Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 274 visningar
11 svar

Några funderingar ?

NadaL, Umeå

31 maj 2011 kl. 21:20

Behöver hjälp är osäker.

1. På låga av björk, gamla tickor. Sammetsticka?

0 312 visningar
4 svar

Mäktiga plattisar

gunhild i Kåddis

1 jun 2011 kl. 07:56

I Byn Baggböle finns det på nästan alla gamla björkstubbar gott om plattickor, stora sådana.

0 399 visningar
5 svar

Myxomycet ?

Lena M

31 maj 2011 kl. 08:04

Vad är detta tro som växte på murken lövträdslåga, kanske lönn, gammal ödetomt ?
En art för Jas men han är ute på turne, någon annan som har en aning vilken slemmig myxomycet det kan vara?

0 259 visningar
10 svar

30 maj-tur.

Jan A, Uppsala

31 maj 2011 kl. 18:50

I går var hunden och jag ute 4 timmar i oländig terräng och jag är fortfarande ”trött”.  Solskenet var tyvärr så intensivt att det inte blev många ens möjligen acceptabla bilder, men intrycken sitter ändå kvar.
Det första gjorde alla gröna sandjägare som stressade omkring på ”den breda stigen”.  Nästa gjorde alla de blommande skogsstjärnorna och ekorrbären i barrskogen – och alla nyfödda plättar i de gyttjiga spåren efter vinterns avverkningar som förtjänstfullt ...mer…

0 333 visningar
8 svar

Vem är jag?

anithau

30 maj 2011 kl. 12:30

Vet någon?

0 396 visningar
16 svar

Veckans frågetecken

Madde Småland

25 maj 2011 kl. 09:39

Hej igen:)
Hittat lite nu i veckan som jag undrar över. Tyvärr har kameran bråkat med mig så bilderna är inte super men ni kanske har några förslag eller gissningar?

Bild 1 & 2, kan det vara Neolentinus lepideus? Det är iaf den som jag tycker att min ticka liknar mest när jag kollat runt lite på bilder och beskrivningar.

Bild 3, en liten gul skål på grankvist. Har för mig att jag hittat liknande innan men kan inte komma på namnet..

0 295 visningar
3 svar

Vem är jag nr 2??

anithau

1 jun 2011 kl. 08:54

I en secondhandbutik hittade jag i en plastpåse, dessa “tickor”.
Givetvis köpte jag påsen - 5:-.

Jag har i bakhuvudet ett förslag, men jag vill gärna få tips av Er som är säkrare än jag.

Tack på förhand.

0 312 visningar
1 svar

Vad är detta

Mats Ericssson

31 maj 2011 kl. 21:55

Dessa växer tätt tillsammans i en rabatt i en vanlig skånsk villaträdgård. Återkommer på samma plats nu för tredje året. Vad är det för en svamp?
Mats E

0 487 visningar
10 svar

Att ta bilder för artportalen m.m.

Caspar

27 maj 2011 kl. 17:21

Jag undrar om det finns någon standard eller riktmärken för hur man ska dokumentera svampfynd. Hur många svampar man ska ta med i fotot, från vilka vinklar, ska man ta bilden i skogen eller lägga dom på ett papper, osv?

0 230 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Anne-Louise C

31 maj 2011 kl. 18:08

Vad är detta för svamp hittad i Halland 31 Maj.

0 1595 visningar
5 svar

Rödskivling?

Emil A

31 maj 2011 kl. 07:18

Jag blir inte klok på denna svampen! Hittade den i en allmän gräsmatta. ett femtiotal fruktkroppar. Jag är osäker på om sporerna är röda eller bruna, de är väl snarast rostbruna. Det kan väl inte vara vårrödskivling??

0 889 visningar
5 svar

Sprängticka?

Madde Småland

30 maj 2011 kl. 00:34

Upptäckte de här i helgen och själv får jag den ena till en sprängticka. Har jag rätt? Den till höger är det en vril eller en eventuell sprängticka det med? Om det är en vril kan den ha blivit påverkad av sprängtickan? Tycker den ser annorlunda ut mot de jag sett tidigare..
Här kommer bilderna och tack på förhand:)

0 274 visningar
1 svar

Champinjon?

Tomas

30 maj 2011 kl. 22:08

Hittade idag ett par svampar som ser väldigt champinjonliknande ut, tycker smaken är sådan också. Men kan det alls finnas några champinjoner nu? Min svampbok säger tidigast juli för alla sorter.
De växte på ganska öppen mark med tall i närheten. Hatten är knappt en dm i diameter, beigegulvit med många små fåror mellan fjällen. Hatten gulnar när man skrapar. Skivorna är bruna. Köttet är oföränderligt vitt vid brytning. Det finns fyrkantiga bitar kvar av ringen. Foten gulakt…mer…

0 698 visningar
2 svar

Borstticka?

Ingvild

30 maj 2011 kl. 19:39

Fant denne for et par dager siden på gammelt tømmer. Det vokste ordinært utseende borsttickar lenger bort på stammen og jeg undrer på om dette også er borstticka, bare med litt annerledes utseende?

0 384 visningar
8 svar

Svamp mm

Alf Pallin

28 maj 2011 kl. 21:14

Bilder från gräsmattan och skogen.

0 275 visningar
0 svar

Konsulent Norrs träff

gunhild i Kåddis

30 maj 2011 kl. 12:15

Vivar ett tjugotal entusiaster som trotsade vädret och gav oss ut i skogen.(den tuffaste var nog Hans Marklund) Vi tittade på och fotade bombmurkla, trollhand, tulpanskål, doftticka, toppmurkla, örtaggsvamp och en massa annat spännande.

0 241 visningar
6 svar

Frågor från gårdagen

Jan A, Uppsala

29 maj 2011 kl. 08:33

Här kommer två frågesvampar från Nåstens-exkursionen i går; de första, cm-stora, växte på asplåga med barken kvar. Tror mig minnas att jag för länge sen fått svar på ngn liknande. Men den förra växte undertill på naken gl ädellövgren på marken i lunden – och var betydligt mindre…  Jag minns bara att ngn sa ungefär att ”den heter väl resupinata nu”. Men jag kan minnas fel – också nu.
Lyckades få till en dålig bild från växtplatsen - tills m lavar - och några ...mer…

0 270 visningar
3 svar

Kvällsluring - när det är

Jan A, Uppsala

23 maj 2011 kl. 23:47

sovdags. Den som klarar luringen är lite duktigare än…

0 295 visningar
7 svar

En form av ticka, snygg

Mats Björkqvist

16 okt 2010 kl. 12:32

Vacker svamp, men vad är det?

0 652 visningar
11 svar

Gröna musöron

Ingrid T

28 maj 2011 kl. 09:22

Dessa fanns på en ekstolpe vid en kohage, bilderna är suddiga men storleken är ung 1 cm för de små och 3 cm för de stora, jag tycker själv att det gröna ses rätt bra på bilderna

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone