Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 226 visningar
4 svar

Svamprätt

Franco Matli

13 nov 2006 kl. 17:57

Denna svamprätt är typisk från min region(Piemonten).Den åt vi när vår föreningen hade sista svamputflykt.

0 282 visningar
20 svar

vad har jag plockat?

loppelisa

13 nov 2006 kl. 16:04

Trodde att detta var trattkantareller med dålig uppväxt, men jag är tveksam.
Tackar för hjälp

0 283 visningar
13 svar

Några arter hemifrån

Tony S

12 nov 2006 kl. 20:19

Jag tog lite bilder på en kort skogsrunda hemmavid(norra Skåne).
De fem första växte på björkstubbar, om jag inte misstagit mig. Gissa gärna.

0 211 visningar
9 svar

En lätt

Franco Matli

13 nov 2006 kl. 10:33

Denna svamp bor alla svampplockare lära sig känna.Den bor aldrig följa med er hem.

0 271 visningar
9 svar

Temperatur-rapport

Birgitta F

10 nov 2006 kl. 07:08

Bohuslän kustnära -6 grader….blä !

0 734 visningar
11 svar

Äntligen en lökbroskskivling!..hoppas jag.

Susanne E

18 okt 2006 kl. 19:11

Har letat i flera veckor nu efter lökbroskskivling. Läste ett inlägg av Susan om den, och sedan dess har jag spänt ögonen i backen i jakt på den lilla märkliga svampen. OCH NU! Nu har jag väl i alla fall hittat den? För vitlök luktar det bestämt, fast den redan hade börjat bli torr. Så snart jag stannade så steg doften upp från svampkorgen. Den ser ut som de som växer i massor under granar, men med något större hatt. ca 1, 5 cm. Det fanns bara den också.
Det kan väl inte var…mer…

0 202 visningar
0 svar

Garmin eTrex - Kenneth?

Nina H, Sthlm norr

13 nov 2006 kl. 12:07

Lite nyfiken på mer data om din GPS. Klarar den både bilkörning och skigspromenader? Kan man ladda in olika kartor i den?

0 224 visningar
4 svar

Tack

Birgitta D Tranås

12 nov 2006 kl. 19:18

till all asterisker med fler svars glada. Denna höst har jag plockat och ätit flera nya bekantskaper. Blomkålssvamp, skogs - skägg o. pepparriska, olivvaxing, frostvaxing, silkesmusseron och rökslöjskivling. Tror att jag hittade vinterskivling i dag också men det räcker med en ny svamp åt gången. Nästa gång skall jag ta hem rökslöjskivlingar med ljusa skivor och examinera närnare.

0 238 visningar
8 svar

Bilder

Birgitta D

9 nov 2006 kl. 13:30

Här är dom

0 515 visningar
49 svar

sorg

Karin Z, Västerås

10 nov 2006 kl. 22:27

Har nyss avnjutit (och lagat) en mumsig fredagsmåltid bestående av stekt fläskfile med rosepeppar och vitlök, schweizerpotatis och skysås. Till detta serverades ett smaskigt rödvin. VAD BER MAKEN OM? Stekta burkchaminjoner…..

Deppar…..efter alla timmar i skogen…..

0 470 visningar
9 svar

Är detta en svamp?

Olivia

11 nov 2006 kl. 11:21

Finns på en liten vindpinad enbuske på Gotland!

0 251 visningar
5 svar

Nio blev tio....

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 17:23

Hmmm…har så gjort det igen.Nr 7 på tråden “Nio nya att gissa på”
hade tre små kompisar som jag trodde var samma svamp.
Nu efter en stund inomhus så ser jag att det förmodligen är 2 sorter under siffran 7.
Översiktsbild först , sen närbilder efter en stund inomhus.

0 325 visningar
35 svar

ett perfekt forum....

per d

12 nov 2006 kl. 00:57

verkar som att detta forum funnit sin form nu. de riktigt svampkunniga diskuterar flugsvampar för sig, http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=37027&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=9
och vi andra som mest gillar att plocka ätliga svampar flummar runt tillsammans….. !!
visa respekt för varandra även framöver !!!!!

0 296 visningar
38 svar

1

Totte Gbg

10 nov 2006 kl. 12:46

Jag är helt ensamen här på forumet 1st besökare o då måste det ju vara jag :)

0 310 visningar
7 svar

Lavar

Gunhild

11 nov 2006 kl. 13:15

Blev inspirerad av Olivias inlägg: Är detta en svamp? Visade sig vara en lav, denna förening av svamp, grönalger och cyanobakterier som kan bli så gamla 1000 år och växa nästan var som helst på bark, sten, jord, skrotbilar m.m. fast inte gärna nära människor, dom gillar inte att vi skitar ner. Dom är ju så vackra att se på också. Kan ni inte skicka era bilder av lavar så vi får glädjas tillsammans. Lavar är ju nästan svampar.

0 1008 visningar
99 svar

vem är du?

cicki

13 okt 2006 kl. 21:52

vill plocka upp Lena M’s tråd från 2005 (titta på inlägget “???” och “intressanta fynd”).

Visst vore det kul om vi visste lite mer om varandra. Inget måste, behövs inga detaljer men bara en kort presentation.

Under icke-svamp-säsongen kan det väl vara trevligt att fortsätta forumet med div andra gemensamma intressen. Som mat, vin, djur, osv osv.
Annars blir väl våra hjärnor helt svampiga.

0 490 visningar
21 svar

Vad gör ni?

Gunilla

12 nov 2006 kl. 20:09

Inget skrivet på mer än en halvtimme!

0 227 visningar
4 svar

30 mil, och de väntade på rad!

Brittis

12 nov 2006 kl. 18:23

Var bara tvungen att köra “hem” till kalmar i helgen för att kolla trattkantarellställerna! Vi plockade samanlagt 16 liter på ett par timmar inkl fikapaus! Massor fick stå kvar! Där står de längst stigen fullt synliga, de i mitten på vägen var söndertrampade av vandrare!! Man blir lite förvånad!

0 269 visningar
4 svar

Har vi inte fler intressen gemensamt

Carin

12 nov 2006 kl. 20:53

Dethar verkligen varit enormt trevligt att ta del av kunskap, passion och fantastiska beskrivningar (i ord och ofta i bild) av svampskogen här på forumet hela sommaren och hösten. Men nu fryser svampen och det kommer flera månader utan “nyheter”. Jag tycker det vore kul att prata vidare. Om mat, vin, skogen, eller andra närliggande ämnen. Ska vi göra det här, någon annanstans (var) eller ska vi hålla tyst tills murkorna börjar rista på sig?

0 244 visningar
5 svar

2005

Lena M

12 nov 2006 kl. 16:14

Jag tänker mig tillbaka ett år, visst var det mera seriöst då ?
För detta är väl ett ” svampforum ” ?
Nu avhandlats det mycket annat, visserligen intressant ibland, men som kanske skulle platsa på ett annat saijt.
Experter för sig och flummare för sig, hur kul är det ?
Nej ett mer seriöst forum igen, men roliga ilägg är inte fel.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone