Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 353 visningar
5 svar

Bläcksvamp?

Maria Djurskog

3 sep 2005 kl. 11:30

Den här bamsen och flera till växer i vår kompost. Först trodde jag att det var fjällig bläcksvamp, men det är något som inte stämmer…
Vad kan det vara?

0 120 visningar
3 svar

recept syltade kantareller

mikael R

2 sep 2005 kl. 21:49

söker ett bra recept
på syltade kantareller
efter att jag hörde av en arbetskamrat att det skulle vara en delikatess

MVH mikael

0 166 visningar
3 svar

Någon som hittat svamp i Växjö trakten?

Patrik

30 aug 2005 kl. 16:27

Satt och tittade lite på era svamprapporter men hittar inte hur läget är i Växjötrakten någon som hittat något där?

0 1187 visningar
2 svar

hur förvara torkad svamp?

kristin

2 sep 2005 kl. 16:39

Hur förvarar man bäst torkad svamp? jag har hört att det måste vara luftigt så jag har dom i glasburkar med tyg istället för lock. men då luktar ju hela skafferiet svamp.

0 223 visningar
1 svar

Svamp i tvärsnytt!

Anja

2 sep 2005 kl. 13:26

Halloj!

Ville bara tala om att det kommer et 3-4 minuters reportage om svamo i tvärsnytt i kväll 19.10

0 153 visningar
0 svar

"Svampordningen" i södra Småland

Ona Janzon

2 sep 2005 kl. 19:26

I alla år jag har plockat svamp har först strävsopparna kommit, sedan kremlorna och sist Karl-Johan och brunsoppen. (Nu förenklar jag turordningen och tar inte med annan svamp.)Men i år har Karl-Johan och brunsoppen kommit först, följda av kremlorna och först nu hittar jag strävsopparna. Är det någon annan som har noterat något liknande?

0 282 visningar
7 svar

ljusgul trumpetsvamp? finns det?

Tanja

1 sep 2005 kl. 17:35

Hej!

Någon som kan hjälpa mig med identifieringen av denna svamp, som verkar vara en gul trumpetsvamp?
Den växte tillsammans med en hel mängd likadana på en stig utanför Stockholm. Precis bredvid hittade vi svart trumpetsvamp. (Är det väl?)
Den gula svampen luktar kantarell, men är helt platt undertill - inga räfflor.
Jag bifogar bilder på båda svamparna. Kan inte se att gul trumpetsvamp är omnämnd i mina svampböcker.

0 79 visningar
1 svar

Vilken taggsvamp?

Theresa WQ

1 sep 2005 kl. 19:24

Hittade den igår vid torrt väderlek. Trodde först att det var en svamp i upplösningsstadiet, men den var fast och bra.
Växte gyttrat, foten var mycket förgrenad. Taggarna med vita spetsar. Hatten svartgrå, mot kanten ljusgrå, slät, matt, ej fjällig eller uppsprucken, fibrig struktur. Köttet vit, fast som ungefär blek taggsvamp i konsistens. Hela svampen ca 20 cm i diameter.
Vad kan det vara?
Theresa

0 302 visningar
1 svar

Frysa fårticka?

Jonas Åberg

2 sep 2005 kl. 07:55

Jag hittade en massa fårtickor och orkar inte sätta i mig allt nu - kan man frysa dem? Isåfall ska de förvällas först eller räcker det att skära dem i bitar och lägga i frysen?

0 99 visningar
3 svar

Klas Jaederfeldt

Lena M

1 sep 2005 kl. 19:09

Ett fint repotage om dig och svamp i veckans Land.
Roligt att SE någon,
av alla namn som jag läser i forumet.    Lena

0 895 visningar
17 svar

Fästingar

H-G

29 aug 2005 kl. 13:10

kära forum,
har en fråga som mer berör själva svampplockandet än svamp:
Har någon, något knep mot fästingar? Har tidigare år varit förskonad, men får nu 2-5 av dessa lea kryp varje gång jag är på svampjakt. Vilket förutom att det är mycket märkligt, är otroligt irriterande.
Har provat vitlök utan resultat.

0 102 visningar
7 svar

VAd kan det vara jag hittade?

Affe

1 sep 2005 kl. 00:27

Var ute och skulle ha nej lite svamp idag.
Hittade något som var märkligt, en fruktkropp på väg upp med ett vitt skinn som sprack när jag skulle lyfta upp kroppen. Innanmätet var kladdigt, gelé-aktigt lite genomskinligt.
Vad har detta varit för något?

0 99 visningar
2 svar

Sydliga fynd av goliatmusseron?

Birgitta Lundberg

1 sep 2005 kl. 16:03

Jag undrar om någon vet om några “sydliga” fynd av goliatmusseron denna säsong? Med sydliga menar jag väl allt söder om Norrland.

Efter lite sökande på nätet, så hittade jag en sida där det presenterades ett helt färskt fynd av goliatmusseron. Detta fynd var från en liten ort utanför Älvdalen i Dalarna. Jag bifogar länk till denna sida om någon vill läsa mer: http://www.algonet.se/~tara/bilder.html

Själv så bor jag i Karlstad, och skulle gärna vilja få tips på var man ka…mer…

0 153 visningar
1 svar

Risksnylting?

Gunilla

31 aug 2005 kl. 17:35

Såg detta rapporterat och blev nyfiken. Berätta allt någon som vet! Bjöd på mandelriska häromdagen , och den jag bjöd blev rejält illamående. Risksnylting?

0 319 visningar
6 svar

tryffel?

Joakim Ek

31 aug 2005 kl. 22:22

Hej, har hittat denna svamp på några ställen under de senaste veckorna när jag letat kantareller hemma i Mölnlycke. har hittat den på olika marktyper, på en stig i granskog, på en skogsväg mellan hjulspåren (bilden), mitt i en blandskog på en liten rådjursstig. Unga exemplar är vita i köttet, som är marmorerat, äldre är lite gulbruna. Den luktar svamp(!) och smakar svamp men lite skarpt, något beskt. Är det nån form av tryffel? Bilder: http://www.emedia.se/joakim/svamp.html

0 105 visningar
5 svar

kantareller

jessan

27 aug 2005 kl. 11:53

Är det bara att gå ut i skogen och hoppas på att man hittar några kantareller??

0 173 visningar
3 svar

Gul läckerriska??

Jenny

31 aug 2005 kl. 12:45

Hej

Hittade mängder av gula riskor med exakt samma utseende som läckra riskor, leopardmönstrad fot, etc, men Gula, och med gul saft. Har för mig att jag förra året även hittade en variant med vinröd saft, men ändå -GUL??? Är de ätbara eller inget att ha? Avkoksbara?

0 1201 visningar
4 svar

Stor vit skivling , någon kremla??

Joakim

29 aug 2005 kl. 10:18

Hej var ute på golfbanan och hittade en rakt igen vit svamp med en hattdiameter på 15-20 cm kraftig men kort ca 5cm stam. Hatten var som en något tillplattad tratt. Köttet hårt och bröts av med ett knak, lukten tja inte äcklig men svagt unken (jag var något förkyld)?? Någon som vet?

0 141 visningar
18 svar

Vad är detta egentligen?

Affe

30 aug 2005 kl. 12:07

Har hittat massvis av dom i år men inte hittat beskrivning på vad det är. (BILD 1)

Vad är detta för soppar? (BILD 2 & 3)

0 82 visningar
1 svar

Mer att läsa om goliatmusseron

Lars Nordin

31 aug 2005 kl. 17:59

I den bifogade länken berättar
Hans Marklund - han som skrivit “Nya svampboken” - om goliatmusseron.

Trevlig läsning.

http://www.tidningen.to/las.asp?typ=egna&id=1482316&toppid=001&omr=kr

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone