Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 255 visningar
3 svar

Birgitta F

Helena A

28 okt 2006 kl. 13:29

Är det din eller min mail som strular?????
Mina mail till dej kommer tillbaka hela tiden.
Gärna i tre eller fyra ex.

0 266 visningar
3 svar

ut med er!

cicki T Belgien

28 okt 2006 kl. 11:15

skynda, skynda innan det blir försent. Snö på g!

0 251 visningar
8 svar

En stjärna till

Franco Matli

27 okt 2006 kl. 22:39

Denna stjärna, hittades under en syrenhäck

0 278 visningar
3 svar

Hjälp Hittar inte

Birgitta D Tranås

28 okt 2006 kl. 09:56

Inlägget om barnbok. Vad hette den? Något om troll och svamp. Den skulle passa mina barnbarn.

0 512 visningar
17 svar

Träning:Sök namnet

Franco Matli

27 okt 2006 kl. 20:09

Jag kan säga som jag säger till min hund när han ska leta “sök"nu gäller det namnet på svampen.

0 1459 visningar
30 svar

TJOHO, Hopfällbar korg

Evus

9 sep 2006 kl. 17:34

Nu har jag lyckats hitta företaget där man kan köpa den hopfällbara svampkorgen med kniv som vi pratat om i tidigare tråd.

Jag vet inte om man får nämna företaget här, men det är i alla fall beläget i Stockholm.

Så här står det:

Citat:
“Artikelnamn: Korg med svampkniv
Artikelnummer: 98054
Leveranstid: 1-2 veckor
Min. antal: 1 st
Ca. pris vid köp av 50 st: 129 kr/st

Mushroom Set
Set med ihopfällbar korg och svampkniv.
Storlek 26x26x27 cm
Förpackning: presentkartong.
Minsta…mer…

0 347 visningar
81 svar

efter stormen...

per d

27 okt 2006 kl. 15:37

nå så har det värsta blåst över här i nordjylland ! och nog stormade det men inga knäckta träd i skogen men massor av svamp. kantarell, trattkantarell, taggsvamp och till min stora överraskning 10-12 riktigt fina karlj johan. blev till allt ca 10-15 kg på 5 timmar och bäst av allt, sol hela tiden

0 494 visningar
65 svar

Hur lång säsong?

Preppie

25 okt 2006 kl. 21:54

Hur långt in på hösten växer kantarellerna? Och då menar jag den vanliga kantarellen med gul färg dvs Cantharellus cibarius. Vi är snart in på november men fann ett ställe där de inte riktigt växt till sig tillräckligt för att plockas men snart är det dags. Så länge det inte blir minusgrader, frost eller snö så känner jag mig hoppfull. Kan dra mig till minnes att jag för längesedan läste ett inlägg här där en man visade bild på kantareller han funnit och detta tror jag ...mer…

0 320 visningar
11 svar

I dag har jag plockat..

Evus

25 okt 2006 kl. 18:07

ca 3-4 l kantareller. Jag har lämnat rapport.
Jag vill visa en bild, så kan den som vill även få se min nya fina svampkorg som jag köpt tillsammans med några andra svampforumister. Den rymmer ca.8 liter.

0 269 visningar
4 svar

skog i skogen

Nina A

27 okt 2006 kl. 22:33

ibland tycker jag att svamparna ser ut som små träd eller palmer själva där de står i mossan :)

här ett glatt gäng av okända rackare

0 926 visningar
2 svar

Fjällart

Irene A

27 okt 2006 kl. 19:25

Den här hittades i höstas norr om Vilhelmina - en ganska liten svamp. Fotens tjocklek är som en halv tändsticka ungefär..
Den heter fjällmurkling, Sarcoleotia globosum (tror jag i alla fall).

0 308 visningar
2 svar

rosentrattskivling

kjell

27 okt 2006 kl. 13:14

Är den ätlig?

0 274 visningar
7 svar

Första ggn jag ser den här

Kjell

26 okt 2006 kl. 18:49

Jag har aldrig sett den tidigare
vet någon vad det är??!!

0 265 visningar
8 svar

Mer foton

Gunhild

27 okt 2006 kl. 16:09

Kan någon ge mig namnet?

0 449 visningar
29 svar

Slut på¨Gula Kantareller !

Peter Carlsson

22 okt 2006 kl. 18:02

Inte i mina svampskogar
Här är dagens skörd
Det enda svåra var att bära hem dom
TUNGT !

0 267 visningar
2 svar

Svamp

Kjell

27 okt 2006 kl. 10:57

mer bilder

0 274 visningar
2 svar

Fler svampar

Gunhild

27 okt 2006 kl. 17:51

Vad visar bilderna?

0 267 visningar
4 svar

5 nya för mig

Birgitta D Tranås

26 okt 2006 kl. 17:16

Vad är detta?

0 1106 visningar
28 svar

Svampmjöl i köttbullar?

Charina Halland

26 okt 2006 kl. 09:50

Kan det va nåt?
Här kanske t o m finns någon som provat.

0 256 visningar
8 svar

Älskar att visa svampfoton

Kjell

27 okt 2006 kl. 10:41

Man lär sig för varje svar

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone