Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har man semester så får man ta chansen att vara alldeles själv i skogen i bland :-)
Sporten idag var att “inte” plocka kantareller (då frysen är full) samt att kolla in lite Svart Trumpet lokaler. Ta bilder på konstiga saker i skogen och bränna lite fett runt magen.
Detta blev resultatet, kommer som bilder…
var i Sundsvall/njurunda kan jag hitta kantareller? jag å gubben begav oss ut i skogen men hittade inget alls, kan nån ge liten närmare beskrivning vore snällt
/karin
Det här är väl ändå tegelkremla? Jag känner mig helt hopplös.
Det är fantastiskt att se vilken otrolig kunskap det finns här på på forumet.
Synd bara att det är så ojämnt fördelat under dagarna. Det är många relevanta frågor som aldrig får svar.
Men, men. Det är nog i alla fall rätt bra!
Vad är detta (se bif bild)?
Den lilla okända klumpen sågs 120718, men var spårlöst försvunnen någon vecka senare. Den liknade i alla avseenden ett gelehallon: Storlek 1 cm tvärsöver, varmt rödaktig färg, något transluscent, mjuk, fuktig konsistens. Deb hade en tydlig textur, såg ut att bestå av sammanpressade hyfer. Den växte på impregnerat byggtimmer som utgör kant för en upphöjd rabatt. Öppet S-läge. Lokal: Täby, 1 mil N Stockholm.
Kan det vara en svamp, en slemsvamp e…mer…
varför vissa bilder som jag lägger in i artportalen blir felvända. På min skärm är det rätt ( lodräta ) men som sagt, bilderna blir på fel ledd ???
Visst är det bra att det finns en lågsäsong för svamp när man kan sitta inne och sortera bilder? Skulle man ju såklart ha gjort, men nu sitter man lik förbaskat här i mitten av augusti och grunnar på vad det var man plåtade förra hösten. Hoppas och tror att någon kan hjälpa mig med ett gäng.
Nummer ett bör väl vara mångkransad?