Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 279 visningar
4 svar

kantarell?

robin

19 sep 2006 kl. 22:20

är detta en kantarell eller en narrkantarel?

0 650 visningar
9 svar

Svart Trumpet i Borås

Jocke

16 sep 2006 kl. 08:20

Hej
Är det någon som vet hur rikligt dessa förekommer i Boråstrakten & om dom har kikat fram än?
Jag kan inte hitta dom iallafall!

0 351 visningar
8 svar

svampkorg....?

gula

19 sep 2006 kl. 22:22

Det var några som tidigare efterlyste en hopfällbar svampkorg som fanns hos en bokklubb. Home Shop säljer en nästan likadan (tvättkorg) bara större. Pris 29, 90.

0 373 visningar
2 svar

Soppar för fotografering sökes

Michael Krikorev

30 jul 2002 kl. 00:00

Jag efterlyser följande arter för fotografering. Fruktkropparna bör vara någorlunda utvuxna och i gott skick, och jag vill fotografera dem på växtplatsen:

Boletus pulverulentus - bläcksopp -
Boletus queletii - flamsopp
Boletus satanas - djävulssopp
Boletus rhodopurpureus - purpursopp
Boletus parasiticus - parasitsopp
Boletus fragrans - lakritssopp
Boletus legaliae - falsk djävulssopp
Boletus rhodoxanthus - rosensopp
Boletus separans - purpurstensopp.
Boletus armeniacus - aprikossopp
G…mer…

0 251 visningar
3 svar

bekräftelse

Theresa WQ

18 sep 2006 kl. 20:43

boletopsis leucomelaena, grangåticka
Geastrum quadrifidum, fyrflikig jordstjärna
Jag ska imorgon ut igen i skogen och lägga tillbaka dessa två svampar på sina fyndplatser. Är det rätt sort? Vill gärna ha en bekräftelse och beklagar att jag tog hem svamparna.
Tack så mycket.

0 357 visningar
7 svar

orange svamp b.l.a

Lena M

20 sep 2006 kl. 07:19

Dessa tre svampar vill jag gärna veta namnen på.
Den oranga vill jag ha till nån riska p.g.a att den avgav vit saft när jag bröt hatten, smak mild.
Den vita skivlingen växte på tre ställen i älgspillning och foten var mycket klibbig .
Och den tredje, soppen, hade en hatthud som mocka.

0 253 visningar
4 svar

Snöbollschampinjon?

Peter Larsson

18 sep 2006 kl. 20:33

Hej!
Hittade denna svamp idag och eftersom jag är väldigt tveksam att plocka vita svampar även om det som i detta fall verkar vara 100% säkert att det är en snöbollschampinjon så ställer jag frågan iaf.
Den är brunskivig, saknar ägg och doftar mandel.

0 408 visningar
3 svar

Anette och Franco

Andreas

19 sep 2006 kl. 21:59

Förstår att ni hade god svamplycka i skogen! Ni plockade i trakterna kring Täljö/Rydbo eller? Vilken tid var ni ute? Själv hade jag ju gärna följt med, då jag ändå skulle till Å-berga senare på dagen. Men jag var inte i Åberga förrän kl 17 ungefär. Dock gav jag mig själv ut i skogen då, den lite mer centralt belägna Hackstaskogen. Jag hittade massvis med strävsoppar, lite stolt fjällskivling, högvis med skäggriska (som jag dock inte tyckte om sist jag och flickvännen laga…mer…

0 320 visningar
8 svar

sällskap i svampskogen?

Anki L

18 sep 2006 kl. 23:49

Har nyligen hittat sajten och är fascinerad över hur mycket ni kan!
Kanske vore det möjligt att hitta någon som kan tänka sig att ha med “en släpvagn” i skogen…
Bor i Partille och är definitivt nybörjare i det här sällskapet

0 1509 visningar
8 svar

Gul fingersvamp

Annette Landin

17 sep 2006 kl. 09:42

Är det någon av er som har bra bilder på denna? Är de goda…ja ja smaken är olika, men är de “värda” att plocka eller ska jag låta dem stå?

