Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 261 visningar
2 svar

Några bilder till Jan A

Dieter Endom

26 jun 2012 kl. 21:58

Har varit på en liten tripp till Danmark, skåne, Blekinge, Småland o Öland. På Öland var vi bl a på Arontorp där jag tog bilder på våradonis (Arontorpsrosen), Tyvärr lite sent på våren, dom hade blommat över. Det fanns dock rätt många av denna rara växt.
Den blommande rylörten är dock fotograferat hemmavid (Bromma).

0 318 visningar
3 svar

Svamp eller vad?

Marie B

26 jun 2012 kl. 21:30

Hittade denna tingest i ett lövfyllt dike, troligen sand under. Är det en svamp eller växt?

0 179 visningar
1 svar

Vilken champinjon?

Emma Ö

26 jun 2012 kl. 21:44

Kan detta vara snöbollschampinjon?
Tacksam för svar.

0 269 visningar
0 svar

Vårmusseron....

Dieter Endom

26 jun 2012 kl. 22:14

Fanns det relativt gott om i år. Ammi plockade ca 10 kg. Hälfteen torkades och resten tillagades och åts upp eller picklades.

Bild 3 tror jag är veckad bläcksvamp. Rätta mig om jag har fel.

0 407 visningar
10 svar

Å dessa Kantareller!

Pyret

26 jun 2012 kl. 01:00

Läser med skräckblandad förtjusning tjafset om Sommarkantarellens vara eller icke vara. Jag har sedan barnsben alltid plockat Sommarkantareller. Finns dem inte??? Hm…vad har då jag okunniga människa hämtat hem från skogen i sommartid? I min värld finns nog sommarkantarellen i högsta grad. Vid gynnsam väderlek (som i år) tittar den så vackert upp redan i Juni. Växer “i kanterna” av skogen och skogsvägarna. Gärna lite gräsigt och ljust. Bästa kantarellen!!!! Den är knubbig och ...mer…

0 745 visningar
4 svar

Orangegula komockeskålar

Jan A, Uppsala

26 jun 2012 kl. 16:24

Några snabba bilder medan de blodtörstiga nötterna närmade sig i galopp…
Påminner om Ewas här:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=219220&fnr=1&sok=ewa&Start=0&Offset=50&9
- men jag ser inga hår.  Nån som vet?

0 344 visningar
3 svar

Svampsort?

Veronica

25 jun 2012 kl. 17:34

Vad är detta för svamp som jag har massor av under mitt äppelträd, är det giftig? Har en valp som jag måste passa på hela tiden.

0 308 visningar
5 svar

svamp o annat från midsommarhelgen

Bo E

25 jun 2012 kl. 14:25

serie 1
I gryningen när de flesta somnat på midsommarfesten gick jag en sväng i trädgården och fann denna
som stod kvar efter det att ett 20-tal människor dansat och festat o rest diverse tält i samma trädgård
det kallar jag naturhänsyn !!!

0 787 visningar
4 svar

Strandsvamp

Niklas

23 jun 2012 kl. 20:33

Hej, jag hittade en massa samp som växte på stranden vid havet i närheten av tanum på västkusten. Jag trodde inte svamp kunde växa när det var massa salt. Är det någon som vet vad det är för svamp?

Försöker bifoga bilder nedan.

0 300 visningar
4 svar

Jag har en fläderpinne

"JAS" Helsingborg

25 jun 2012 kl. 19:09

liggandes på min öppna balkong, den har legat där sedan i vintras nu har det utvecklats Judasöron på den! I vintras var det för torrt och sedan kallt och blåsigt och nu mycket blött och blåsigt precis som den vill ha det! Det är alltså vinter eller åtminstone höst ute:(

0 1075 visningar
2 svar

mork tuvskivling?

Daniela Trocilo

25 jun 2012 kl. 17:49

Jag hittade de här svamparna för 2 dagar sedan på en gräsmatta vid en vägkant i Stockholms län. Jag är nybörjare, men de ser som mork tuvskivling ut för mig. De luktar mild. Vad tycker ni? Finns det farliga förväxlingsvampar?

0 323 visningar
1 svar

Jas

Lena M

25 jun 2012 kl. 15:11

Jag har ett par frågor till dig liggande, vad har jag sett ?

!. slemmigt uppe på granstubbe ?
2. På marken under gran ?

Ha det bra, fast du jobbar förstår jag !

0 473 visningar
4 svar

Karl Johan

Marie B

24 jun 2012 kl. 18:41

Apropå Bengt S inlägg bland “mina” sommarkantareller. Jag brukar plocka KJ i en blandskog (rätt gles) vid Ö-ljunga och där växer det mycket somliga år och inget alls vissa år. I år skulle det då vara mycket KJ om din vartannatårsteori stämmer.
PS Tyckte det var bättre att öppna en ny tråd DS

0 811 visningar
3 svar

Gul Slemsvamp?

Kjellin :)

24 jun 2012 kl. 18:31

Lasse & jag hittade denna idag på en övervuxen eklåga. Kan detta vara en typ av slemsvamp?

0 454 visningar
8 svar

Frågesvampar från midsommarhelgen

Lena M

25 jun 2012 kl. 08:01

Kanske någon kan hjälpa mig med namnsättningen på dessa svampar.

1. Beiga, större skivlingar som växte i gräset på sidan om skogsväg, blandskog, mest tall.

2.På gamla höbalar i ett djupt dike fanns bläcksvamp, men vilken art ?

3.Den här svampen känns bekant men jag kan inte plocka fram namnet, vad heter den ?

4.Också på höbalarna, vad är det ?

0 332 visningar
4 svar

Midsommardagen

Lena M

23 jun 2012 kl. 08:50

började med en promenad runt kohagen och där stod en jättestor snöbollschampinjon i gräset. Mäter 24 cm över hatten och väger 411gr. Middagen är räddad :).

0 581 visningar
12 svar

Midsommardagsfynd i lunden

Jan A, Uppsala

23 jun 2012 kl. 20:06

Först en trolig JAS-svamp, alltså ingen riktig svamp. Den finns på ved ovanpå rotändan av en sedan länge död och fallen sälg med minst 3 år gl svavelticka på undersidan.

0 354 visningar
4 svar

Kantareller

G.G

24 jun 2012 kl. 14:47

Nu har kantareller börjat att titta upp här i Gullspång

0 570 visningar
6 svar

Fingersvamp på Ek?

Kjellin :)

23 jun 2012 kl. 17:09

Kan detta vara en typ av fingersvamp på eklåga?

0 241 visningar
2 svar

midsommaraftonsvamp

Alf Pallin

22 jun 2012 kl. 22:01

Årets första strävsopp och möjlig vecknavling?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone