Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
kan jag få din mailadress
klas
Det regnar i stockholm idag!!! yippiiie!´:)
För några dagar sedan (förra veckan) var det nattfrost här i Haninge tre nätter i rad. Tycker mig ha sett att det försvunnit massor av svamp, t.ex. alla soppar. Men det finns annat som verkar oberört, t.ex. några skivlingar i gräsmattan.
Undrar därför lite om vilka matsvampar som brukar klara lite nattfrost. Antar att trattisar och frostvaxskivling klarar frost?
Men hur är det med blek & rödgul taggis? Rödgul och svart trumpet? Kantareller? Blomkålssvamp?
Jag skulle vilja utvidga min svamprepertoar till mer än soppar, kantareller och taggsvamp och har kommit fram till att det måste vara ganska ofarligt att äta kremlor, om man klarar smakprovet och så innan. Och det finns massor av dom i skogen. Men det finns så dåligt med recept på hur man tillagar kremla. Tips någon???
Plockade denna igår i en park (vanlig nyklippt gräsmatta). Den växte helt ensam; ingen annan svamp i närheten. Enda trädet i närheten var en lönn. Det har inte varit någon nederbörd på över en vecka. Svampens diameter ca 10 cm, vikt 85 gram. Hatten gulare än foten som synes. Synnerligen kraftig doft av mandel. Ingen missfärgning i snittytor eller vid skrapning. Använde den i wok: delikat med en del mandelarom kvar efter tillagningen.
Jag trodde först på vit kungschampinjon (A Ma…mer…
En riktigt trist tallskog inte långt från Lycksele… Dimensionsavverkad, kalhuggen, planterad, älgskadad. Men lite gamla talltoppar och lumpbitar ligger det i alla fall kvar. Kanske man skulle vända på en? Nämen titta… Mitt drömfynd! Äntligen! Vet ni vad det var?
(Jag var mycket noga med att lägga tillbaka talltoppen efteråt!)
Har idag plockat trattkantareller som är vitgråa på hatten.Troligen har de börjat torka men ser i övrigt ok ut. Kan jag använda dem i min blandsvampsanrättning eller ska jag slänga dem? Ett gott råd tack!
Är det någon som brukar plocka och äta denna svamp. Fann 1½ liter, små fina grisöron idag, och tog de för första gången. Stekte med salt, peppar, persilja och tomat, och det blev riktigt gott tyckte jag. Konsistens som kött och kryddorna gav smak. Vad säger ni? Står i boken som “omtvistat matvärde”.