Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag fick en fråga om en kremla i helgen som jag inte klarade. Den som kom med den sa att den från början var närmast svart (men den liknar ju inte alls svartkremla),
men att den efter ett par dagar i kylen skiftat i grönt. Den är mild och både stor och kompakt, hård. Jag tror att den plockats i blandskog. Foten saknas tyvärr. Någon som vet?
1. Lövskog, mest ek. Hatt 7-8 cm, slät, ljusare i kanten. Fot avsmalnande och något svartfjällig på nederdelen. Ingen påtaglig doft. Jag gissar på gulnande musseron (T. scalpturatum).
2. Fet gräsmark i stadspark under ek. Hatt 4-8 cm. Markerad ringzon
på fot. Ingen påtaglig lukt. Glesa lameller. Växte i stora grupper. Jag gissar på glesskivig spindling (C. hinnuleus).
3. Stora grupper på lövträdsstubbe.
Tydlig nedhängande rest av velum på hatt. Ingen doft. Jag gissar på
kastanj…mer…
Var ute och plockade svamp med familjen i helgen och hittade massor med kantareller, Taggsvamp, Trattkantareller, Rödgul trumpetsvamp, Svart trumpetsvamp,Fårticka och hade en underbar dag i skogen. Men fick av misstag med ett par exemplar av denna ! Är det någon som vet vad det är? Den är beige eller ljust brun under.
Var ute i skärgården i helgen för att bomma igen sommarstugan för vintern. Nere vid stranden, där det växer en del tall, hittade jag precis som något tidigare år massor av tallblodriskor. Det är väldigt gott om insekter därute, och spindlar, men konstigt nog är dessa tallblodriskor nästan helt fria från angrepp, trots att de är rejält stora. Flera av dem var en decimeter eller mer i diameter, men perfekta inuti.
Någon som har någon idé om hur detta kan komma sig?
Synd att mi…mer…
Hur vet man vilken blodriska det är om den växer brevid både en tall och en gran? Är tallblodriskan ljusare till färgen?
Försöker lära mig en ny sort varje år och iår är det olivvaxskivling. Har hittat massor av den i helgen men eftersom jag var själv i skogen och inte kunde fråga någon som är 100 % säker på att det är den vågar jag inte äta den. Tyvärr har jag förlagt min laddare till kameran så jag kan inte ta några bilder heller.
Finns det andra svampar förutom de 3 som M.K. nämner på denna sida som skulle kunna förväxlas med denna?
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrophorus_olivaceoa...mer…
Hur länge kan man ha riskor , rensade i kylskapet. ?
Jag väntar gäster på torsdag och har plockat igår, lördags. Vil servera dem så färska som möjligt. Ska jag förvälla dem eller göra något så de inte blir dåliga??
Snabbt svar önskas