Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 258 visningar
20 svar

Tvådelad geografitävling

Gunilla

30 dec 2006 kl. 17:56

Utlovade en geografitävling häromsistens. Här är den!
Bild ett och två utrikes ( vill ha namn på land och stad)-bild tre en svensk stad jag besökte igår( bild knyckt från internet)
Svampsmycke blir priset!

0 694 visningar
12 svar

annandagen i "trollskogen"

Bo Johnsson

28 dec 2006 kl. 01:22

Jag tar var chans att komma ut i skogen innan snön kommer!, finns alltid något att fota!

0 381 visningar
4 svar

Sjuk av svamp

Gunhild

30 dec 2006 kl. 17:51

Är det nån fler än jag som inte tål shiitake? Jag har ätit den några gånger och blivit ordentligt magsjuk med kräkningar och diarre. Det är inga stora mängder jag satt i mig, lite stuvad svamp på bröd som förrätt. Jag tål bra annan mat och är inte allergisk. Vad kan detta bero på?

0 255 visningar
3 svar

Kristina i Lund

Birgitta D

30 dec 2006 kl. 13:18

Var hittade du glutenfria grissini? Tillverkare?

0 203 visningar
5 svar

tack för i år

klas jaederfeldt

30 dec 2006 kl. 14:49

0 329 visningar
29 svar

Önskningar om svamp 2007

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 17:38

Jag önskar att säsongen blir lång och att jag hittar mängder med föränderlig tofskivling , rökslöjskivling, sotvaxing och champinjoner = )

0 284 visningar
22 svar

Busväder

Tina Nordberg Orsta Kolsva

30 dec 2006 kl. 21:30

Hej,
Vi har fått ett jädrans väder, +7 grader och det blåser halv storm.
Hur har ni det.

0 239 visningar
1 svar

hemsida

klas jaederfeldt

30 dec 2006 kl. 23:39

för de som inte sparat min hemsida, den inehåller mycket svamp så har ni en chans till nu

http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/

0 827 visningar
41 svar

Nyårsmenyn?

Susanne E

29 dec 2006 kl. 17:05

Jag funderar vad jag skall bjuda vännerna på för mat på nyårsaftonen.  Har liten som en tradition att bjuda på någonting från de länder/platser jag varit på under det gångna året, så det blir troligtvis någonting med anknytning till både Norge och Italien, men har inte komponerat färdigt i tanken än. Men det kommer…;-)

Medan jag funderar vidare så skulle det vara så roligt att höra vad ni ska förtära på nyårsaftonen. Blir det någonting ni brukar servera till nyår ell…mer…

0 367 visningar
9 svar

I konservburken ...........

Tina Nordberg

25 dec 2006 kl. 13:18

från Italien hittade jag denna 3 cm lilla skivling. Antipasto d´Italia con Funghi Porcini står det på 174g burken för 115kr.
Kan någon klura ut vad vi mumsat i oss.

0 230 visningar
4 svar

Fjällskivling i Mellansverige? Tveksam

Tova

30 dec 2006 kl. 16:36

Eftersom mina egna svampkunskaper inte sträcker sig länge än till att kunna urskilja en champinjon från en flugsvamp så har jag ännu en arbestämmningsförfrågan (se bifogad bild).

Med vänlig hälsning, Tova

0 277 visningar
1 svar

Svampen i båten

Lotta

30 dec 2006 kl. 10:22

Hej igen, tack för hjälpen med båtfrågan. Har fått svar på vad det är för något som växer i båten. Som tur var är det inte hussvamp, det är någon form av ticka. Känns ju bra.

0 200 visningar
5 svar

Sitter och funderar...

Karin Z, Västerås

30 dec 2006 kl. 08:30

...på hur jag ska komma åt svampforumet när vi är bortresta över nyår. Ni är beroendeframkallande!
Hoppas att alla får en trevlig och skön nyårskväll!

0 184 visningar
5 svar

Äntligen.....

Gunhild

28 dec 2006 kl. 17:47

har snön kommit så nu är svampsäsongen definitivt slut och korg och hatt kan läggas på hyllan, men än kan man sitta på bänken och njuta av älvsutsikten

0 193 visningar
4 svar

Vintern

Lena M

29 dec 2006 kl. 07:29

verkar att vara i antågande, för enligt dagens väderprognos startar det nya året med snöfall. Så sista chansen att se marksvamp är kanske idag , måste ta en sista titt.

0 185 visningar
6 svar

Fynd idag

Tina Nordberg

29 dec 2006 kl. 15:12

Den här blir jag inte klok på. Hittade den på en björkkubbe i bokskogen. 7 cm i diameter.Ser ut som en bortglömd muffins. Bilden ser lite för ljus ut.
Nu ber jag om hjälp.

0 177 visningar
1 svar

någon som vet?

Bo Johnsson

29 dec 2006 kl. 17:44

dessa växte på en stubbe!

0 201 visningar
2 svar

Svårbestämda......

Gunhild

29 dec 2006 kl. 16:29

Eftersom jag inte hittade något att fotografera i dag, det blev en kort promenad pga flunsan, så skickar jag några arkivbilder.

0 201 visningar
0 svar

Lika gott som stolt fjällskivling

Karin Z, Västerås

29 dec 2006 kl. 18:40

Följ länken och läs dagens upplaga av DN Mat och dryck.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=584635

Om det inte går att klicka på länken så kan man kopiera och klistra in i adressfönstret.

0 269 visningar
7 svar

Juldagen på Romeleåsen

Joachim Krumlinde

25 dec 2006 kl. 21:29

Juldagens morgon vandrade jag över Romeleåsen i solsken efter en frostnatt och visar här tre bilder.
(1) frostutfällning från ved
(2) brunkrös och
(3) en trött stinksvamp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone