Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
men nu är det nog renplockat på mina ställen efter en dejlig svamptur utan både hund och gps….ss, men tillsammans med en mycket trevlig och söt tidigare blinddate från internet.i allt 10 kg trattkantareller och 1, 5 kg stora flotta kantareller som vuxit upp de senaste 2 veckorna. men inte en enda karl johan, men det hade nog varit att begära för mycket !!
Hej.
Hittade detta på nätet. Framför allt till er om tar alla dessa fantastiska bilder! Ta chansen att visa upp dem! Ni är helt enastående!
Kolla denna länk.
http://www.gordinegenbok.se
Här kan du göra din egen bok! Kan du fixa en bättre julklapp?
Jag har med mig min GPS i skogen sedan många år och tycker att det är dumdristigt att INTE ha med den. Varför då?
1. Kan utan att vara det minsta orolig ge mig in i ny och okänd terräng och hittar alltid tillbaka till bilen.
2. Om jag hittar ett nytt och bra svampställe är det bara att markera och jag vet att jag alltid hittar dit igen.
3. Om något skulle hända mig så att jag inte kan ta mig tillbaka så kan jag larma 112 och ge dem en exakt position. Det kan rädda mitt liv samt…mer…
Någon som hittat frostvaxing i Skåne? Tips på platser.
Jag saknar redan svampsesongen , de kommer säkert att bli en LÅNG vinter.
Tittade ni på “Planeten” ?? Det var en ganska dyster bild av framtiden. Undras hur det går för svamparna….Man får ju inte precis bättre samvete av att se sådant.
Du klagade i ett inlägg tidigare i höst över brist på rödgul trumpet. Jag saknar dem också, tänkte kanske åka söder om stan på söndag (där de ju enligt Christian Nilsson finns i mängder) för att se efter om det finns fler där. Har du sett några än?
bakom signaturen :-) i inlägget “Värdefullt vetande”
Hur väl känner vi forumisterna?
Har själv tre glasklara kandidater
men måste välja en. Alla karlar redan bortsorterade förstås.
Gissar på damen i Belgien. cicki T
..jag ger nog upp. Har suttit och tagit tid och varje litet klick tar 2-4 minuter och jag sitter och löser korsord mellan klicken.
Går det inte att göra något åt det?
Synd för det är bra kul att vara här…
Jämför gäran både upplägg, indelning inter-face och hastighet med ett annat forum jag frekventerar..
http://www.alltomtradgard.se/forum/forumlist.php
Hej!
Jag är just nu i full gång med att utveckla en svampbok med tillhörande nycklingsfunktion för handdator och mobiltelefon (Windows Mobile 5 och Windows SmartPhone).
Jag hoppas att ha den klar till nästa sommar, men eftersom aktiviteten här på forumet lär avstanna under vintern/våren så går jag redan nu ut och söker testpiloter till detta projekt.
Vem som helst som äger en modern handdator eller mobiltelefon med ovan nämnda operativsystem kan anmäla intresse genom att lägga ...mer…
Ett litet test igen - inga matsvampar den här gången heller. Facit kommer inte förrän imorgon, för jag kommer hem sent på kvällarna den här veckan.
Den första är mycket vanlig och borde vara välkänd.
Den andra är en ovanlig variant av en ganska vanlig art.
Den tredje är liten, det största exemplaret på bilden är ca 2 cm brett. De växer på mossan (sandig, kalkrik mark).
när jag googlar svampnamn på latin får jag mycket ofta upp info från exvis Polen, Kroatien osv. Kan tyvärr inte tyda deras info men det verkar som om dessa länder har en stor kunnighet vad gäller svamp. Har jag rätt?
Nu ger jag upp för iår :-(. Sista svampen som plockades, önskar jag hade haft lovikavantar på mig *blåser på händerna*.
Det var knappt man såg dem heller.
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05290000-05299999/640x480/5295706.jpg?0”
med stigande svårighetsgrad.
Den första ser jag inte alls lika ofta som de gul- och rödskiviga kusinerna.
Den andra är ett relativt ungt exemplar av en mindre vanlig taggsvampsart.
Den tredje är sällan avbildad i några svampböcker, så den är nog ganska sällsynt. Hattarna är ca 15 mm breda.
...Men kom just på ett suveränt sätt att “riva” ingefära : med vitlökspressen!! Ofta ska det vara riven ingefära i recept och jag har alltid tyckt det är krångligt och jobbigt…nu vet jag :D