Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 308 visningar
4 svar

SVAMP TUR

Kjellin :)

14 aug 2012 kl. 20:10

Har man semester så får man ta chansen att vara alldeles själv i skogen i bland :-)

Sporten idag var att “inte” plocka kantareller (då frysen är full) samt att kolla in lite Svart Trumpet lokaler. Ta bilder på konstiga saker i skogen och bränna lite fett runt magen.

Detta blev resultatet, kommer som bilder…

0 340 visningar
3 svar

Spindlingar

Bo E

14 aug 2012 kl. 12:41

ursäkta om jag rörde till det med mina bildserier på spindlingar

nu är jag klar över eldspindling och rödbandad spindling men blir fortfarande inte klok på vad den med det mörka köttet var för en

så här kommer bilder på bara den så får vi se om det blir lättare för mig att förstå svaret

0 394 visningar
9 svar

om någon

klas jaederfeldt

13 aug 2012 kl. 09:00

undrar hur jag ser ut, så plockar jag svamp tillsammans med Per Morberg i hans matprogram i TV 4 i kväll 13/8 vid halvåttatiden
det är en repris som gått hur många ggr som helst snart

0 6233 visningar
2 svar

hitta kantareller

karin göransson

13 aug 2012 kl. 19:29

var i Sundsvall/njurunda kan jag hitta kantareller? jag å gubben begav oss ut i skogen men hittade inget alls, kan nån ge liten närmare beskrivning vore snällt
/karin

0 444 visningar
6 svar

Vilken kanel

Gunilla Haglöf

12 aug 2012 kl. 22:18

Jag har inte varit ute i skogen på tre år och kan inte komma på vilken kaneö detta är. Jag tvekar mellan Roströdskivig och Kanelspindling. Eller är jag helt fel ute? De växte flera runt gran. Skivorna är först mörkare gulaktiga och sedan som på bilden. Tacksam för svar:

0 1134 visningar
7 svar

Fästingar

Kristina Moszko fäldt

13 aug 2012 kl. 14:34

Hej alla skogsvänner.
Är det några av er som har erfarenhet av Hund- Fästing?
Vad tar ni till för knep -behandlingar för att slippa dra hem hunden med ett stort antal fästingar i pälsen?
Kristina Moszko Fäldt

0 308 visningar
11 svar

Tegelkremla?

mumrik

11 aug 2012 kl. 23:03

Det här är väl ändå tegelkremla? Jag känner mig helt hopplös.

0 290 visningar
9 svar

Puttrar i stekpannan med grädde & dill

13 aug 2012 kl. 18:38

Trevlig middag blir det idag då Mandelriskan är på tapeten i skogen. Bränn av med brödig skumpa, dill och massor av grädde… Gott

0 628 visningar
11 svar

Vilken kremla?

Per-Erik

13 aug 2012 kl. 20:12

Hej! Hittade idag en kremla som jag inte får någon ordning på, behöver hjälp med identifiering. hatten helt brun och något intryckt, skivorna ljust ockrafärgade och urnupna, foten ljust rosafärgad. Blandskog med gran tall med inslag av lövskog i Botkyrka.

0 262 visningar
4 svar

är det champ

Lola Löwenberg

12 aug 2012 kl. 08:48

har flera växande i hagen,, ätliga?

0 259 visningar
0 svar

Ramaria del II

13 aug 2012 kl. 20:06

Var idag på lokalen för att hämta upp Ramaian för mikroskopieringen på Torsdag samt att de skulle få växa till sig!  Tack för det sniglar :(

Inte mycket kvar av dem men det skall väl räcka… Och till en till hebariet i Stockholm.

0 234 visningar
1 svar

Klas.J

Tony

13 aug 2012 kl. 19:02

Idag ser vi på Klas Jaederfeldt på tv 4 kl 19.25.

0 203 visningar
0 svar

Tack för alla svar!

Mikael

13 aug 2012 kl. 17:37

Det är fantastiskt att se vilken otrolig kunskap det finns här på på forumet.
Synd bara att det är så ojämnt fördelat under dagarna. Det är många relevanta frågor som aldrig får svar.
Men, men. Det är nog i alla fall rätt bra!

0 190 visningar
9 svar

svamputflykt 120812

Bo E

13 aug 2012 kl. 12:41

Sörbyskogen strax söder om Örebro
Här fanns väldigt gott om spindelskivlingar så vi ägnade en del tid åt att studera detta släkte
serie 1
några av dem var vi tveksamma om det var rödbandad eller eldspindling
serie 2
dessa växte i samma grupp men vi var osäkra om det var samma art

0 256 visningar
2 svar

Dessa besvärliga

Mikael

13 aug 2012 kl. 09:19

Går det med utgångspunkt från dessa bilder att säga vad det är för fingersvampar? Växte i mossig granskog.

0 463 visningar
3 svar

Slemklump från yttre rymden?

Kerstin Larsson

13 aug 2012 kl. 11:28

Vad är detta (se bif bild)?
Den lilla okända klumpen sågs 120718, men var spårlöst försvunnen någon vecka senare. Den liknade i alla avseenden ett gelehallon: Storlek 1 cm tvärsöver, varmt rödaktig färg, något transluscent, mjuk, fuktig konsistens. Deb hade en tydlig textur, såg ut att bestå av sammanpressade hyfer. Den växte på impregnerat byggtimmer som utgör kant för en upphöjd rabatt. Öppet S-läge. Lokal: Täby, 1 mil N Stockholm.
Kan det vara en svamp, en slemsvamp e…mer…

0 425 visningar
4 svar

Förklara för mig

Lena M

13 aug 2012 kl. 09:35

varför vissa bilder som jag lägger in i artportalen blir felvända. På min skärm är det rätt ( lodräta ) men som sagt, bilderna blir på fel ledd ???

0 388 visningar
8 svar

Blandade fjolårssvampar

Kapten Hammock

11 aug 2012 kl. 00:45

Visst är det bra att det finns en lågsäsong för svamp när man kan sitta inne och sortera bilder? Skulle man ju såklart ha gjort, men nu sitter man lik förbaskat här i mitten av augusti och grunnar på vad det var man plåtade förra hösten. Hoppas och tror att någon kan hjälpa mig med ett gäng.
Nummer ett bör väl vara mångkransad?

0 296 visningar
5 svar

Blå Taggsvamp

12 aug 2012 kl. 16:54

Roligt fynd idag på våran fantastiska Tallhed i Huddinge, Blå Taggsvamp :-)

0 1706 visningar
4 svar

Rosa svamp med röd topp

Villaägare

12 aug 2012 kl. 21:37

Hittade den här svampen i trädgårdslandet under förvuxen ruccola och ogräs. Den växer på ömse sidor avskiljaren av trä. Svampen är ihålig, rosa med röd topp och luktar mycket illa. Är det någon som vet vad det kan vara?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone