Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 291 visningar
5 svar

rund toppmurkla?

bjärven

17 jun 2011 kl. 18:38

Är det inte lite väl mycket fot för att vara en stenmurkla?

0 299 visningar
4 svar

2 frågesvampar

Madde Småland

18 jun 2011 kl. 17:31

Alltid är det ngt nytt som dyker upp då jag sätter staket:)
Första serien en ytterst liten bland brännässlor ca 30 cm från grusvägen. Närmsta träd var ek men finns även gran, björk och lönn i närheten. Fanns bara ett exemplar.
Har haft allt för mkt fel själv sista tiden så egna gissningar håller jag för mig själv;)
Ngt förslag?

Tack på förhand:)

0 2199 visningar
13 svar

Svampbesök hos kaktus

Hammock

17 jun 2011 kl. 01:41

Hejsan!

Min julkaktus fick kortvarigt svampbesök här i dagarna. Kortvarigt över jord i alla fall.

Jag tog bilder tre kvällar i rad, och bifogar en från varje kväll på samma fruktkropp. Det var för övrigt den enda som tog sig bland alla de små knoppar jag såg i krukan.

På första bilden är den 7-8 mm, och blev som störst ungefär 25-30 mm innan den kroknade.

Jag är nyfiken på vad det kan vara för sorts svamp, så jag undrar om någon här har någon gissning.

0 395 visningar
5 svar

Inte mycket svamp – men en triumfens gårdag

Jan A, Uppsala

17 jun 2011 kl. 23:00

Innan vi påbörjade gårdagens framgångsrika hundrastning fick jag se att min lilla, minst 35-åriga Huernia, bördig från Kaplandet, uppvisade en mogen blomknopp och några ”kartar” så jag tog några bilder, bl.a. den första.  Och det var tur, för idag var den utslagen!

0 345 visningar
0 svar

Inte för sent...

gunhild Nordås

18 jun 2011 kl. 14:36

I dag plockade jag några till toppmurklor dom har haft lång säsong i år.

0 425 visningar
13 svar

Den här stupar jag på...

anithau

12 jun 2011 kl. 11:33

Känns så bekant men ändå inte.

Vet någon - hoppas jag?

På tall.

0 788 visningar
15 svar

En betesgång.

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:27

I går var jag ute och sökte ängssalvia, Salvia pratensis, på en ”mycket närbelägen” lokal utmed Jumkilsån, där jag hittade arten på 70-talet.  Det blev en vana att hälsa på under blomningen i juni, men de senaste åren har det tyvärr inte blivit av.
Och i går hittade jag ingen salvia där!
Men på 80-talet tog jag några frön, sådde – och har i många år haft blommande ex. på hemlig plats.
Och jag såg faktiskt mycket annat, t.o.m. några få svampar! Men först ett gan…mer…

0 421 visningar
2 svar

Fläckkremla

Jonas

17 jun 2011 kl. 21:40

Vad tycker ni om Russula maculata?
Jag hittade den idag hos en gammal bok på ett mycket torrt ställe, i närheten växte mycket röd skogslilja, knipprot (E. muelleri) och skogsfibbla.
Smaken är först mild och efter 30 s tydligt skarp.

0 407 visningar
11 svar

artbestämmningshjälp

Lena M

16 jun 2011 kl. 14:34

Vad kan det vara för vaxing som kommer så här tidigt. Växte efter vägkant, var ca 3 cm hög ett par cm bred? Spöd eller gulvaxing eller något annat ?
Så en dålig bild på mussling som jag vill ha till blek ostronmussling. Den växte på lövträdslåga, troligtvis asp. Tacksam för hjälp !

0 241 visningar
8 svar

Någon!

Ewa Lilliesköld

16 jun 2011 kl. 23:17

Någon som sett och vet vad detta röda är?

0 261 visningar
5 svar

Från i går

Lena M

17 jun 2011 kl. 12:59

När man går och strosar i skogen hinner man se lite av varje, t.e.x den här bruna fjärilen som jag inte vet vad den heter, någon annan som kan?

En skalbagge vid bäck som var blå på undersidan, vad är det för art undrar jag också?

Nu regnar det så bra för svamparna , men jag hann en kort sväng på fm. så varsågod !

0 211 visningar
0 svar

Från idag!

anithau

17 jun 2011 kl. 16:14

föränderlig tofsskivling

0 645 visningar
6 svar

Besök i Guckuskon´s rike

anithau

17 jun 2011 kl. 07:52

I går for jag upp till Piteå för att vandra i guckoskon´s rike.

Det blev en enorm upplevelse. Vart vi än vände oss så växte det gucksko i alla olika stadier och färgkombinationer.

0 278 visningar
8 svar

Så här kan det gå när inte haspen är på........

anithau

17 jun 2011 kl. 08:10

Ingen rolig sits.

0 286 visningar
15 svar

Nu igen, en påminnelse

"JAS" Helsingborg

12 jun 2011 kl. 09:33

om att det klickas dåligt:(
Och det går lite trögt med nya skogen tydligen men den är på g säger dom.

0 222 visningar
1 svar

Test IE9

Egon

16 jun 2011 kl. 16:15

Test

0 385 visningar
8 svar

Guckusko samt något knepigt igen

anithau

14 jun 2011 kl. 15:49

Guckuskon blommar för fullt.
serie 1

Serie 2 - lyste rött under tallågan, vad kan det vara.
Känns som tunt pergament.

0 253 visningar
2 svar

Ej svamp - blomfråga!

Tanja i Gagnef

16 jun 2011 kl. 09:27

Hej allihop!
Nu har jag också tinat upp efter den långa vintern! Här i Dalarna finns det inte så mycket svampar än så jag kollar in blommor! Vetatt det finns jättemånga kunniga även på det området här på forumet så jag hoppas få hjälp att klura ut vad dett är. Är det någon liten orkidé? Eller nåt helt annat?

0 376 visningar
10 svar

Söderåsen 06/13

"JAS" Helsingborg

15 jun 2011 kl. 09:30

Även att det regnat en del ca. 75 mm. senaste veckan så är det inte mycket till svamp i skogarna som inte är vedrelaterad.
Någon Pluteus, osäker på om det är hjort eller blågrå i serie 1.

0 854 visningar
13 svar

Rund toppmurkla?

gunhild i Kåddis

29 maj 2011 kl. 17:58

Är detta rund toppmurkla? Sen vill jag också visa trollhand och kantöra samt en långfotad murkla från helgens exk.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone