Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej,
Det känns som om det finns ett enkelt svar på min fråga, bara det att jag inte vet svaret. :-) Jag har hittat, idag, massor av ganska små svampar, liknande höstkantareller i färg och konsistens. Men de är buckliga på ovansidan, har ingen tratt s a s. Är det här barn till trumpetsvamp av något slag el vad. Undertill anas ådror som på kantarell men inte tydligt. Det är så många, så det vore synd att kasta dem om de är matsvampar.
läsvärd, men man har döpt om Lars-Åke (NRM)till Jan-Åke Janzon. Det står att det är ovanligt mycket svamp i år och det är det väl där det ramlat ner regn. Och nu hoppas t.o.m. jag efter tvåsiffrig nederbörd i går och löfte om 30-40 mm på onsdag/torsdag…
Kan kantareller drabbas av någon sorts snylting precis som soppar? Har hittat kantareller som är vita på ovansidan, men jag är ändå rätt säker på att det inte är en blek kantarell.
Vågar man äta?
Någon som kan mer om denna svamp?
vill bara påminna om att allemansrätten INTE innebär att man kan: bryta av/rycka upp ungträd, lämna grindar öppna så att djuren kommer ut, riva upp mossa, klippa upp staket, plocka fridlysta blommor, plocka ev svamp i trädgård som inte är din egen. Allt detta händer under en enda helg. Nu blir det tredubbla rader elstaket, ungtjurar i varenda hage och låsta grindar. Ni som inte känner er skyldiga kan väl upplysa vänner och bekanta om de skyldigheter som är förknippade med allema…mer…
En vacker taggsvamp (Hydnellum geogenium) från Gesundatrakten i morse. Efter 119 mm regn i juli och 8 mm häromdagen är nu svamparna fräscha och trinda. Mycket krelor, riskor, spindlingar, en del soppar men inga Boletus 8=(
Den gula taggisen har jag aldrig sett här i trakten förut, den verkar vanligast i Mälardalen och nedåt men ändå ganska sällsynt. Stämmer det?
Hej alla!
Såhär när vardagen börjar komma igång inser jag att det är dags att börja aktivera svampradarn. :-)
Hur är läget allmänt i Stockholmstrakten? Jag bor i Haninge (Vendelsö).
Vad kan man hitta just nu? Vilka sorter är på gång?
Själv har jag hittills bara sett vad jag tror är nejlikbroskskivling i gräsmattan härom veckan. Fint exemplar, som jag dock slängde eftersom jag fortfarande inte är säker nog att våga använda dem.
Hittade idag flera av vad jag tycker liknar mandelriska. Tyvärr är bilderna tagna med mobil och då jag är nyfiken på om jag kan ha rätt eller fel så lägger jag upp dessa bilder ändå:-) Växte utmed en grusväg i granskog utanför Lammhult. Kan det vara värt att återvända till platsen och plocka dom eller är det ngn annan riska jag hittat?
Tack på förhand:-)