Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 319 visningar
2 svar

vilken vaxing?

Bo E

19 okt 2010 kl. 15:47

gissar ängsvaxing på denna

synpunkter?

0 722 visningar
9 svar

Gladarberget / Hovstaskogen 101010

Bo E

15 okt 2010 kl. 15:04

Några frågetecken från senaste svampkursutfärden

1-2
kan det vara skäggmusseron eller urblekt prickmusseron eller nåt annat?

3
kan detta vara gifttrtttskivling?

Miljön är blockrik blandskog med mycket högväxt björk, asp o gran
Sankmark växlar med steniga höjdlägen och mindre berg

I övrigt hittade vi bl a massor med trattkantareller, en del svart och gulröd trumpet, blek och rödgul taggsvamp, kantareller samt silkes- och rättikmusseron

Hovstaskogen var inte helt renplockad ...mer…

0 279 visningar
2 svar

Ny fundering....?

anithau

20 okt 2010 kl. 08:19

Jag tror att även detta är purpurskinn - har inte sett en sådan ansamling förut -.
Tror jag rätt?

Tack på förhand

0 523 visningar
5 svar

Dallergröppa ?

Lena M

20 okt 2010 kl. 09:23

Eller vad ? Växte på björkstubbe liksom en vacker ticka på björklåga, vilken ?
En annan ticka som jag såg i gammal skog med mkt. lövträd mest al / asp, tyckte jag också var vacker med de zonerade färgerna. Vad ?
Dags att lära sig tickor / skinn tror jag :)

0 377 visningar
0 svar

Ny fundering....?

anithau

20 okt 2010 kl. 08:17

Jag tror att även detta är purpurskinn - är det rätt?

Tack på förhand.

0 262 visningar
3 svar

Zoomad bild

Lena M

19 okt 2010 kl. 13:45

genom köksfönstret, nu har domherrarna sökt sig till bebodda trakter och matbordet.
De enda svamparna jag såg idag, växte i hästhagen på murken björstubbe. Ingen doft och smak mjölliknande tyckte jag, vet inte alls vad det är ???

0 268 visningar
4 svar

Lite villrådig.....?

anithau

19 okt 2010 kl. 07:56

Fick huvudbry.

Är detta violticka eller vad?

Tacksam för hjälp.

0 552 visningar
5 svar

Musseron på sandstrand med tall

Jan Olsson

18 okt 2010 kl. 22:04

Hittade den 16/10 en för mig obekant musseron (Tricholom sp.)på sandstranden vid Gaddesanna badplats i Västergötland. Den växte i en sandgrop vid basen av en tall. Luktade och smakade starkt av mjöl. Köttet rodnade svagt.Har samlat och fotograferat svampen. Några förslag på art?

0 1450 visningar
9 svar

Gigantiska Mystiska svampar

Thomas

12 sep 2010 kl. 11:35

Vet inte vad detta är? vet du? Är den ätlig/farlig för ammande?
Luktar precis som champinion
Vit i köttet
köttet är homogent, inga skivor.
Knappt någon fot, den var nere i jorden.
Kan det vara en ticka?
Största var säkert på 7-8 hekto.
Växte på lutande gräsmatta, nära björkar.
Totalt säkert runt 5 kilo svamp på 10 x 20 meters område

0 447 visningar
8 svar

Fredagstok

Tina Nordberg

15 okt 2010 kl. 09:23

Ser att inläggen börjar tunna ur lite. Tänkte passa på och visa lite från naturens skämtsamma sida.
Vad sägs om trollskäggigelkott?

Hittade ganska mycket trollskägg på ett ställe, de växte här på en grankotte.

0 512 visningar
8 svar

Blek kantarell?

Eva

17 okt 2010 kl. 16:43

Hittade massor av denna svamp växande på ruttet trä och stubbar på samma vis som en del trattkantareller gör. Det var mest björkträd men även gran och tall.
De är blekt gula, mest vita och ser prescis ut som kantareller i formen men de växte i skikt och lager vilket gjorde mig föbryllad. Har en hel korg med dessa men hittar inga bilder som liknar mina. Någon som vet?

0 242 visningar
2 svar

Urban Rundström

Maria

26 sep 2010 kl. 01:03

Stort grattis till svampen men hur gick det med gäddfisket???? Stor fiskegalning med gädda på 8,1 i Sparren som personbästa

0 373 visningar
0 svar

alkohol och svamp

Maria o Micke

19 okt 2010 kl. 09:11

Nu har vi läst så många inlägg om ovannämnda..Inget av det nämnda har tagit oss av daga ännu, båda dock livsfarliga för hälsan intagna med oförstånd..Må vi som avnjuter de båda glädjas såsom de som bara väljer ett..Dock kan vi ju alla samsas om att det naturen bjuder oss är förunderligt och skönt…

0 412 visningar
12 svar

Är det streckmusseron?

Helena i Lund

17 okt 2010 kl. 17:21

Har plockat djupfryst svamp idag, i strålande solsken! Rökslöjor, enstaka brunsoppar, och jag tror ta mej tusan att det är streckmusseroner… Kan någon säja om jag har rätt? Mild smak, tyvärr hamnade lökbrosking intill i korgen, så allt luktar vitlök… :S

0 339 visningar
8 svar

Rustade för vintern

Tina Nordberg

18 okt 2010 kl. 10:32

En del har rustat sig för vintenr med lämpliga huvudbonader.
Pälsmössa, stormhatt och slokhatt.

0 293 visningar
5 svar

En vaxingfråga till

Egon

17 okt 2010 kl. 19:49

Finstrimmig,gulorange med mörkare, kal mitt och puckel, bredd 55mm. Skivor gula, höga, urnupna. Fot längsstrimmig,av samma färg som skivorna,med vit bas,55mm x 10mm. Ingen lukt, betesmark. Kan det va Fagervaxing?

0 296 visningar
6 svar

En sur en.......

anithau

18 okt 2010 kl. 08:37

Fnösktickan är sur för att vintern är i antågande.
Jag håller med den.

0 340 visningar
6 svar

Fjällig taggsvamp

Madeleine

16 okt 2010 kl. 23:49

Hittade massor av fjällig taggsvamp men efter att ha läst boken Svampar i naturen kulturen o köket av Bo Mossberg där det står att svampen är oätlig, misstänkt, mindervärdig. På svampguiden står det att mindre exemplar går att äta. Vad stämmer?

0 386 visningar
5 svar

Sista Körd..

Nestor

17 okt 2010 kl. 08:56

Igor var min sista körd plockade bara några kilo och hittade bara några gula och trattisar och blektaggsvamp i 3-4 timmar. Resten var ruttna och torra. En sista fråga jag hittade några gula skivlingar bland trattisar vad kan det bara detta? Jag hittade oxå gula trattisar helt gula första gången jag såg sådana trattisar.

0 997 visningar
8 svar

Blanda gift- och matsvamp?

Markus

17 okt 2010 kl. 17:42

Om man har råkat blanda förmodat giftiga svampar med garanterat ätliga i sin korg, kan de ätliga ha blivit farliga då?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone