Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 260 visningar
2 svar

Fågel

Lena M

1 jul 2012 kl. 11:43

För ett tag sedan upptäckte jag ett fågelbo i körsbärsträdet med 4 ägg. Nu har björktrastungarna sett dagens ljus och är så hungriga :).

0 253 visningar
2 svar

Klubblikt på rot.

Fritjof

1 jul 2012 kl. 11:03

Vad kan detta vara som växer på gräsmatta på en ytlig rot av murken lönnstubbe?
Dom är ca 2 cm höga.
Jag hittar inget i mina böcker som stämmer.Eller kan tjockhorn se ut så?

0 621 visningar
3 svar

musseron, mussling

Lena M

1 jul 2012 kl. 14:18

Nu börjar det dyka upp lite av varje, b.l.a någon mussling och förmodar jag, musseron.

Mussling växte på gammal allåga, smaklös och aningen seg.

Musseronen efter vägkanten, grus,gräs. Smakde och doftade mjöl.

Vad heter de båda arterna ?

0 754 visningar
6 svar

hjälp med flockblomma

Karl S

30 jun 2012 kl. 17:49

Får man besvära om en icke-svamp, antagligen en Apiaceæ? Luktar starkt och gott av kummin/körvel el. dyl., men bladen och svepena stämmer inte på någon växt jag kan hitta i mina böcker. Växer vid stigkant.

0 232 visningar
1 svar

Kantarellstuvning

Bo Reyer

30 jun 2012 kl. 20:26

Har just avnjutit årets första kantarellstuvning, tillagad med riktigt smör samt grädde! (inget vegetabiliskt växtslem som vissa kallar margarin). Det smakade meer.

0 363 visningar
9 svar

Hjälp med nyckelpiga

Frida T

28 jun 2012 kl. 09:07

Hej alla svampvänner!

Jag vet att detta är ett forum för svamp och inte nyckelpigor… men jag tror att alla ni har ett stort naturintresse där även små pigor ingår? Nu är det så att den här lilla nyckelpigan Hippodamia notata är dåligt känd i Sverige och jag skulle behöva eran hjälp! Jag skulle vilja att ni håller utkik efter denna då ni befinner er vid vanliga brännässlor. Om ni ser något misstänkt fota gärna! Det är viktigt att halsskölden blir med på bilden.

Tusen ...mer…

0 266 visningar
9 svar

Visst är det

Lena M

29 jun 2012 kl. 18:42

väldigt tidigt för svart hattmurkla, hittad efter vägen, i grus.
Sen en svamp i barrmatta som förefaller bekant men som inte vill falla på plats, hjälp mig .

0 320 visningar
1 svar

Föränderlig Tofsskivling?

Sussie

29 jun 2012 kl. 20:59

Hittade i lövskog, växandes på en stock/stubbe av lövträd. Är detta den Föränderliga Tofsskivlingen? Tror själv att det är det, men vill ha någons expertisutlåtande innan jag vågar mig på att smaka den.
Mvh // Sussie

0 747 visningar
11 svar

Dags igen!

bauer

28 jun 2012 kl. 14:21

Visst är det väl helt sagolikt skönt att man kan dra på sig stövlarna igen, märka ut bilen på gps:en och bara traska rätt in i trollskogen på nya svampäventyr igen efter ett långt avbrott, tjohooo!!!!!!

0 864 visningar
216 svar

Glöm inte

Tony

26 sep 2011 kl. 20:27

Klicka på allihop.

0 284 visningar
3 svar

Forumregler

Ingrid L

27 jun 2012 kl. 08:48

Jah brukar titta in på forumet då och då och märker att det finns ett problem som inte tas itu med. Det finns forumregler om trevlighet, att inte uppträda under flera namn. Som åtgärd står det att inlägg kan tas bort och blockering. Tyvärr verkar det bara vara tomma hot. Kan det inte vara bra att gå vidare och sätta ner foten nu? Snart kommer många fler söka sig till forumet. Är det verkligen såna här fåniga gräl som ska visas upp?

0 789 visningar
7 svar

ögonskålar?

gunhild Nordås

26 jun 2012 kl. 19:46

Dessa växte på en stock i vattnet den har legat under bryggan.

0 1432 visningar
45 svar

Kantareller

Marie B

19 jun 2012 kl. 18:47

Idag plockade svärfar 1 kg sommarkantareller. Som en enkrona i omkrets ca. Bor i NÖ Skåne. Då är de på gång iaf.

0 268 visningar
2 svar

Några bilder till Jan A

Dieter Endom

26 jun 2012 kl. 21:58

Har varit på en liten tripp till Danmark, skåne, Blekinge, Småland o Öland. På Öland var vi bl a på Arontorp där jag tog bilder på våradonis (Arontorpsrosen), Tyvärr lite sent på våren, dom hade blommat över. Det fanns dock rätt många av denna rara växt.
Den blommande rylörten är dock fotograferat hemmavid (Bromma).

0 326 visningar
3 svar

Svamp eller vad?

Marie B

26 jun 2012 kl. 21:30

Hittade denna tingest i ett lövfyllt dike, troligen sand under. Är det en svamp eller växt?

0 184 visningar
1 svar

Vilken champinjon?

Emma Ö

26 jun 2012 kl. 21:44

Kan detta vara snöbollschampinjon?
Tacksam för svar.

0 274 visningar
0 svar

Vårmusseron....

Dieter Endom

26 jun 2012 kl. 22:14

Fanns det relativt gott om i år. Ammi plockade ca 10 kg. Hälfteen torkades och resten tillagades och åts upp eller picklades.

Bild 3 tror jag är veckad bläcksvamp. Rätta mig om jag har fel.

0 413 visningar
10 svar

Å dessa Kantareller!

Pyret

26 jun 2012 kl. 01:00

Läser med skräckblandad förtjusning tjafset om Sommarkantarellens vara eller icke vara. Jag har sedan barnsben alltid plockat Sommarkantareller. Finns dem inte??? Hm…vad har då jag okunniga människa hämtat hem från skogen i sommartid? I min värld finns nog sommarkantarellen i högsta grad. Vid gynnsam väderlek (som i år) tittar den så vackert upp redan i Juni. Växer “i kanterna” av skogen och skogsvägarna. Gärna lite gräsigt och ljust. Bästa kantarellen!!!! Den är knubbig och ...mer…

0 750 visningar
4 svar

Orangegula komockeskålar

Jan A, Uppsala

26 jun 2012 kl. 16:24

Några snabba bilder medan de blodtörstiga nötterna närmade sig i galopp…
Påminner om Ewas här:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=219220&fnr=1&sok=ewa&Start=0&Offset=50&9
- men jag ser inga hår.  Nån som vet?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone