara ?

Birgitta F

1 jan 2007 kl. 14:41

Vid första anblicken såg trädet ut som en bok , men kan lika väl ha varit en ek.
Tacksam för förslag, jag tror t om att den anses ätlig som ung.Gamla exemplar jag vet…

0 227 visningar
5 svar

Vad är det för svampar?

Mikael Lindstam

1 jan 2007 kl. 16:23

Hittat lite svampar nu i december i en lövsumpskog som dominerades av Al vid Lilla Sickla. Det är möjligt att en del av fynden inte ens är svampar? Men alla växte vid/på Alar eller Allågor förutom nr4 som satt på en fallen Ekgren. Vet nån vad det är jag har hittat?

Tack

0 195 visningar
6 svar

2007 har börjat bra...

Salasias

1 jan 2007 kl. 14:52

..nämligen med 2 liter rökslöjskivling, en näve trattisar och 4 frostvaxingar, förutom en underbar skogspromenad…

0 280 visningar
4 svar

Vem har bajsat.......

Tina Nordberg

1 jan 2007 kl. 12:00

i svampskogen? En mocka på 16-17 cm.Man kan ju gå och få björnfrossa.Tips?

0 663 visningar
21 svar

inte behöver svampen vara slut

klas jaederfeldt

30 dec 2006 kl. 12:58

gå ut och plocka hare eller älg, rådjur spillning, frys den, lägg de3n sedan på fuktigt husållspapper och följ vad som händer, först mögel sedan en mängd svamp som lever på skit

0 991 visningar
40 svar

39, 90 för 100 g

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 22:41

På Konsum här i stan fanns idag torkad rödgul för 39, 90 kr för ett hekto.
16 st i ett paket!!!!
Har ju aldrig hittat några och vill gärna smaka, men tyckte att priset var hutlöst.
Är de verkligen så goda???

0 233 visningar
3 svar

hjälp med identifiering

Birgitta F

31 dec 2006 kl. 15:44

Gott Nytt år på er alla
Bild 1 , de till vänster på bilden är bara typ 5-6 mm över hatten.
Bild 2 , mjukt och geleartat med lite sammetskänsla på undersida
Bild 3 , ljusbeige ovanpå med mörkare gulaktiga skivor

0 201 visningar
1 svar

God fortsättning...

Gunhild

1 jan 2007 kl. 02:15

på det nya svampåret. Visar två bilder från en fantastisk nyårsafton med frostvaxing i gräsmattan utanför huset och solsken och grön backe ute i skogen. Just nu 02.15 - 2 grader och månsken i Umeå.

0 201 visningar
0 svar

Färgstarkt!

Elisabeth Jansson

1 jan 2007 kl. 02:48

God fortsättning på nya året 2007

0 196 visningar
0 svar

Tänkte bara...

Kristina i Lund

1 jan 2007 kl. 01:47

...jag skulle bli först… Gott Nytt År!

0 231 visningar
1 svar

en ticka...

Birgitta F

31 dec 2006 kl. 18:04

om någon har något förslag blir jag glad , den växte på ett lövträd som vi inte kunde identifiera.

0 223 visningar
1 svar

Nyårssvamp

Tina Nordberg

31 dec 2006 kl. 16:04

Nyårsmenyn är räddad för min del.
Aldrig hade jag kunnat drömma om att jag skulle plocka svamp på nyårsaftonen.Hittade ca:5L Trattkantareller, några Kantareller
Frostvaxing o några Rökslöjskivlingar.Återkommer med bilder på de icke ätbara.

Gott Nytt År på er alla

0 219 visningar
4 svar

vi hörs 2007

cicki T Belgien

31 dec 2006 kl. 15:29

Nu stänger jag av datorn, ska förbereda Nyårsafton och panikstäda innan gästerna kommer. Hoppas ni får ett bra avslut 2006 och en bra början 2007. Stort TACK för allt, alla stjärnor för professionell info, alla andra “svampare” för roliga, intressanta och ibland lite turbulenta trådar.
Ta hand om er så hörs vi snart igen.

0 271 visningar
15 svar

Små, små............

Tina Nordberg

29 dec 2006 kl. 00:27

knattar har kämpat sig genom flera frostnäter. Vill någon gissa?

0 344 visningar
3 svar

Nyårshälsning

Elisabeth Jansson

31 dec 2006 kl. 10:37

Med de här bilderna vill jag önska alla på svampguiden

Ett Gott Nytt År 2007

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone