Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 285 visningar
4 svar

Hittat idag

Olivia

12 nov 2006 kl. 13:22

Bild nr 1: Kanske har jag äntligen hittat en Cinnoberticka?
På bild nr 2 gissar jag på en Fnöskticka. Fanns på en låga av björk och var ca 20 cm i diam
Bild nr 3 ser ut att vara en frostnupen taggsvamp av något slag med sporgömmen?
Vill gärna veta de rätta svaren!

0 686 visningar
2 svar

Hur många hattsvampar finns det i Sverige?

Gubben i lådan

12 nov 2006 kl. 17:50

Jag har biologiprov på onsdag och är tacksam för svar.

0 240 visningar
6 svar

Dagens skörd..

Gunhild

11 nov 2006 kl. 19:51

blev några små vinterskivlingar och så dessa tre bilder från en regnig sparktur och till råga på allt mötte jag grusbilen på väg hem inte kul alls.

0 247 visningar
18 svar

OK en till.

Alf Pallin

12 nov 2006 kl. 00:53

Alla goda ting är tre, har en kalender till. Nu gäller Land Plats Färg, två bilder till hjälp. Det är en välkänd plats och turistattraktion i landet.

0 300 visningar
20 svar

Svampväder i helgen?

Susanne E

11 nov 2006 kl. 08:40

Ja, vad blir det för väder i helgen? Finns det några som fortfarande kan gå ut och plocka?

Här är det +2, regn och blåsigt. På backen ligger fortfarande snö/is kvar. Så för mig får det bli att titta på hockeymatch istället.

0 233 visningar
3 svar

spindel eller ej?

Björn Dahlroth

12 nov 2006 kl. 12:17

Hej
Den mossiga gräsmayyan vid sommarstugan full av dessa i slutet av augusti. Stora tallar i närheten. Har inte sett liknande i skogen. Trodde först det var någon form av spindelskivling men sådana skall enligt svampböckerna inte ha tydligt urnupna skivor vid skaftet.
Hälsningar

0 203 visningar
5 svar

Två kompisar

Franco Matli

11 nov 2006 kl. 19:43

Dessa 2 svampar växte i en barrskog med kalkmark.Den brukar vara mindre vanlig, men i år hittade den ofta.
Irene, jag har Contus Amanita nyckel, om du inte har den kan jag skicka dig den

0 206 visningar
0 svar

Vad är det

Björn Dahlroth

12 nov 2006 kl. 11:54

Hej
Mossiga gräsmattan vid sommarstugan full av dessa i september. Närmaste träd stora tallar. Liknar inget jag hittat i skogen. Trodde först att det var någon form av spindelskivling men sådan skall enligt boken inte ha tydligt urnupna skivor invid skaftet.

0 239 visningar
5 svar

Tre till

Irene A

11 nov 2006 kl. 19:25

som inte borde vara alltför svåra att identifiera.

0 564 visningar
50 svar

vad 500 gr kantareller kan bli til....l

per d

11 nov 2006 kl. 20:40

utöver de 5 kg trattkantareller som såldes för 500 kr efter gårdagens svamptur var där ca 20 kantareller vägandes 500 gram. dessa inbringade så 75 kr efter moget övervägande…. har ju trots allt ätit en hel del kantareller i år och dessa var av den stora varianten, och jag tycker ju att de små är bäst…!!
kom så förbi en av fishehandlarna på torget strax innan stängning och lyckades förhandla mig till kvarvarande 8 jungfruhummer, havskräftor på svenska, vägandes 800 gram ...mer…

0 3363 visningar
114 svar

Svamphundar??

Gunhild

8 nov 2006 kl. 15:16

Vad tycker ni om att lära hundar söka svamp? Förresten kan jag inte bestämma vilken sorts svamp jag ska träna min hund att hitta så därför har det inte blivit.

0 275 visningar
17 svar

Mera geografi.

Alf Pallin

12 nov 2006 kl. 00:05

det första var för lätt, nästa är kanske svårare. Vad heter bron på bilden och var ligger den? Det räcker inte med staden utan skall vara mer exakt. Svampalmanacka i pris till första rätt svar.

0 227 visningar
18 svar

Någonting annat än svamp.

Alf Pallin

11 nov 2006 kl. 23:01

Var är den här bilden tagen? Och vilken färg hör samman med platsen?

0 201 visningar
0 svar

Mera geografi.

Alf Pallin

12 nov 2006 kl. 00:00

Det förra var för lätt, detta är kanske svårare. Vad heter bron på bilden och var ligger den, räcker inte med staden skall vara mera precis. Det blir också nu en svampalmanacka i pris till första rätt svar.

0 352 visningar
35 svar

Diskmaskinen

Gula

11 nov 2006 kl. 13:58

Hjälp!! Diskmaskinen pajade!! Blääh… Fast det positiva är väl att man kommer att ha skinande rena händer efter den här svampsäsongen..;)

0 211 visningar
0 svar

svampinsekter

anita

11 nov 2006 kl. 22:36

Vet någon vad de svarta avlånga snabba insekterna, som brukar finnas mellan rören och hattköttet, heter? De är ca 3mm långa.

0 403 visningar
9 svar

Ny flugsvamp

Joachim Krumlinde

10 nov 2006 kl. 11:42

Vill någon namnge denna?

0 384 visningar
2 svar

Geleliknande taggsvamp?

Andreas

11 nov 2006 kl. 16:07

Hejsan, jag och min sambo har just varit ute i skogen och plockat lite trattkantareller när vi såg några väldigt konstiga svampar. dom var helt vita, nästan genomskinliga, och alldeles geleaktiga. dom hade taggar på undersidan. jag hoppas nu att någon känner igen dessa svampar och kan hjälpa oss med vad det är för något. mvh Andreas och Helene

0 251 visningar
0 svar

6 gula sniglar

Franco Matli

11 nov 2006 kl. 19:47

En quiz för nybörjare.
Ibland räcker det att man ser en litn bit av en svamp för att känna igen den.Kanske ni vill prova?

0 221 visningar
0 svar

223

Birgitta D

11 nov 2006 kl. 19:42

Just nu men on 20 min börjar på spåret.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone