Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Plockat svamp i hela mitt liv, men har aldrig hittat Svart trumpet. Någon som vet var i Värmland man kan finna den?
Det skulle vara intressant att veta hur många som hittat violgubbe.eller klubblik trumpetsvamp som den tidigare kallades.
Har du hittat den?
Ange närmaste större plats på kartan.
Tack för upplysningen!!
Glädjen är stor har hittat rödgul trumpet, den ser man inte varje dag.är den sällsynt?
går det att förvälla fjällskivling o frysa in den eller går det att frysa den stekt? hur gör jag för bästa resultat
Har tillsammans med svart trumpetsvamp och vanliga trattkantareller hittat en svamp som är grå till ljusbeige, lite krusad hatt med en fördjupning i mitten och från fördjupningen ett hål ner genom hela foten. Den luktar som trattkantareller. De växer mängder tillsammans, blandat med svart trumpetsvamp och trattkantareller. Vad kan det vara?
Jag läste här om dagen att Kadmiumet
man får i sig via Chaminjoner, passerar genom organen utan någon märkbar upptagning av kroppen!
Det på grund av att det binds kvar av kitinet i cellväggarna på Champinjonen?
Kan det stämma !?
Det finns många fina knölfotade & vanliga Snöbolls Chaminjoner som väntar på att ätas upp!
Älskar svamp!!!
Jag vet att det finna rekomendationer hur mycket svam man max bör äta på ett år, är det någon som känner till denna gräns?
vad är detta? Jag var ute i de småländska skogarna och plockade upp en ljust blågrå skivling som har en söt, lite mandelaktig lukt som jag kände på flera meters avstånd innan jag såg de små hattarna sticka upp. De växte flera stycken i klungor och var va 7-8 cm breda över hatten, med något längre fot. Skivorna löper inte längst med foten utan stannar strax under hatten. Färg på skivorna är ljus, äggvit-gul men det gråa lyser igenom. Lukten är som sagt relativt söt, tjock…mer…
Hej!
Vad är detta för svamp, jag tror att det är Rimskivling. Hittade massor av denna svamp i skogen idag, här är länk till större bilder på samma svamp. http://w1.366.telia.com/~u36604075/
Hittade stora mängder karl-johan i söndags som jag skar i tunna skivor och lade på tork (i rumstemperatur). Nu har svampen börjat lukta lite underligt (vällagrad ost). Eftersom jag inte prövat att torka karl-johan förut undrar jag om detta är normalt eller om svampen börjat ruttna.
Ställde en fråga 9/9. Nu har den hamnat så långt ner att den kanske inte upptäcks längre , och jag fick inget svar, så jag provar igen.Finns det någon senare forskning (efter 2001) och betraktas den i så fall fortfarande som giftig?
Jag plockar det mesta, men har svårt för kremlorna, ngn som har bra tips på hur man kan särskilja dem?
Hej, jag har plockat citronslemskivling.vad kan jag göra med dem? frysa, torka eller vad? Har någon recept?
“...Italienare köper upp karljohanssvampen i Värmland…”
“...Augusti–oktober är det säsong i Sverige och företaget upprättar högkvarter i Molkom mellan Karlstad och Filipstad. I fält drar hugade extraknäckare. Ett kilo prima svamp ger 30 kr, andra klass 15 kr…” Läs hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0, 2789, 534353, 00.html
Är det någon som känner till Italienska Karl-Johansvamprecept?
Vore tacksam för svar.