Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 299 visningar
4 svar

Art?

Annika

15 jun 2011 kl. 13:42

Hej!

På väg till brevlåda fann jag denna. Någon som vet vad det är?

0 365 visningar
7 svar

Ej svampfråga

Dieter Endom

13 jun 2011 kl. 15:18

1) Någon som vet vad det är för fågelunge som landade på altanen? Jag gissa på gulsparv men är inte säker!

2) Vad är det för blomma? Jag tror själv att det är en tulpan men vad heter den?

3) Nu är midsomma-(kantarell)-rsnapsen färdig och provsmakat.

0 268 visningar
0 svar

Nu kommer lite av

Lena M

15 jun 2011 kl. 11:26

varje. Nejlikebroskskivling i Hagaparken, Hofors. 1 smörsopp och 1 björksopp där bäst före datumet hade passerats.

0 369 visningar
3 svar

Lysande fynd

Lena M

14 jun 2011 kl. 18:36

idag, lysticka på samma ställe där jag hittade i höstas. De sitter kvar på lågan i hopp om att de skall växa sig större.

0 464 visningar
20 svar

Försommarens skira grönska

"JAS" Helsingborg

28 maj 2011 kl. 22:58

fyller det skånska landskapet där sädesfälten, betorna och bondbönor spirar, där rapsfälten doftar honung och påminner om den svenska flagan där de lyser gula mot den klarblå himlen, här där de majestätiska kandelabrarna bildar täta alléer, som leder in och ut ur hemligt dunkel, här i det öppna landskapet finner jag ro.

0 551 visningar
3 svar

Avenbokskremla

Jonas

13 jun 2011 kl. 21:20

Hittade dom här kremlor idag på en kyrkogård i närheten av en avenbok. Jag tror att det är Russula carpini, tittade också på dem under mikroskop och sporerna passar bra. Första gang jag har hittat den!
Är den också känt i sverige?

0 383 visningar
12 svar

När man inte hinner

"JAS" Helsingborg

12 jun 2011 kl. 19:43

åka till svampen så får svampen komma hem till svampnörden:)
Dessa hittade jag i mina “jiffypottskrukor” med chilliplantor,
vad tusan kan det vara för små gynnare.

0 388 visningar
3 svar

En ny stjärna för mig - ej svamp

anithau

14 jun 2011 kl. 15:37

Vet någon vad denna fjäril heter?
Har aldrig sett den förr.

Bilderna otydliga pga att det blåste. Måste ändå fråga.

0 311 visningar
2 svar

Kremla

Grethe F

14 jun 2011 kl. 15:15

Årets förste kremla så jag i dag och en del myckett små kantareller jag åkte up till Hallandsåsen vid sjöarna

0 285 visningar
2 svar

ÄR DETTA ÅKERSKIVLING?

Bo E

14 jun 2011 kl. 11:33

Hittade ganska stora bestånd av en lien beigebrun svamp som växte i ren sand tillsammans med glest gräs och gles bladvass i Vattenparken, naturreservatet Rynningeviken i Örebro.

Tycker den liknar åkerskivling men är osäker för den var såpass liten, talrik och hade ju bara sand att växa i.

0 351 visningar
4 svar

Färdigtorkade

Lena M

10 jun 2011 kl. 16:04

vårmusseroner på mitt andra ställe,fick i.a.f ihop en liten stack. Inte någon annan svamp, helt torrt, men nu snart tror jag det är vår tut att få regn, det har ju skvättat bra neröver.
8 smultron, ikväll blir det fest :) !

0 163 visningar
4 svar

Är detta kantarell?

Gustav.S

10 jun 2011 kl. 22:57

hittades vid en gångstig i mossa och vid rötter,tror att det kan vara kantarell,tänkte kolla om nån vet?

0 481 visningar
8 svar

En fråga och lite andra bilder..

Madde Småland

10 jun 2011 kl. 11:11

Den här hittade jag igår på gräsmark inne i Värnamo och då det regnat ganska mkt där de senaste dagarna kan nog färgen vara missvisande. Luktade starkt och som många andra svampar brukar lukta utan särskilt avvikande doft.
Misstänker själv att det är ngn av flugsvamparna men är det inte lite väl tidigt? Hittade bara ett exemplar. Det såg ut att finnas ett fåtal prickar kvar på hatten, foten mellan hatt och ring var svagt rosa och i foten där insekter kalasat var den starkt r…mer…

0 292 visningar
2 svar

Murkla till pingst

gunhild i Kåddis

12 jun 2011 kl. 23:09

Den har nog rullat ihop sig som skydd mot värmen (uttorkning).

0 382 visningar
11 svar

Pingstdagstur!

Jan A, Uppsala

12 jun 2011 kl. 19:57

Nykalvade kor med avkommor regerar lunden men är snälla, trots det dåliga betet i supertorkan! 
Jag passade på att plocka mutsmultron till hustrun, backsmultron visserligen, men de går också att äta! 
Sen klev jag över ett elstängsel till ett kofritt bete – och där fanns dessa märkligt vackra lavar i superbekväm arbetshöjd på en välmående alm. Jag har nog aldrig tidigare sett/lagt märke till ngt liknande.  Någon som vet?

0 419 visningar
6 svar

Vårmusseron

Dieter Endom

8 jun 2011 kl. 21:17

Sista veckan i maj var gott om fina vårmusseroner men nu har dom torkat bort, Bif. några bilder

0 359 visningar
7 svar

Kungen och Drottningen

Bengt Sandh

11 jun 2011 kl. 02:52

I väntan på Karl-Johansäsongen (om den nu kommer) kan vi luta oss tillbaka och njuta av King Bolete (Karl-Johan) & Queen (Freddie Mercury) i detta underbara klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=1Fhdf_hTiX4&feature=related

Håll tillgodo!

0 994 visningar
3 svar

Svampar i gräsmattan

Robert

30 maj 2011 kl. 17:29

Hej,

Vi har två sorters svamp i vår gräsmatta som vår son på 15 månader är intresserad av.
Innan vi byggde huset 2008 så var här granskog…

Är det någon som vet vad det är för svampar, om de är farliga och vad man i så fall kan göra för att få bort dem.

Bifogar bilder på svamparna.
Nu ska jag ut och klippa gräset riktigt kort.

0 289 visningar
0 svar

Pingstdagstur!

Jan A, Uppsala

12 jun 2011 kl. 19:50

Nykalvade kor med avkommor regerar lunden men är snälla, trots det dåliga betet i supertorkan! 
Jag passade på att plocka mutsmultron till hustrun, backsmultron visserligen, men de går också att äta! 
Sen klev jag över ett elstängsel till ett kofritt bete – och där fanns dessa märkligt vackra lavar i superbekväm arbetshöjd på en välmående alm. Jag har nog aldrig tidigare sett/lagt märke till ngt liknande.  Någon som vet?

0 567 visningar
5 svar

Boletus Luteus

Elle Nikishkova

9 jun 2011 kl. 15:01

Hej!
Har köpt torkad svamp i Peru. Det står Boletus Luteus på förpackningen. Finns det något svenskt namn? Antar att det är någon slags smörsopp eller liknande, men vore kul att få namnet!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone