Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 911 visningar
10 svar

Brunkremla och streckmusseron, eller?

Lars

16 aug 2012 kl. 15:32

Bild 1: Stor, tung, kompakt kremla som växte i stora mängder i granskog. Jag plockade bara mindre exemplar, de större hade utbredda, något nedsänkta 15 cm stora hattar. Enstaka gaffelförgreningar i skivorna, som är urnupna. De minsta svamparna är något slemmiga på hatten. Inga missfärgningar av köttet. Jag tror att det är Björn Ranelids favoritsvamp, brunkräm-la. Stämmer det?

Bild 2 och 3: Växte i nÃ¥got mindre mängd i samma granskog. Plockade Ã¥terigen bara mindre exemplar,...mer…

0 271 visningar
2 svar

Rimskivling?

Lena iMunkfors

16 aug 2012 kl. 22:14

Hittade dessa i dag. Känner mig lite osäker och vore tacksam om jag kunde få bekräftat att det ÄR Rimskivlingar!
Tack!

0 334 visningar
2 svar

Olivspindling?

Gunilla Haglöf

14 aug 2012 kl. 11:09

Jag har läst i Rödlistan om Cortinarius venetus olivspindling. Det stÃ¥r “Ej längre rödlistad jämfört med 2005 Ã¥rs lista. Betyder det att den är utan fara nu? 
Jag har inte hittat någon är bara myfiken.

0 2446 visningar
4 svar

Blåhallon/salmbär

Erik Hp

14 aug 2012 kl. 22:48

Vet någon ett bra ställe i Stockholm att plocka blåhallon eller salmbär som de också kallas? Förra året plockade jag 3 liter på en ö utanför Västerås men det borde finnas i Stockholm också.

0 506 visningar
6 svar

HITTADE 2 ST GOLIATMUSSERONER I HUDDINGE I DAG!!!!!!

Kjellin :)

15 aug 2012 kl. 18:20

Kul fynd, går inte att ta miste, doftar skruvat & starkt. Har ätit Matsutake Tokyo så jag förstod fyndet när jag dök ner i vitmossan. Inlagd på Artportalen.

Bilder kommer senare…

0 242 visningar
2 svar

Fettförbränning

Yoshi

16 aug 2012 kl. 10:22

Jag har sedan i slutet av juni, gått ner 5 kg i fett tack vare svampplockningen.

Vilken jävla träning det är!
Benen är alldeles slutkörda av all terräng.

Har satsat på ca 2 timmar om dagen om jag har kunnat tidsmässigt.
Har 3 kg kvar innan jag är tillbaka till mitt gamla “perfekta” jag.
Gick upp mycket i vintras då jag var skadad och inte kunde röra mig.

Rekommenderar starkt svampplockning ifall kilos måste bort.

Nu börjar det bli ont om svamp i min skog och jag fÃ...mer…

0 1139 visningar
7 svar

Mussling & Murkling & Kandelabersvamp

Kjellin :)

11 aug 2012 kl. 23:32

Lite spännande svampar idag när vi vandrade runt sjön Gömmaren i Huddinge. Vi såg massor av Orange Taggsvamp bla. Här kan man även hitta Grå Kantarell och Kruskantarell lite senare i höst. Blek Mössmurkling hittade vi dag samt en skum variant av Ostronmussling (tror vi) och Kandelabersvamp.

0 324 visningar
9 svar

Ska presentera en sköning!

svampstaff

10 aug 2012 kl. 20:36

Två saffranstickor på två ekar, ombergs jätteekar, samma ekar som sist:)

0 722 visningar
3 svar

Vit kantarell

Henrik Högberg

16 aug 2012 kl. 03:19

Hejsan.

Hittat ett gäng vad jag är 99% säker på är vita kantareller, hur pass vanliga är dessa?
Växte på ett flertal olika ställen i skogen jag befann mig i.

0 273 visningar
6 svar

Strålande skönhet

Tina Nordberg

15 aug 2012 kl. 09:10

Hade en björmspinnare på besök på altan i går, imponerande då den visade upp sig i all sin prakt.

0 571 visningar
10 svar

frågor om blomma och fjäril

Bo E

13 aug 2012 kl. 12:24

Här kommer några tyvärr oskarpa bilder på en märklig, som jag tyckte i alla fall, blomma som jag fann i mossig granskog
näst sista veckan i juli månad

det fanns bara denna och bladen vid stjälken var vackert vattrade i olika gröna nyanser
nån som har ett namn på den?

0 50019 visningar
41 svar

toppslätskivling!!

Krång

2 sep 2010 kl. 01:37

Var pÃ¥ karl-johan jakt när jag genade över en kohage och hittade en liten fin svamp som det var överallt jag gick sÃ¥ jag fyllde hela korgen. Provsmakade en inne i hagen och den smakade fint och kännde inte igen den som nÃ¥gon giftsvamp sÃ¥ jag Ã¥t en 20-25 st pÃ¥ vägen hem bara för att dom var sÃ¥ himla goda. väl hemma skulle jag göra en enkel omelett till lunch av mitt ny fynd, men när jag skulle smöra pannan började mina fingrar vrida sig och skifta mellan grönt Ã¥ lila. jag klia…mer…

0 919 visningar
4 svar

Skitsnack att Psilocybin är gift

Räds inte hallicugena droger! Dem gör mindre skada än alkohol!

16 aug 2012 kl. 01:46

Faktum är att om man omedvetet fÃ¥r i sig dessa substanser kan de väcka oro i sinnet, gör man det medvetet kan man ha en mer jordnära upplevelse än nÃ¥gonsin. Dessa svampar ska inte betraktas som gift utan bör betraktas som de gudagÃ¥vor de där för sina helande och lärande krafter. Det är sÃ¥nt här skitsnack som skrämmer folk frÃ¥n att ha de spirituella upplevelser de förtjänar. Det är ocksÃ¥ därför systemet gör dem olagliga att förtära och sprider propaganda. Istället är a…mer…

0 537 visningar
5 svar

Svamp på svamp

Lill, Skellefteå

15 aug 2012 kl. 08:42

De här små rackarna växte på foten på en kantarell.
NÃ¥gon som vet vad de heter?

0 661 visningar
3 svar

Udda svampfynd

zingo

15 aug 2012 kl. 21:41

denna märkliga svamp hittades i värmlandsskogen igÃ¥r… nÃ¥got torr konsistens och smaken kan beskrivas som aningen skarp… 
:-)

0 365 visningar
3 svar

KARL

klas jaederfeldt

14 aug 2012 kl. 19:07

hej du här visar jag min okunnighet, hjälp mej. 10 cm hög, hatt 5,5 cm
Hattkant trÃ¥dig, fot vit/svagt gul, lukt. lite citron( inte sÃ¥ mycket som C.percomis)  K.reg, kött fotbas -, Sp. mandelform/citron 6,5 x 3,9 ca, släta ev, fint knottriga mycket svagt bruna, (tycker även att det ser ut som om den har pleurocystider som blir gula i Koh

0 234 visningar
3 svar

Ingen svamp

"JAS" Helsingborg

15 aug 2012 kl. 19:02

i dag bara mer BlÃ¥hallon, 3 liter igÃ¥r och 3 liter idag sÃ¥ nu är Ã¥rsbehovet för min del täckt av denna art. Snart blir det björnbär oxÃ¥ och nyponen är pÃ¥ “G” :)
Såg denna fågel idag oxå och är osäker på om det är en stenskvätta eller vad säger ni?
Torrt som f-n är det oxå så det behövs massor av regn men det kan vänta någon vecka för min del.
Pallade inte skogen idag +27g. inget roligt att snubbla fram där dÃ¥ med full utrustning med tanke pÃ¥ alla mygg och fästi…mer…

0 411 visningar
11 svar

Bland violgubbarna finns

Lena M

14 aug 2012 kl. 12:20

två arter av fingersvampar, någon som vågar sig på en gissning om vad det är för några.
1. Den mindre i smutsgult växer i häxring, mild doft / smak.

2.Den andra är betydligt större, ljus beigevit, doftlös men har en smak som jag inte kan beskriva, inte speciellt god .

Strax bredvid fanns också mycket dofttaggsvampar, kanske jag måste färga lite garn i.a.f.

0 239 visningar
2 svar

Okänd svamp

Lennart Fredriksson

14 aug 2012 kl. 19:16

Vad heter denna svampen

0 1767 visningar
2 svar

Svamp runt Falkenberg!

Ewa Lilliesköld

14 aug 2012 kl. 20:05

Hej!

Skall spendera några dagar i Falkenberg och undrar om någon kan tipsa om någon fin skog att strosa i. Har inte möjlighet att plocka och tillaga utan mest bara titta o fota typ :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone