Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 554 visningar
10 svar

Några andra roliga fynd.

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:32

serie 1. Mörk spärrfjällskivling, Echinoderma hystrix. Lägg märke till “bloddropparna”.

0 736 visningar
9 svar

Toppig giftspindel?

Ingrid

2 okt 2013 kl. 21:56

Jag fick en del trattkantareller av grannen som plockar för att sälja. Då jag rensade svampen hittade jag denna lilla krabat som jag inte tycker se ut som någon kantarell. Kan det vara en toppig giftspindel? Bredvid (t.v.) ligger en liten trattkantarell till jämförelse. Jag har ingen koll på svampar! Kan jag äta dem andra svamparna som låg tillsammans med denna lilla rackare?

0 339 visningar
5 svar

Karljohan

Mikael R

4 okt 2013 kl. 16:47

Hittade denna idag, så skogen har tydligen skyddat rätt bra mot frosten.

0 320 visningar
3 svar

tillvaratagande

Åsa

4 okt 2013 kl. 14:47

Ställde ut svampar som plockats och glömde visst bort dem, nog mer än en vecka. Kan jag ta tillvara på dem ändå? Vad i så fall göra?

0 261 visningar
4 svar

Vilken svamp är detta?

Micke C

3 okt 2013 kl. 15:40

Hej!
Kan någon säga vad detta är för svamp?
Den hittades i trädgården.

Mvh Micke

0 296 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Yvonne G

2 okt 2013 kl. 20:59

Denna svamp hittade jag i Värmland för nån vecka sedan, nära Glaskogen. Växte i blandskog, äldre skog. Känner inte igen den sedan tidigare, kan det vara svart-blå rödskivling eller…?

0 531 visningar
1 svar

Fjällskivling, bara en men en rejäl

Elisabet Appelgren

4 okt 2013 kl. 08:08

Denna hittade jag i min jakt på stolt fjällskivling.

0 2630 visningar
2 svar

Trattkantarellsoppa

Annelie

3 okt 2013 kl. 17:48

Vet någon hur länge man kan ha färdig trattkantarell soppa i kylen. jag har hört 1 dygn. Stämmer det?

0 263 visningar
2 svar

vilken svamp?

Ragnhild

3 okt 2013 kl. 17:22

Vad är detta för svamp? Den är ljust kanelbrun med samma färg på skivorna under och växer i gräsmattan. Luktar inget ovanligt eller frånstötande, svamp helt enkelt.

0 307 visningar
3 svar

Ticka på gammal ek

stanza

2 okt 2013 kl. 21:56

Hej,

Hittade denna svamp på en gammal högstubbe av ek i naturskog i västra götaland. Har varit inne på korkmussling men skulle vara kul om någon kan hjälpa mig med artbestämning.

0 519 visningar
5 svar

Hjälp med ticka på björk

stanza

2 okt 2013 kl. 21:52

Hej,

Jag hittade denna svamp som växte på en levande (men inte så frisk) björk. Den växte i en liten naturskogsrest högt uppe på en ås (torrt). I västra götaland. Går det att reda ut?

0 344 visningar
10 svar

okända skivlingar

Bo E

2 okt 2013 kl. 15:41

Sörön 130922

serie 1

en spenslig liten skivling i betesmark nära ek och hassel

ingen speciellt utmärkande arom

förmodligen färgförändrad på grund av torka ?

0 500 visningar
2 svar

Svart Trumpetsvamp?

Jonas

2 okt 2013 kl. 20:47

Hej!
Tror jag hittade svart trumpetsvamp idag när jag var ute och plockade trattkantareller.
Men är inte helt säker på om det verkligen är svart trumpetsvamp.
Kan någon kunnig vara snäll se om det stämmer?

0 413 visningar
7 svar

Nytt tips -:)

Kerstin, Lindome

2 okt 2013 kl. 20:10

Har idag tagit en liten tur i Marks Kommun i Västergötland.
0,00 Trattisar. Möjligen lite “valpar”,
(för att citera Sigge Svamphund).
Drygt kilot med eländigt torra kantareller.
Inte mycket annat.
Men…...har hittat ett nytt koncept för att bemästra älglusflugan.
Först ett huckle som dras åt hårt så att man ser ut som en karikatyr av något från Astrid Lindgrens värld. Sedan dränker man hela härligheten med ättika.
OK, det rinner längs med nacken och ångar i ögonen, m…mer…

0 307 visningar
3 svar

Leccinum med annorlunda utseende/reaktion!

Jan A, Uppsala

2 okt 2013 kl. 21:54

Den här, som jag idag uppifrån trodde vara en ”vanlig” björksopp, visade sig vara lite annorlunda i fotköttsfärgförändringen. Den växte hemma på tomten, på samma gräsmatteområde som tidigare år frambringat bl.a. gul strävsopp och björksopp. Inom räckhåll finns björk, ek, gran, rosenkvitten, körsbär, ask m.m.  Men vilken strävsopp är denna?

0 314 visningar
6 svar

Tror det är en vaxing.

Oskar 12år Småland.

2 okt 2013 kl. 16:55

Hej alla!! Vad är detta? Den växte bredvid min gammelmormor och gammelmorfars grav. Den växte i gräset. Den är 1cm rund på hatten. Den är 3 cm hög.

0 551 visningar
1 svar

björksopp eller fläcksopp?

Jerry

2 okt 2013 kl. 21:18

hittade denna och antar att det är björksopp eller fläcksopp. Foten blånar kraftigt vid delning. Vill bara vara säker innan jag använder dem i maten. Är soppar i allmänhet bäst att steka eller stuva?

0 298 visningar
0 svar

Sprakande Norrsken!

Anne Jukkas

2 okt 2013 kl. 22:43

Just nu har vi ett gigantiskt sprakande norrsken över Hertsånger!
synd att jag inte tog med någon kamera så att jag hade kunnat dela med mig av detta vackra fenomen.
Det kommer att bli ordentlig frost i natt, det är iaf helt säkert!
För alla er andra som tänkt fortsätta plocka svamp här i norr så hoppas jag att svamparna klarar sig och att det inte kommer flera såna här nätter på rad, nu när det äntligen finns gott om trattisar och fina taggisar i skogarna som bara väntar p...mer…

0 252 visningar
1 svar

trattkantareller

Mr Bengt

2 okt 2013 kl. 21:08

Torrt så in i norden i södra sverige, men halland ser ut som det har kommit några skvättar för en dryg vecka sedan. Är der värt att kolla i det landskapet?

0 288 visningar
0 svar

Ticka i sumpskog

stanza

2 okt 2013 kl. 22:03

Hej,

Jag hittade denna ticka i en naturskogsartad sumpskog i västra götaland. Jag är inte helt säker men tror att det var en al den växte på. Nästan hela svampen var tryckt mot stammen (resupinat) men en hade en fruktkropp hade en liten tendens att växa “vanligt”. Svampen hittades i västra götaland. Svampen luktade inget och var helt fast när man drog handen över den. Går det att komma med några tips om vad det kan vara för något?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone