Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 281 visningar
8 svar

Inte alltid

Lena M

26 dec 2006 kl. 11:39

man blir glad när man går i skogen. Förmodligen hade den blivit påkörd nyligen och låg som om den sov, nere i diket.

0 285 visningar
3 svar

Tre bilder med svamp

Gunhild

28 dec 2006 kl. 22:27

Den första kanske nån vet vad det är den är gul men jag minns inte vad den växte på (gammal bild) Tacksam för ev. namnförslag.
Den andra tickan har lyckats psränga björken.
På tredje bilden undrar jag vilken av svamparna ni tycker är läckrast.

0 358 visningar
26 svar

ljud man minns

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 13:14

satt ett gäng och var nostalgiska häromkvällen. Kan kanske bli en trevlig tråd här. Ljud som är ett minne blott till exempel :
Knattret från en telex
Mopedknatter

0 223 visningar
3 svar

Surströmming

Gittan

28 dec 2006 kl. 20:55

Älskar surströmming och skulle gärna vilja veta om det finns någon svamp som passar som tillbehör? Håller för övrigt fullständigt med Lena M om messmör.

0 216 visningar
9 svar

Artbestämning tack

Gunhild

21 dec 2006 kl. 22:52

Kan någon hjälpa mig med denna?
Växer i mossig fuktig granskog.

0 181 visningar
3 svar

Gott Nytt Klickår!

Gittan

28 dec 2006 kl. 20:41

Gott Nytt År och jag hoppas på många nya klickar för nyåret!

0 178 visningar
2 svar

Risgrynsgröt

BaWa

28 dec 2006 kl. 21:05

Älskar risgrynsgröt och skulle gärna vilja veta om det finns någon svamp som passar som tillbehör?

0 580 visningar
40 svar

variation på trattkantarell

per d

27 dec 2006 kl. 11:53

provade något nytt med syltade trattkantarell i går. stekte dem i smör med lite peppar från kvarnen. smakade utomordentligt gott. åt dem så till smörstekt anklever. har man inte anklever hemma så går det säkert lika bra med gåslever, eller kalvlever !

0 197 visningar
5 svar

titta va jag hitta

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 18:08

i skogen idag, det är ju snudd på att man blir religiös! Oj vad kul det är med ny kamera!!!

0 347 visningar
4 svar

Apropå kalhyggen...

Salasias

28 dec 2006 kl. 13:24

Är det någon idé att leta svamp på ett hygge? Jag har under hösten undvikit en mängd hyggen och gått runt dem i skogen i stället.

Jag antar att det beror på hyggets ålder, men ännu har bara halvmeterhöga slybuskar vuxit upp, så så hemskt gamla är inte hyggena.

Jag tänker nu närmast på “matsvamp” och inte tickor och skinn..

Ska jag ta en hyggestur i morgon??
Jag har idag köpt en GPS så det lockar vill jag lova…

0 195 visningar
4 svar

Vilken svamp

Lena M

28 dec 2006 kl. 12:20

trivs att växa i håligheterna i en murken björkstubbe. Skivorna är ljusgrå och foten ljus längst upp sedan en rödbrun ton.Ingen smag och de luktade bara jord.

Den på stubben bredvid vill jag ha till en platticka, men även den på en gammal björkstubbe, trodde att det växte på gran ?

0 260 visningar
8 svar

hyggesinventering

Gunhild

26 dec 2006 kl. 15:48

Jag har i dag inventerat ett några år gammalt hygge (helst skulle jag vilja hitta skivticka men icke) Där fanns zontickor, borsttickor, violtickor, cinnobertickor, slingerticka, björkmussling, vedmussling, vinterskivling, fnöskticka, björkticka och stinkmussling. Tänk att få göra detta på annandag jul här i Västerbotten.
En del återfinns på mina bilder.

0 185 visningar
8 svar

2006 snart slut.

Alf Pallin

27 dec 2006 kl. 18:49

Det är nu inte många dagar kvar på det här som nu blev ett fantastiskt svampår som sträcker sig ända in på nästa år.Vill redan nu skicka NYÅRSHÄLSNING till alla på svampguiden och forumet, med önskan om ett GOTT NYTT ÅR 2007, med många nya fina stunder i svampskogen, och förhoppning att alla får vara friska och få möjlighet till alla fina upplevelseer som naturen väntar på att erbjuda.Vill också tacka för allt utbyte som upptäckten av svampguiden givit mig.I morgon dag k…mer…

0 217 visningar
0 svar

Champanjon!!!

Gunhild

28 dec 2006 kl. 10:55

Kollade på gamla bilder och hittade dessa, som kanske kan göra ngn glad.
Den första ett klipp, och den andra ett kollage.

0 279 visningar
12 svar

ingen jordkällare

cicki T Belgien

26 dec 2006 kl. 12:40

Hej alla glada och god fortsättning! Fick en kamera av jultomten så nu kan jag plocka foton i skogen också. Den här konstruktionen finns i “min” skog, kan nån gissa? Ingen jordkällare och ingen bunker, ligger i närheten av dammar och en slottsegendom

0 221 visningar
3 svar

Tickfråga

Gunhild

27 dec 2006 kl. 23:15

Kan bild ett vara en svedticka?
Och vad är det för gulligt på bild två den är jag säker på men gissa gärna.

0 399 visningar
2 svar

Fråga till Irene

Gunhild

27 dec 2006 kl. 18:40

Var hittar du skivticka? Beskriv hur den skiljer sig från björkmussling är det mest färg eller konsistens eller storlek? Var ska jag söka den och när på året? Björkmussling är inga problem att hitta.

0 453 visningar
13 svar

knepig ticka/mussling

Birgitta F

27 dec 2006 kl. 15:51

Kul att se så mycket nya bilder och god fortsättning alla.
Jag tänkte göra ett till försök med denna mosiga mjuka ticka / mussling.Om någon vill ha den per post så har jag den kvar , lite torr men den kanske går att examinera i alla fall.
Tårticka är det närmaste jag kommit , hoppas Klas är på banan och vet mer. 18 fyndplatser finns i alla fall hyfsat nära där jag bor.

0 222 visningar
3 svar

Mera Julsvampar

Tina Nordberg

27 dec 2006 kl. 17:21

Fann dessa idag. Svampen på bild 2 växte också på björklåga.
Kan man få hjälp med artbestämning?

0 301 visningar
12 svar

En promenad med vår-känsla...

Birgitta F

24 dec 2006 kl. 15:03

...blev det idag

En liten promenad på julaftonsmorgonen

1. Ticka som växte i stora platta flak
2. Ticka/mussling väldigt mosig konsistens , rodnar vid skador. På ek
3. På grenar och stubbar av gran
4. I mossa i granskog
5. Någon ticka , första gången jag hittat den , i bokskog
6. Fingersvamp ?
7. Några lever allt ännu
8. I mossa i granskog

Tog också närbilder på några dom kommer nedan.Sen blev det en full stekpanna med rökslöjskivlingar också.
+ 10 grader varmt och soligt i ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone