Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Min man som man absolut inte kan ha med sig ut i skogen och plocka svamp (han rusar runt som om han var på golfbanan)kom med följande “knep” som hans mormor hade gällande fjällskivlingar: Istället för att vänta på att en “bebis fjällis” ska växa till sig i skogen (det kan ju bli torrt väder eller frost) tar man med sig den hem med lite tuva kvar. Ställer allt i ett glas, sveper om tuvan och nedre delen av foten med blött hushållspapper och strör LITE socker på. Ut med paketet på...mer…
I lördags tog jag en kort tur genom Hammarskogen, söder om Uppsala. Skörden blev inte så stor, skogen är välbesökt. Men, under en gran lyste det vit. Antog först att det var vanlig kungschampinion, men tror nog att det är en vit kungschampinion. Tyvärr skar jag bort foten före foto pga maskangrepp; det fanns en ring relativt högt upp på foten. Skivorna var rosa igår, idag efer en natt i kylen har de mörknat. Hatten har gulnat där intryck gjorts. Diameter 23 cm.
Har precis plockat massor av svart trumpetsvamp på ett ställe men lämnade minst lika mycket kvar som var för små för att plocka.
Hur lånt tid tar det innan dom har blivit stora?
kan man återvända flera gånger under hösten till detta ställe för att plocka mer och i så fall, ungefär med hur långt mellanrum? Tycker mig ha läst detta någonstans
Mvh
När jag rensar pepparriska! tar jag bort skivorna och hatthuden eller kan jag lämna dessa??
:o(
Mina riskor jäser! Jag har följt recept från receptsamlingen här och tryckt ner svampen under ytan med vattenfylld plastpåse. Men det pyser saltvatten och när jag öppnar patentlocket så kommer det ett kraftigt “PSCHT” och det bubblar i burken - den bär sej åt som kolsyrad dricka!!
Slänga? Koka om? Göra nytt? I så fall hur?
HJÄLP!!
Ca 15 cm hög, hatt välvd, ca 10 cm diameter, med tydliga “noppor”, framför allt på hattens mitt. Hattens färg ljust brunrosa. Köttet vitt närmast skicorna, rodnande uppåt. Skivor vita, urnupna. Foten med ring. Ovanför ringen vit, nedanför ljust brunrosa (som hatten) med mörkare fjäll. Något tjockare fot mot basen. Fast kött, foten ihålig. Växtplats under en gran i blandad barr- och lövskog. Ensam. Jag har ingen digitalkamera så jag kan inte skicka med en bild men hoppas beskriv…mer…
Hej
Tänkte jag i år skulle ge mig in på området kremlor då det ofta näms att de är så välsmakande och goda. Har varit lite feg för dessa förut men nu är det dags. Nu till mina frågor:
Om man inte är säker på att man hittat rätt krämla trots svampbok mm, kan man då smaka på en liten bit om den är stark? svider på tungan altså? Eller finns det något annat knep?
Hej igen.
Jag skrev ett inlägg tidigare ikväll om blodsoppar som jag hittade. De blev goda (bild 1) på rostat bröd. Mycket matig.
Som jag skrev är jag relativt nybörjare på svamp och hittade även en svamp som jag visar på bild 2 och 3. Någon som kan hjälpa mig med den? Genom guiden så ser det ut som en kremla för mig och närmast grönkremlan, fast jag tycker min svamp är mörkare. Är jag helt ute och cyklar?
En länk jag kan rekommendera med goda svamprecept:
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=1910
Smaklig svampmåltid!
Paula
på denna siten.
Nån annan än jag som märkt av detta.
Klickar på “Svara” men det händer absolut ingenting.
Uppdaterar, samma resutltat!
Jag har hittat massor av RIMSKIVLINGAR tror jag! Finns det någon giftig svamp som kan förväxlas med RIMSKIVLINGAR?
Jag är till 99% säker på att det är rätt men jag har inte plockat den arten tidigare. Är den lämplig till soppa?
Är det någon som har något tips på hur man får bort bläcksvamp från gräsmattan?
MVH/Karin
Precis hemkommen från skogen med en nyuppstigen krusig blomkålssvamp och igår hittade jag även fårticka för första gången i mitt liv.
Tack för att denna sida finns.
Svamparna är redan uppätna.
Jag har aldrig brytt mig om att plocka kremlor. De är ofta maskätna och den grå färgen i fotköttet på vissa sorter ser liksom inte så aptitlig ut.
Nu är det dock så mycket i skogen att man knappt kan ta ett steg utan att trampa på en bunt så jag måste “lära mig” att plocka dem… och tillaga. Och då är ju frågan. Vad gör man med dem, typ vad passar till? Är de lämpliga att torka?
Fick med mig en handfull storkremla och tegelkremla (tror jag iaf, de var milda och luktade gan…mer…
Vad är detta för svamp? Ljusare hatt än kantarell, vit på hattens undersida och fot.