Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 284 visningar
1 svar

Filosoferar kring riskor.

Katja

13 feb 2011 kl. 21:21

I oktober kom mina föräldrar på besök och plockade 25 liter pepparriskor i vår skog (Norsborg). Riskorna saltades in och följde hem med föräldrarna. De åkte tillbaka till Ryssland. Nu ringde mamma och klagade att riskorna tog slut! Tänk, 25 kilo per 2 pers, på 4 månader!
Jag vet ingen som plockar riskor här i Sverige, medan de är SÅ populära i Ryssland. Konstigt, va? I min svampbok står det att pepparriskorna är ogiftiga, men saknad matvärde. Jag tror att de är jätte goda! S…mer…

0 210 visningar
0 svar

SvampGuiden i GPS!

Ewa Lilliesköld

14 feb 2011 kl. 11:08

Vill bara tipsa om att SvampGuiden finns till Garmin!
http://www.garmin.se/node/31332
Om ni inte har en mapp som heter JPEG, så kan ni skapa en - det gjorde jag!!!

:)

0 211 visningar
2 svar

Hjärtliga

Tina Nordberg

14 feb 2011 kl. 10:11

hälsningar till er alla i dag.

0 612 visningar
6 svar

vingåker

klas jaederfeldt

12 feb 2011 kl. 21:02

den nystartade svampklubben i Vingåker har fått ett namn
Svampklubben Mandelriskan
dessutom så är mandelriska min älsklingssvamp

0 376 visningar
3 svar

länge levenr 5

klas jaederfeldt

12 feb 2011 kl. 21:12

som hade svampar i bakgrunden

0 579 visningar
1 svar

Växer svamp på vintern?

Glassbilen

12 feb 2011 kl. 17:31

Dessa växer i lönnen i trädgården, vad kan det vara? Går de månne äta?

0 389 visningar
8 svar

Hässlet i snöyra

Jan A, Uppsala

10 feb 2011 kl. 22:56

Idag trotsade vi ovädret, hunden och jag, och knallade till hässlet med snöskor i ryggsäcken. Det blev bl.a. några bilder på mina hässeltrollhänder, först kvarlevorna av gammeltrollmor (hittad april –08).  Hennes baksida ser lite mer levande ut, men jag undrar hur länge den klarar sig sedan den ätit upp värdfolket?
Den yngre ser lite mer frisk och levande ut.  Jag tog inga mått – det får vara till våren!
Jag är förvånad över att vi, trots idogt letande på många, många h…mer…

0 776 visningar
5 svar

Vedsvampar från idag

Karin W

6 feb 2011 kl. 16:20

Skaren bar hjälpligt så jag tog en kort tur i skogen idag. Här är några svampar som jag behöver hjälp med.

Först två arter på en asplåga.
1:1 Kanske mjukskinn?
1:2 Känns som om jag borde veta vad det är men jag får ingen association. Hårig på ovansidan men formen känns fel för borstticka.

0 458 visningar
7 svar

Svamp i skåne nu??

Maria

7 feb 2011 kl. 11:47

Hej!
Någon som vet ungefär vilken typ av svamp, om någon, som man kna hitta i östra skåne nu under denna tiden på året?
Jag vill inte vänta ändra till sommaren för att gå ut i skogen och leta svamp.

0 641 visningar
4 svar

HATTIFNATTAR :)

"JAS" Helsingborg

8 feb 2011 kl. 21:14

Blev lite inspirerad av sonen när han läste om mumintrollen vid läggdags och då kom jag på att jag hade ju fotat dem i höstas:)

0 281 visningar
0 svar

Mykologihelgen?

Birgitta D

8 feb 2011 kl. 21:49

Hur många kommer, vore roligt veta vilka man kan träffa.

0 670 visningar
2 svar

Svamparbete från Göteborgs universitet

Lena

6 feb 2011 kl. 16:21

Lite ont om inlägg nu så jag lägger in ett tips:

http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1325/1325222_henriksundberg.pdf

0 727 visningar
20 svar

Vinterfåglar inpå knuten 2011

Jan A, Uppsala

26 jan 2011 kl. 11:47

ska vi räkna om några dagar; fredagen den 28 - måmdagen 31 januari.  Läs mer bl.a. här:
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3893&typ=1
och här:
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5589&typ=1

0 331 visningar
8 svar

Kan någon...

Hans v E

6 feb 2011 kl. 15:39

Bilden

0 260 visningar
3 svar

Sista försöket!

Helena

6 feb 2011 kl. 21:36

Vilka svampar kan detta vara?

0 283 visningar
6 svar

Vilka svampar?

Helena

6 feb 2011 kl. 19:40

Vet någon vad dessa svampar heter? Hittade dem i höstas.

0 395 visningar
2 svar

Nytt försök

Helena

6 feb 2011 kl. 19:54

Nån som vet vilka svampar?

0 204 visningar
0 svar

Svamp igen..

Helena

6 feb 2011 kl. 19:43

Det kom bara med en bild, här är nästa!

0 689 visningar
26 svar

Ceriporiopsis myceliosa. fransporing ?

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:04

Hittade denna idag, vad tror ni om att det är en Ceriporiopsis myceliosa. fransporing i så fall en rätt sällsynt sak eller?

0 216 visningar
0 svar

Kan någon hjälpa...

Hans v E

6 feb 2011 kl. 15:36

mig med denna skivling i betesmark med jätterök. Den har tyvärr ej mogna sporer men “spikklubbscystider”. Jag hittar ingen Gymnopus eller Rhodocollybia som stämmer.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone