Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 246 visningar
1 svar

Två skönheter till...

Mattias Andersson

31 jul 2012 kl. 20:56

Här är två till, lite mer dystra, men ändå vackra som kan vara lika varandra. Det första som vid första anblicken liknar en vaxing är istället Porpoloma metapodium. Den andra, som också rodnar och luktar nitröst är Hygrocybe ingrata.

0 228 visningar
1 svar

Pepparriska

Svampsugen

25 aug 2012 kl. 14:15

Där jag bor finns jättemycket fina pepparriskor. Är de användbara/goda? Visst måste de kokas?

0 917 visningar
43 svar

Svart trumpet

Yoshi

14 aug 2012 kl. 14:40

Har ni hittat svart trumpet än? Hur stora är de? Är de i plockstorlek än?

0 774 visningar
10 svar

Fjällskivling?

Yoshi

24 aug 2012 kl. 10:37

Hej!

Tack vare er har jag börjat rensa svampen redan i skogen, jag har lärt mig fler arter på nån månad än vad jag har under min livstid och jag har blivit intresserad bortom sunt förnuft, haha!
Allt som återstår är att köpa svampbok.

Nu undrar jag. Är det stolt fjällskivling jag har här? Hittade alla under samma gran.

Sedan finns en vit liten kille där också. En sopp men vad? Han växte med en tall.

En tredje fråga är: Björksopparna, kan de förväxlas med gallso…mer…

0 308 visningar
6 svar

Ingen svamp ett verktyg?

"JAS" Helsingborg

24 aug 2012 kl. 09:29

Jag vet att ni här på forumet besitter en enorm kunnighet om mycket :) Nu har jag hittat ett verktyg som jag går bet på så nu hoppas jag på er. Som ni ser så är det två “skovlar” med taggar på en i var ende och så är det ställbart, alltså hur långt avståndet mellan “skovlarna” kan bli, ingen centreringspunkt? HJÄLP.

0 234 visningar
6 svar

Dagens fynd:)

"JAS" Helsingborg

24 aug 2012 kl. 18:55

En hel korg full med rena fina svampar, tyvärr visade det sig att de var alldeles för träiga. Hel oanvändbara som föda:(

0 282 visningar
2 svar

liten jättetrattskivlig

Bo E

24 aug 2012 kl. 13:31

...tror jag att detta är
vad tror ni ?

Växte i grupp men de större var ankomna av snigel

äter ni jättetrattskivling ?

vill minnas att den omvärderats men nu var det ett tag sen den var uppe på guiden så det vore kul att höra lite nya rön om den

mild aptitlig doft, lite åt vårmusseronhållet

0 345 visningar
2 svar

Vad har hänt med denna kantarell?

tomten

24 aug 2012 kl. 16:56

Se bild:
https://www.dropbox.com/s/13t9yjxal272fyn/Photo%202012-08-24%2015%2026%2027.jpg

Har hittat några sådana i sommar. Varför blir de så? Det är en enda svamp, stor som en handflata ungefär.

0 595 visningar
3 svar

oätlig taggsvamp

Bo E

24 aug 2012 kl. 13:24

här är lite bilder på en art av de sega oätliga taggsvamparna
växte i blandskog nära större granar
serie 1
växtplats och exempel
serie 2
fler exempel o genomskärning

lägg märke till hur en ört växer rakt igenom ett exemplar av svampen !

0 206 visningar
4 svar

HJÄLP!

Lollo.G

24 aug 2012 kl. 16:08

vad e detta?

0 593 visningar
2 svar

Intressant exkursion vid Skarholmen i går

Jan A, Uppsala

24 aug 2012 kl. 19:19

Det handlade mest om patogena svampar, ”skadegörare” på träd vi vill ha kvar friska…
Almsjuka och askskottsjuka behandlades speciellt mycket av exkursionsledaren, Jan Stenlid.
En av hans doktorander , Stina Bengtsson medverkar f.ö. i senaste numret av SMT med en artikel om askskottsjukan och vi fick se både svamp och resultat. Jag tog hem ett enda dött askbladskaft med två frk på och fotade i morse – så gott det gick på fri hand och med enkel kamera. 
Arten lystrar just nu ...mer…

0 793 visningar
17 svar

Vad är det för soppar?

Yoshi

23 aug 2012 kl. 14:29

Hej!

Idag plockade jag lite annorlunda fynd. Hittade massvis med minisoppar som jag inte alls kan identifiera.

Hittade även något annat intressant men vad det är vet jag inte. Tog inte hem dem pga osäkerhet. De som ligger i korgen på bilden. Det fanns dessutom massvis av de riskorna som ligger underst i korgen men jag struntade i dem också eftersom jag inte kunde fatta vad de var. Tyckte inte alls de blödde rött.

0 428 visningar
14 svar

Lite från i förrgår 21-8

"JAS" Helsingborg

23 aug 2012 kl. 20:35

Stannade till på vägen hem från Västervik. första stoppet mellan Hultsfred och Lönneberga.
Bild 1 + 2 någon taggsvamp kanske dropptaggsvamp?
bild 3. en spindling men vilken?

0 305 visningar
5 svar

Rinnande svamp

Gunilla Haglöf

22 aug 2012 kl. 22:42

Denna svamp har en väninna i sin trädgård. Den växer på en låg stubbe. Trädslaget kan jag inte se. Men den ser verkligen spektakulär ut.

0 2861 visningar
2 svar

Frysa in utan att förvälla?

Linn

24 aug 2012 kl. 12:20

Hej,
kan man frysa in Rödgul trumpetsvamp, Rödgrul taggsvamp och gula kantareller utan att förfälla dem först?

0 266 visningar
3 svar

Solen är uppe

Gunilla Haglöf

24 aug 2012 kl. 10:05

Kan detta vara Gullkrös? Ursäkta för att bilden inte är knivskarp. Den såg ut som en liten sol.

0 478 visningar
21 svar

Två nya arter i hundskogen

Jan A, Uppsala

13 aug 2012 kl. 19:55

Idag hade jag två hundar att rasta; en 11-13.30 och en 15.30-18, Jag blev nog mest välrastad, men orkade hitta en ny, snygg och rolig hemskogsart under vardera passet!
Den första får jag till brandticka, lågt på en rätt klen tallhögstubbe i kärrkant. Vad sägs?
På stubben finns också klibbtickor t.h. och något annat t.v.  Ska kolla bättre en lugnare dag…

0 437 visningar
11 svar

Vilken svamp är detta?

Per-Erik

23 aug 2012 kl. 19:51

Hej! Hittade denna svamp i blandskog, mestadels granar i barrmattan, någon som kan hjälpa mig att identifiera svampen?

0 392 visningar
7 svar

Vit millimeterklubba

Crister

23 aug 2012 kl. 15:57

Denna finns utbredd på en långt nedbruten (löv?)stubbe i en hassellund under en hyperitbrant i södra Värmland. Själva “klubban” är 1.3 - 1.6 mm lång och den sitter på ett skaft som är något längre än själva klubban. Som möjligen framgår av närbilden är klubban svagt ockrafärgad med skaftet är glasartat vitt och något ojämnt i kanterna. Vilken grupp/art?

0 1084 visningar
13 svar

Gifthätting och andra stubbsvampar

mumrik

23 aug 2012 kl. 17:25

Tänkte jag skulle lära mig några stubbsvampar. Rökslöjskivling verkar vara en trevlig svamp t.ex. Gifthätting anges inte som förväxlingsart, men i mina ögon är de allt ganska lika.
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?fnr=1
http://svampguiden.com/art/visa/Galerina_marginata

Jag har lite svårt att läsa mig till säkra tecken på gifthätting. Lite tips vore välkomna.

Och ingen fara, jag tänker inte plocka några stubbsvampar alls inte jag fattat det här. Men titta kan man…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone