Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej på Er! Jag ska ju till småland imorgon! Har ju aldrig hittat blomkålssvamp och här runt söderåsen har vi tydligen inte röd trumpetsvamp. Någon som har lust att tipsa om trumpetsvamp i närheten av kalmar? Eller längst vägen dit!
Tre bilder på flugsvampar som inte är ovanliga i Skåne,
Vitgul flugsvamp (Amanita citrina=mappa), mycket vanlig i bokskog. Ej giftig eller kanske svagt giftig.
Lömsk flugsvamp (Amanita phalloides), ganska vanlig i lövskog. Dödligt giftig.
Gul flugsvamp (Amanita gemmata), förekommer i sandiga, kustnära tallskogar och ej ovanlig där. Varierande åsikter om ev, giftighet,
...kanske det faktum att jag idag plockat ca 30 liter trattkantareller i Tyrestatrakten, söder om Sthlm, kan kännas som ett ovidkommande inlägg….
Bara tänkt som en uppmuntran till er som tror att säsongen är slut. Det är den inte.
Två liter kantareller blev det också, men kan man äta dem om de varit frusna? De var lite sladdriga bitvis…
På lördag, i spått regn, bär det iväg igen….
Hej på er alla här på forumet som jag brukar ha mailkontakt med. ( Hoppas ingen blir sur för att jag utnyttjar forumet i denna sak.)
Min server är PAJ.Varken min hemsida eller mailen funkar. Det är någon “hacker” som haft lite kul….grrrr.
Hoppas det fixar sig snart…man känner sig lite isolerad.
Skickar med en bild på min lilla Wille som alltid är med oss överallt, även i svampskogen.
Ha det så bra.
http://www.rosenholm.se/produkt_skogen.asp
Är detta något för svampfolk?
Innuti en annan jättealm intill den förra, 420 cm i brösthöjdsomkrets är denna, växer förmodligen samma art spröding i stor mängd.
Kastanjespröding ?
Fotade en vacker solig 7 novemberdag i Karlskoga, givetvis.
Visste du att…
Om du skriker i 8 år, 7 månader och 6 dagar har du producerat
tillräcklig energi för att värma en kopp kaffe? (Känns drygt…)
Om du fjärtar oavbrutet i 6 år och 9 månader kommer du att
producera tillräckligt med gas till en atombomb? (Nu börjar det
likna något!)
Hjärtat producerar så pass stort tryck när det pumpar blod runt i
kroppen att det kan spruta 914, 40 cm? (Ojoj!)
En gris orgasm varar i 30 minuter? (I mitt nästa liv vill jag vara
en gris!!)
E…mer…
Nu har jag försökt tre gånger att lägga till bilden, men den vill inte synas på skärmen
Artikel i NyT:
http://www.nyteknik.se/art/47799
Vilken svamp överraskade dej smakmässigt denna säsong?
Själv provade jag Citronslemskivling och Rimskivling för första gången denna säsong.
Båda dessa föll mej bra i smaken, speciellt rimskivlingen.
Denna svamp hittade jag för ett bra tag sedan. Och har inte mycket information att komma med.
Den luktade inget speciellt. Var mycket fast o hård i köttet.
Hatthuden var slät o len som en barnrumpa.Och frostig.Hattkant vackert vågig.Tror det är en spindling.Kan någon med detta knappa underlag hjälpa mig?
Hej !
Jag såg några svampar under min pronenad igår.
Dom växte i små klungor i mark med ek, bok och lite tall, huvudsakligen ek.
Smaken som rå är ganska mild
Trots att jag gått samma väg under 30 års tid har jag aldrig sett dom
förut.
Jag är nyfiken på vad det är för sort, kan du hjälpa mig.
Tacksam för svar
Lars Wihlborg
Höör
Vad det händer mycket på en dag på forumet. På väg hem ifrån stan stannade jag till för att ta ett par plattickor ( Inspererad av Klas J bild ) och såg många djupfrysta svampar. Det enda jag med säkerhet kan säga är , blåmusseron nr 1, de andra vill jag gärna veta vad de heter,
Visseligen kan jag söka i böckerna , men de men oj vad detta är bekvämt. tack för det !