Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 407 visningar
7 svar

Trumpeter

Trumpelisa

25 sep 2006 kl. 09:16

1. Hittade en hel del svart trumpet i lördags. Inte särskilt stora. Foten torr men “toppen” ganska lös och väldigt seg. Ingen mjukt “midja”. Har den redan börjat ruttna?
2. Har torkat en del rödgul trumpet. På bakplåtspapper, i varmluftsugn, med luckan öppen. Torktiden blev ett par timmar. Har hört att den svampen behåller sin färg men jag tycker nog att den blev väldigt mörk, nästan svart. Slänga eller?
Tacksam för svar

0 3955 visningar
6 svar

Kantareller i USA

stina

26 sep 2006 kl. 22:18

Köpte en bok idag där det stod att det finns både röda och blå Kantareller i Amerika?? vet någon var man kan hitta bilder på dessa?

0 333 visningar
9 svar

bra svampbok?

Hjördis

24 sep 2006 kl. 20:05

Är det någon som kan tippsa om en bra svampbok? Jag plockar soppar, kantareller, trattisar, taggsvamp och vissa tickor nu men skulle vilja lära mig några kremlor el riskor eller vad de ätbara skivlingarna nu heter…
Några bra boktipps?

0 344 visningar
8 svar

Vilken parasitsvamp är detta?

Charina Halland

26 sep 2006 kl. 18:15

Satt på en Svartkremla, tror jag..
parasiten har skivor o hatten verkar alldeles mjölig. Hur som helst så satte sig “mjölet” överallt på mig o gick inte att borsta bort.. Kamerafodralet är alldeles brunt.

0 258 visningar
3 svar

smörsopp

pfifferling

26 sep 2006 kl. 21:52

liten svamp lever hårt liv

0 318 visningar
4 svar

Franco!

Stella

26 sep 2006 kl. 07:11

Har du nån privat mailadress som jag kan maila dig på? Jag har en liten förfrågan.

Med vänlig hälsning!

0 290 visningar
11 svar

Sandsoppar?

Alex

23 sep 2006 kl. 21:10

Är alla de här verkligen sandsoppaR?

0 245 visningar
0 svar

rimskivlingar i skog

pfifferling

26 sep 2006 kl. 21:50

bäste före datum har nog gått ut, jag kom för sent men det blev ju fin bild

0 269 visningar
3 svar

soppar

Tuija Saari

26 sep 2006 kl. 13:43

finns det några giftiga soppar ?

0 350 visningar
8 svar

Riska och risker med denna?

Markus F

20 sep 2006 kl. 20:20

Hej och tack för en supersida!

Jag är hemma och pappaledig och har hittat en hel del svampar som växer i vår trädgård under björk. Jag tror att det är blek skäggriska men är osäker. Kan någon mer kunnig än jag bekräfta eller förkasta min teori.

Jag skulle bli mycket glad om någon kunde skriva något om vilka symptom någon som äter av svampen visar eller om det är ofarligt att ha kvar dessa i trädgården. (Min lille ettåring stoppar gärna saker i munen!

Tack på förhand

0 274 visningar
9 svar

Fortfarande Namnlös!

Kenneth

26 sep 2006 kl. 12:15

Här kommer skarpara bilder på svampen! Vad kan den heta?

0 304 visningar
3 svar

kremmelbeska

Helen

22 sep 2006 kl. 00:48

Jag plockar gärna kremlor, men har inte hittat något säkert sätt att skilja goda från oätliga förutom att smaka på dem. Tyvärr fungerar detta bara för dom första beska kremlorna, sedan är mina smaklökar helt bedövade, därför blir kremmelskörden ganska mager. Finns det inte någe bättre sätt?

0 280 visningar
1 svar

svamp

robin

26 sep 2006 kl. 17:55

hej,
jag läste i en artikel att det finns farliga svamp som påverkar hjärnan, så kallde halisunation svamp.kan de vara livs farliga?
tacksam för svar.
mvh från luleå

0 293 visningar
1 svar

Rödgul taggsvamp

Annika

26 sep 2006 kl. 18:58

Vi har hittat massor med svamp som liknar den. Men vi vågar inte plocka dem eftersom vi är osäkra. Finns det nån man kan förväxla med, är den god att äta? Vågar vi plocka den?

0 261 visningar
1 svar

vår misskötta gräsmatta (mossmatta)

klas jaederfeldt

26 sep 2006 kl. 16:24

jag berättade vid ett tidigare inlägg att vi fått små Jordtungor i mossan, nu är de plåtade och har fått ett namn Geoglossum fallax

0 267 visningar
4 svar

TJOHO, svampkorg

Evus

25 sep 2006 kl. 23:43

Nu är jag här igen och “tjötar” om denna svampkorg.

Har varit bortrest av och till, men återkommer här med en ny förfrågan om hur många som är intresserade av att vara med på att köpa denna korg.
(se tidigare inlägg i forumet)

Jag behöver veta antalet, eftersom min. antal för inköp är 20 st.

Intresset fram till i dag ligger runt 14 st.
Ni som är intresserade, meddela mig inom denna vecka.

eva.gustafsson@sikoteknik.se

0 254 visningar
4 svar

mera troll 2

hans olsson gbg

26 sep 2006 kl. 13:31

här kommer ett par bilder från trollskogen.

0 729 visningar
5 svar

Vita grå kantareller?

Tina

23 sep 2006 kl. 11:36

Jag bor i södra Skåne, och i “min” skog har det alltid funnits gott om grå kantareller. För några dagar sedan hittade jag en klunga med, som det ser ut, nästan helt vita grå kantareller. Tror inte att jag sett dem förut, och kan inte hitta denna varianten i någon svampbok. Känner någon till dem?

0 298 visningar
5 svar

Blandat

Lena M

26 sep 2006 kl. 10:25

I morse när jag var ut och hämtade mottaggsvamp till Elisabeth så tog jag med dessa två arter och undrar.
Vad är den orange/bruna för skivling. Växte i gräs vid en bäck. Hatten är spröd, foten trådig och jag tycker den luktar mjöl.
Den andra tog jag för att den påminde om trattkantarell i formen , men den är grå/beige och växte i mossa.
Och så konstaterade jag, att det är blek taggsvamp, fårtickor och kantareller som finns f.n De svarta trumpetsvamparna jag hade lämnat på ...mer…

0 677 visningar
9 svar

Svamp med och utan hatt

Bengt Sandh

25 sep 2006 kl. 13:22

Ramlade på ett rödgul trumpetsvampställe och såg ut så här strax efter fallet.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone