Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Jag hittade en flertal svampar som såg på pricken ut som bilden på en Rynkad Tofsskivling.
http://w1.853.comhem.se/~u85313815/bild/rtofsskivling.jpg
Men det ser ut som dom har en extra ring längst ner på foten, enligt boken så har dom bara en upptill.
Finns det några förväxlingssvampar?
Är den god?
Någon som har recept?
Hur fort växer egentligen de gula kantarellerna man ser så här års?(dvs.hur länge ska jag vänta innan jag kan komma tillbaka för att skörda alla de gula prickarna jag hittat :o)
Tänk vilken tid det tar att rensa trattisar. Det nya knepet är att skölja svampen under rinnande vatten, det går mycket fortare och rensningen blir perfekt. lycka till!
Äter maskar (insektslarver) giftsvampar såsom lömsk flugsvamp?
Finns det någon som säljer torkad dropptaggsvamp, roströdskivig- och sumpspindling och/eller busksvamp? I så fall är jag intresserad. Maila mig i så fall: musseron@hotmail.
com
Bor i Västmanland och vill ut och plocka svamp. Min fråga är: När kan jag börja?
Fick syn på något konstigt när jag var ute och plockade svamp, det såg ut som om en massa tallbarr av någon osannolik slump fallit ner och hamnat lodrätt med taggarna upp.
Men vid närmare undersökning visade det sig vara en massa svampar ca. 5 cm höga och 1-2 m.m. breda med samma färg som gula tallbarr, de växte ett och ett.
Någon som vet vad det var för svamp?
Än så länge är den bara gjord i en engelsk version (har inte bestämt om det ska bli någon på svenska heller):
http://www.swefungi.tk
Hoppas bara att den fungerar som den ska - synpunkter mottages tacksamt.
Hej alla svampkännare.
Jag har så smått börjat att spana efter kantareller när jag är ute i skogen med vovven. Borde inte dom börja ploppa upp snart? Det har ju varit rätt blött ett tag nu och det växer andra svampar som jag inte vet vad det är…Jag bor i Södermanland.
Hälsningar Eva som längtar efter en kantarellmacka.
Idag lördagen den 21 juni hittade jag kantareller (i Dalsland). Inte så värst stora men det räckte till fyra varma mackor.
När blommar Kalle? Kan han börja dyka upp redan nu?
Hur ofta brukar det vara “Karl Johan-år”? Har KJ-åren BARA med vädret att göra?
Här där jag bor (södra Närke) hittade jag bara en enda (maskangripen) Kalle förra året men flera hundra i toppskick inom samma område året innan. Kan inte minnas att det var särslkilt olika väderförhållanden, i såna fall lite svamvänligare i fjol än i förfjol…
Jag undrar vad Tallkalle är för någon svamp? Det kan väl knappast vara det riktiga namnet? Den som rapporterades vägde 270g???
Efterlyser
bra tillagnings- recept för Nejlikbroskskivling.
Jag hittade en bra länk på fritt fram (tack för tipset), där hittade jag bilder å hur goliatmusseronen växer i södra Sverige, följ länken http://www.mykopat.slu.se/ex/Lotta/bilder5.htm
Jag har länge sökt efter goliat i södra Sverige utan resultat, men nu vet jag var jag ska leta. Vore glad om jag kunde få lite tips av er som hittat den i södra Sverige. Var och när har ni hittat den?
Kan inte mycket om svamp och när/hur de växer. Jag har förrut plockat fjällskivling på ett speciellt ställe (långt hemifrån). Blir det fjällskivlingar i år? Är det försent? För tidigt?
Vilken är den bästa torkapparaten på marknaden. Gärna en som är stor också.
Jag har nyligen börjat intressera mig för svampar och allt som hör detta till. Nu är det så att vi fått en fråga som ska besvaras och det är en sån fråga om kräver olika åsikter så jag hoppas att ni vill hjälpa mig att besvara den eftersom jag saknar tillgång till andra svampintresserade personer.
FRÅGAN: Mycket tyder på att svamparna i en nära framtid kommer att fördelas på flera riken. Vad finns det för argument för detta?
I dag har vi plockat flera liter murkla av vad vi tror är rund Toppmurkla. Vi har tittat i svampböcker och letat efter foto på internet. Vi bor utanför Kristianstad och murklorna växte runt stubbar vid avverkning som gjordes förra året. Går det att förväxla murklorna med någon giftig om man även har delat och luktat på dom?
På länken nedan finns flera examensarbeten som handlar om svamp.
Flera av arbetena handlar om ekologi och även en del naturvård finns med.