Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
nu blev det en riktig explosion av rimskivling under den gångna veckan
i karlslundsskogen utanför örebro där jag vanligtvis inte förväntar så mycket matsvamp pga att den ligger nära sommarstugeområden och stadsbebyggelse och är livligt frekventerad av motionslöpare, hundklubbar mm
men i de sanka delarna fanns både kantareller och kremlor och olika soppar
uppe på tallmarkerna rimskivling, smörsopp och några mindre men fina ex av tallblodriska !
en trevlig överraskning !!
Hej alla:) Jag var ute i skogen igår och plockade massor av olika sorters svamp. Men jag behöver lite hjälp. Jag hittade(har tyvärr ingen bild)vad jag trodde mig vara mandelriskor. De växte i blandskog(mest gran)i ett före detta dike, så minimalt blötare än omgivningen. Ser uppifrån ut precis som mandelriska, och skivorna undertill lika så. Men foten var betydligt smalare, och inte alls så hård i allmänhet som jag förstått att de skall vara.
Storleksmässigt rätt. Hela svampen ...mer…
Hej
Hur ska svampen lukta om man har torkat den rätt?
Luktar det starkt? Nästan luktfri?
God middag.
Några av dagens fynd i de jämtländska skogarna. Funna i blandskog med företrädelsevis björk och gran. Växlande vegetation med mossa, ris och gräs.
Svamp 1 växte i klungor, nästan som stubbsvampar. Någon typ av spindelskivling, kanske?
Svamp 2 växte i små grupper lite här och var. Mycket slemmig, stam med fjäll som slutar någon centimeter innan hatten. Av slemmet att döma, slemskivling?
Svamp 3 växte i mossan. Lite trumpetsvampaktigt utseende, i alla fall…mer…
Förskolan på min ort har fått problem med Panterflugsvamp, dom poppar upp i mängder.Barnen vill plocka dom och personalen är mycket bekymrad. Finns det något att göra för att svampen inte ska trivas?
en ovanligt kraftig trådskivling
i området fanns gott om spensligare byggda släktingar som den mindre och ljusare gifttrådskivlingen och även små mörkbruna arter
är tämligen säker på att det är en trådskivling i alla fall då jag nyligen sett ett foto utlagt här på forumet av en nästan identisk svamp som fick det omdömet…
Hej!
Min 1-åriga dotter valde att provsmaka en svamp i skogen nedanför våR trädgård och detta trots att hennes far inte alls kan något om svampar. Då hon endast eventuellt fick i sig en liten bit så har jag fått reda på av giftcentralen att provsmakningen var helt ofarlig. Däremot skulle jag gärna vilja veta vad det rör sig om för svamp. Mina mer svampkunniga familjemedlemmar kunde inte hjälpa mig. Tacksam för hjälp!
/Johan
Hattfärg rosa aktig, ca 4 cm.
Skivor gula, glesa neråtlöpande
Fot ca 5 cm rödgul (orange)
Växte vid ett kärr som detta år är ovanligt torr.
Svampen var väldigt och hann tyvärr gå sönder på hemvägen.
Hoppas få veta vad det är för sort eftersom jag aldrig sett den tidigare.
Är det någon på mina breddgrader som sett en K_J eller Tallkalle?
Hoppas¨på svar.
Älgen
Hör hemma runt Åsele!
På engelska också igen, sorry!
We have these in abundance all around our house. We have only picked sopps and chanterelles for a couple of years since we started mushroom hunting, to be on the safe side. Now we desire to broaden our mushroom knowledge and branch out for more delicious mushrooms :)
Description of kremlor states that there are no poisonous mushrooms in this group, yet there are some that are low in toxicity and can cause GI problems. How does one determine the differen…mer…
Är det någon som har en uppfattning om det finns svamp i Gävleskogarna.
Solen har visat sig för ofta o regnet för lite.
Så min tolkning är att det inte finns så mycket.Eller?
Syftar naturligtvis på matsvamp
Evolutionsmuseets svamputställning nu på lördag och söndag 31/8-1/9 är inställd..
Eftersom Uppsala Svampklubb skulle ha varit något inblandad, så meddelar jag detta.
http://www.evolutionsmuseet.uu.se/program/index.html
Men det finns andra, oinställda svampaktiviteter i Uppsala med omnejd:
http://www.fkog.uu.se/staff/abacklund/usk/index.html