0 237 visningar
4 svar

Mera troll

Hans Olsson

19 sep 2006 kl. 17:31

bilder tagna i skatås terrängen göteborg

0 406 visningar
10 svar

Min största svampupplevelse!

Annette Landin

19 sep 2006 kl. 19:31

Idag har jag varit med om något fantastiskt! Kl 8, 15 i morse träffade jag en “svampman” som jag har fått kontakt med genom denna förträffliga sajt! Vi åkte hem till mig och hade en kort lektion om grunderna gällande kremlor och sedan bar det ut i skogen, dit vi även fick med oss en nyfiken granne :=) Sen fick vi lära oss olika sorters kremlor, riskor, skivlingar, musseron, vaxingar mm Vi hittade även en massa trumpetsvamp, kantareller, KJ, soppar och mängder av små fina röksvampar….mer…

0 298 visningar
5 svar

tre tickor

Alf Pallin

17 sep 2006 kl. 19:35

Det skulle ju vara bilder också, hoppas dom kommer här

0 252 visningar
5 svar

Blomkålssvamp är gott!

ELd

19 sep 2006 kl. 17:10

Hittade igår 10 st av denna läckerhet på en knapp timme.Den största större än en fotboll. Extasen var total. Avnjöt en del direkt vid hemkomsten, för att trösta oss inför rensningen.På kvällen blev det både knaperstekt och friterad “blomkåling”, resten förvälldes och frystes in till vinterkvällarna framöver. Är det exposion av denna läckerhet i fler delar av landet?

0 248 visningar
3 svar

Halleluja, I belive!!

Hannah

19 sep 2006 kl. 10:34

Har äntligen återfått tron på att jag faktiskt kan hitta svamp!
Snubblade igår, bokstavligt talat, över ett formidabelt HAV av rödgul trumpetsvamp!
Inte ens en tiondel var plockbart än, så nu är det bara att hoppas på lite regn, och att ingen annan, vare sig människa eller djur, hinner dit före…
Men nästa gång SKA jag ha med kameran, trots att den är mest ivägen i skogen, för denna syn var det mest fantastiska jag någonsin sett…
Halleluja, I belive! :)

0 331 visningar
5 svar

I hasselsnåren

Lena M

19 sep 2006 kl. 06:53

som jag tog en titt i såg jag b.l.a en ljus riska med gula skivor, vit saft och stark smak.
Likaså en bläcksvamp vid foten av ett träd, kanske grå bläcksvamp ? Samt de små skivlingarna som växte på en stam på marken. Skivorna var ljusa, nästan så jag skulle säga att de stötte något åt rosa. Vad var det jag såg undrar

0 339 visningar
6 svar

Taggsvamp

Birgit

17 sep 2006 kl. 10:58

Kan ätlig taggsvmp växa på död ved? Den här hittade jag på en björklåga.

0 214 visningar
3 svar

Identifieringshjälp önskas

Novis

19 sep 2006 kl. 16:21

Hej.
Bifogar tre bilder och hoppas att någon kan hjälpa mig.

0 918 visningar
26 svar

Något att bita i?

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 22:08

En sådan här skapelse har jag aldrig sett tidigare. Trots långbvarig torka var den “svettig” på hatten och har en ring på foten. År den gift(ig)?
Snälla Klas eller Michael (eller någon annan), hjälp mig att lösa denna identifiering! Tack på förhand.

0 292 visningar
9 svar

KANTARELLFRÅGA

pfifferling

18 sep 2006 kl. 21:57

hur lång tid tror ni att det kan ta innan mitt kantarellställe har vuxit upp, dom va små ca två cm eftersom det är lite svårt att ta sig dit, ska jag vänta en vecka eller två, någon som vet ?
tacksam för svar

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone