Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 249 visningar
4 svar

Per D

Lena M

27 sep 2006 kl. 18:36

Nu har det varit lungt i ett par dagar, men så kör du igång igen, med full styrka. Varför märker du ord, tillrättalägger och kritiserar. Vad är problemet?
Om jag förstått det rätt bor du i Dannmark, gillar du inet svenskarna, eller vad?
Kanske det finns något likvärdigt
” svampguiden ” där du befinner dig och kanske du skall ansluta dig dit. Vi förstår mycket lite av din kritik, förstör inte detta trevliga forum, snälla. Om du tar till dig vad många insändre säger dämpa ne…mer…

0 307 visningar
1 svar

Småländska höglandet

highlander

27 sep 2006 kl. 16:09

Hej, i år ska det ju vara ett fantastiskt svampår, lite mer än vanligt har jag visserligen hittat, men inte alls så mycket som rapporteras från andra håll. Har kollat lite på rapporterna, men det verkar som om Småland och då i synnerhet höglandet är dåligt representerat, är det på grund av att det är dåliga svampmarker eller bristande intresse?

0 475 visningar
3 svar

Fjällig bläcksv ! Grå bläcksv ! Glitterbläcksvamp?

Alf Pallin

26 sep 2006 kl. 22:09

Kan inte hålla mig från att skicka in skicka bilder. Dom fjälliga och grå växte mitt i stadsparken, dom flälliga i mängder.Dom som jag tror är glitterbläcksvamp på en villagräsmatta.

0 782 visningar
36 svar

Svamputflykt i Salatrakten?

Bo Reyer

8 sep 2006 kl. 21:33

Skulle inte vi svampintresserade i Salatrakten kunna göra en gemensam svamputflykt i de närmaste trakterna runt Sala under hösten? Naturligtvis är ju alla inom bilavstånd välkomna.
Vad säger ni?

0 1039 visningar
3 svar

Torkad svamp som blir seg igen

AW

27 sep 2006 kl. 06:28

När jag torkar svamp i min nya tork så låter jaga den ligga där tills den är smul-torr. Men när jag sedan stänger av den och låter svampen ligga kvar i luften blir den seg igen, dvs inte smul-torr längre.
Återfuktas den av luften, så att man måste packa den helt tätt direkt efter torkning, eller var den inte helt färdigtorkad?

0 247 visningar
0 svar

d

d

27 sep 2006 kl. 15:41

d

0 394 visningar
8 svar

liten konformad cylinder

Bo E

26 sep 2006 kl. 19:41

Hittade en liten konformad cylindertratt med avsmalnande fot nedåt och lite hårig utsida, påminnande om kokosnöt.
Den hade tre små “frön” av ljusgrå färg i botten av tratten och växte på ekrot väldigt nära korallticka, nästan i dess rotsystem kan man säga.
Storlek ca 2 cm hög och 1 cm i diameter över “tratten”.

Nån som vet om det överhuvudtaget kan vara en svamp eller någon lav?

0 776 visningar
7 svar

Angripen

Lena M

27 sep 2006 kl. 07:37

svamp eller vad ? Fotade denna igår på en gammal skogsväg. Hela svampen är knottrig, vårtig, men när jag bröt den var den fast i köttet, lite ljusbrunt. Är det en sopp och vad har hänt ?

0 285 visningar
1 svar

Växthastighet?

Entee Martin

27 sep 2006 kl. 11:32

Hur snabbt växer en trattkantarell till “vuxen” storlek? (Ursäkta en nybörjare i svampplockningen.) Jag hittade ett stort bestånd småtrattisar i Uppsalatrakten som jag tänkte låta växa till sig.

0 897 visningar
3 svar

skillnad mellan avkokning och kokning???

hjördis

26 sep 2006 kl. 21:15

fick svar här i forumet att en skaggriska kan ätas efter 5 min avkokning, ej kokning. Vad innebär det?

Blir skäggriskan en god matsvamp då?

0 347 visningar
3 svar

Svamp eller vad ?

Alf Pallin

24 sep 2006 kl. 13:53

Växte direkt på mossan.

0 425 visningar
6 svar

Svart trumpet runt Linköping

Peter

21 sep 2006 kl. 10:02

Utan att avslöja era svampställen - det skulle jag aldrig begära, har ni några tips om var man kan hitta svart trumpet kring Linköping?

Det är min “heliga graal” som jag aldrig lyckats hitta, men i år skall det ske. Har de börjat komma upp nu? Har ni plockat något?

Det finns gott om både ek och hassel häromkring, men jag har aldrig sett ens ett spår av den svarta.

0 244 visningar
1 svar

Fukt i mobilen

Birgitta D

27 sep 2006 kl. 09:32

Läs mitt inlägg nedan.

0 287 visningar
2 svar

okänd skivling

okunnig

27 sep 2006 kl. 09:06

Vad är detta för en? Brukar växa på eller vid stubbar (mest gran?) i blandskog. På yngre ex är skivorna mer vaniljgula.

0 375 visningar
23 svar

Fjällsopp

Mikael Jönsson

20 sep 2006 kl. 08:26

Strobilomyces strobilaceus ?

Stämmer detta ?

0 245 visningar
2 svar

Skåne-finns det en chans

Dorota

26 sep 2006 kl. 19:50

hej igen .Jag blir så avundsjuk av alla rapporter från uppåtlandet. Vi skåningar har blivit riktigt styvmoderligt behandlade av moder natur. Tänkte i helgen ge mig ut i jakt efter knaske trattisar eller annat gott. har ni plockat något sista dagarna. Bor i malmö och tänkte åka så långt som Hässleholm el. Kristianstad. var har det regnat mest?
Tack för tips och vägbeskrivning.

0 507 visningar
13 svar

Lila taggsvamp

Alex

25 sep 2006 kl. 22:56

Man hittar massor sådana bland gran och jag menar verkligen en stor familj på minst 30st stora svampar, växande i ringar. Har tyvärr inte tagit kort på just dem…

Är det en fjällig taggsvamp?

0 281 visningar
1 svar

Trattisar?

Rasmus Olsson

26 sep 2006 kl. 18:56

Hej!
Jag ska åka till Finspång i helgen och jag undrar om nån vet om det finns trattisar i skogarna runt Finspång?
Mvh Rasmus.

0 288 visningar
3 svar

till Annette Lundin

Franco Matli

26 sep 2006 kl. 10:33

De går bra .När kan du?
Jag är alltid upptagen på helgerna,
men under veckan har jag en och annan dag som jag kan.Ciao

0 276 visningar
9 svar

HEJ

Nicklas

26 sep 2006 kl. 17:26

Jag hittade nån som heter sillkremlor idag. Skall tydligen vara mkt god :) Fast luktar gamla räkor.. Ska plocka ett gäng imorron , där var fler. Växer i en liten gammal skog med gräsmark i Skåne. Är det en vanlig svamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone